دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 13:05
در نشست تخصصی قرآن غرفه واحد کرج

برهانی‌فر: قرآن در مباحث آموزشی کم‌رنگ شده است/ عوامل مؤثر در مهجوریت قرآن

یکی از اعضای هیئت علمی واحد کرج گفت:‌ در نظام آموزشی عناوین دروس آن قدر توسعه یافته است که قرآن در مباحث آموزشی کم‌رنگ شده است و مشغولیت‌های متعدد ذهنی و فکری، ایجاد شبهات متعدد علیه قرآن و عدم تبیین و تفسیر مناسب قرآن از دیگر عوامل مهجوریت قرآن است.
کد خبر : 26705

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدحسن برهانی‌فر در نشست تخصصی قرآنی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که با حضور 60 نفر از استادان، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی برگزار شد، درباره لزوم توجه به قرآن به بررسی تعدادی از عوامل مانع از حضور پررنگ قرآن در نظام آموزشی و فرهنگی جامعه امروز کشور پرداخت.


وی با توجه به اینکه قرآن واجد روش برهانی و بیان استدلالی است و صرف موعظه نیست، افزود: علوم در دنیای امروز به دو دسته عقلی و نقلی تقسیم می‌کنند و بدین ترتیب علومی مانند ریاضیات و فلسفه را به عنوان علوم عقلی و قرآن و معارف را نقلی می‌نامند که با این وصف قرآن در مقابل عقل قرار می‌گیرد اما باید بدانیم نقلی دانستن قرآن ظلم مسلم به این کتاب آسمانی است، چرا که قرآن تاریخ و داستان نیست که آن را علم نقلی بدانیم اما متأسفانه این بار منفی از طریق این تقسیم‌بندی سوار بر مسائل اعتقادی شده است.


یکی از اعضای هیئت علمی واحد کرج ادامه داد: می‌توان علم عقلی را به دو دسته محصل و منقول تقسیم‌بندی کرد و قرآن علم عقلی منقول است.








دنیاگرایی، وجود گناه به طور عام در جامعه و به طور خاص در نظام‌های آموزشی و فرهنگی، نداشتن برنامه جامع و برخوردهای سلیقه‌ای با قرآن از عوامل مؤثر در مهجوریت قرآن است

برهانی‌فر با توجه به شفا بودن قرآن به عنوان یک امر بی‌نظیر و بی‌بدیل، افزود: نحوه شفا دادن قرآن به افراد و جامعه به طرق مختلف صورت می‌گیرد کما اینکه قرآن در زمینه‌های مختلف دستورالعمل‌هایی دارد که رعایت کردن آن برای مؤمنان شفاست، به عنوان مثال در عرصه تغذیه قرآن توصیه می‌کند که بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید یا اینکه توصیه به خوردن عسل شده است، این مسائل راهکارهایی برای سلامت است.


این عضو هیئت علمی واحد کرج با توجه به کلام امام علی(ع) در مورد قرآن کریم گفت: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه فرموده‌اند قرآن نصیحت‌کننده‌ای است که فریب نمی‌دهد، هدایت‌کننده‌ای است که گمراه نمی‌کند، سخنگویی است که دروغ نمی‌گوید، هیچ‌کسی کنار قرآن ننشسته است مگر اینکه به هدایت او اضافه شده و از گمراهی وی کاسته شده است.


برهانی‌فر با توجه به بیانات امام هشتم شیعیان درباره تاریخ و زمان اعتبار قرآن بیان کرد: قرآن مخصوص زمان خاصی نیست کمااینکه اصول ریاضی مربوط به زمان خاصی نیست و همیشه ساری و جاری است.


وی با تأکید بر اینکه غفلت از قرآن مهجوریت قرآن است و عاملی است که ضربه سهمگین و جبران ناپذیری بر جامعه اسلامی وارد آورده است، گفت: قرآن از کسانی که او را مهجور گذشته‌اند شکایت می‌کند و در آیه 30 سوره فرقان پیامبر(ص) می‌فرماید خدایا این قوم من قرآن را مهجور گذاشته‌اند.


برهانی‌فر مهجوریت قرآن را بر دو نوع تقسیم بندی کرد و ادامه داد: نوع اول مهجوریت قرآن این است که در جامعه اسلامی و در خانه‌ها قرآن یافت نشود و نوع دیگر آن این است که در جامعه اسلامی نمایشگاه‌های قرآن برپا باشد و انواع قرآن‌ها با خطوط مختلف و در ابعاد مختلف عرضه شود اما در این مرحله متوقف شده باشد.


وی همچنین با تاکید بر این امر که مطالعه و قرائت قرآن ضرورت است اما متوقف شدن در آن ظلم است، تصریح کرد: ما نیاز به تفسیرهای جذابی داریم که مخاطب را به سمت خود بکشد و جان به پیکر جامعه ببخشد و نشاط ایجاد کند که در این زمینه کم کار شده است.


برهانی فر دلایل مهجوریت قرآن با توجه به شرایط زمانی و سرگرمی‌های کاذب که باعث شده در فضای کلی جامعه سهم کم‌تری به قرآن برسد را اینطور توصیف کرد: در نظام آموزشی نیز عناوین دروس آنقدر توسعه یافته است که قرآن در مباحث آموزشی کم‌رنگ شده است و مشغولیت‌های متعدد ذهنی و فکری، ایجاد شبهات متعدد علیه قرآن و عدم تبیین و تفسیر مناسب قرآن از دیگر عوامل مهجوریت قرآن است.








قرآن عبارت است از عبارت‌ها برای عموم مردم، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیا، ما امروز نیاز به تفاسیری داریم که به دل مخاطبان بنشیند و قرآن را از مهجوریت خارج کند

وی با توجه به تفاسیر مختلف قرآنی گفت: قرآن عبارت است از عبارت‌ها برای عموم مردم، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیا، ما امروز نیاز به تفاسیری داریم که به دل مخاطبان بنشیند و قرآن را از مهجوریت خارج کند.


برهانی‌فر از دیگر عوامل مهجوریت قرآن را مدیران و عوامل غیر عامل نام برد که به دلیل نداشتن اعتقاد به قرآن نمی‌گذارند قرآن در جامعه پررنگ شود و گفت: نباید بگذاریم نظام‌های آموزشی و فرهنگی کشور به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و باعث مهجوریت قرآن شود.


وی افزود: دنیاگرایی، وجود گناه به طور عام در جامعه و به طور خاص در نظام‌های آموزشی و فرهنگی، نداشتن برنامه جامع و برخوردهای سلیقه‌ای با قرآن از دیگر عوامل مؤثر در مهجوریت قرآن است.


حضور 50 تن از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در اولین دوره مسابقات قرآنی ویژه استادان



50 نفر از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در اولین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت کردند.


سرپرست بسیج اساتید واحد کرج گفت: اولین دوره مسابقات قرآنی ویژه استادان با همکاری حوزه معاونت فرهنگی و بسیج اساتید به مناسبت میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، در دو بخش خواهران و برادران به صورت مجزا برگزار شد.


دکتر حسن شوندی ادامه داد: در این مسابقات که در سه رشته تحقیق، ترتیل و مفاهیم برگزار شد در بخش برادران دکتر حسام الدین دریلی، محمد اسماعیل داسار و دکتر احمد گلدار و در بخش خواهران فاطمه حاجیلویی، ندا ایلیات و مریم سماعی رتبه های برتر را کسب کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب