دورههای مجازی مورد تایید وزارت علوم است/ امکان تحصیل فارغالتحصیلان دورههای الکترونیکی در مقاطع بالاتر
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه دوازدهمین کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی ایران در جمع خبرنگاران گفت: دورههای مجازی در اولویت هستند ولی باید زیرساختها و شرایط آن فراهم شود. آموزش مجازی میتواند خلاءهای آموزش عالی را پر کند. اگر در آموزش الکترونیکی زیرساختها تامین شود و حمایتهای حقوقی و اعتباری صورت گیرد همچنین اگر اساتیدی که میتوانند آموزش الکترونیکی ارائه دهند به اندازه کافی در دسترس قرار گیرند میتوانیم آموزش الکترونیکی را در اولویت قرار دهیم.
وی در پاسخ به سوال آنا درباره اعتبار مدرک دورههای الکترونیکی در دانشگاههای مختلف گفت: تمام دورههای مجازی که از وزارت علوم مجوز دارند مورد تایید هستند و با سایر دورهها فرقی نمیکنند، حتی بعضاً دانشجویان دورههای الکترونیکی توانستهاند توفیقات بهتری را در مدارج بالاتر کسب کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ورود به مدارج بالاتر دو وجهه دارد، یکی وجهه حقوقی و قانونی و دیگری بعد عرفی آن است. هیچ منع قانونی و حقوقی برای ورود به دورههای بالاتر با داشتن مدرک آموزش الکترونیکی یا مجازی وجود ندارد، در بعد روانی و اجتماعی هم دانشگاهها و مسئولان باید بپذیرند که فارغالتحصیلان دورههای مجازی همان تواناییهای دورههای دیگر را دارند در این زمینه باید کار فرهنگی صورت گیرد.
دانشگاه پیامنور میتواند در مقاطع مختلف تحصیلی در دورههای آموزش مجازی ورود کند
شریعتی نیاسر در کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی ایران گفت: ما 4 میلیون دانشجو، 8 هزار عضو هیات علمی و دو هزار و 500 مرکز آموزش عالی در کشور داریم، 10 درصد این دانشجویان آموزشهای مجازی و غیر حضوری میبینند.
وی افزود: در حال حاضر 400 رشته در مقاطع مجازی در کشور مجوز دارند و 100 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دورههای مجازی درس میخوانند.
وی مشکل اصلی دورههای مجازی را زیرساختها اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه پیام نور میتواند در مقاطع مختلف تحصیلی در دورههای آموزش مجازی ورود کند و دانشجو بپذیرد. سایر دانشگاهها نیز میتوانند در این زمینه فعال باشند باید با خرد جمعی و مشارکت عمومی و تجربه کشورهای دیگر به سمت جلو گام برداشت.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر 650 استاد که مرتبه دانشیاری دارند در قالب 70 کارگروه به موضوع آموزش الکترونیکی در دانشگاهها میپردازند امیدواریم که نتایج خوبی از این تحقیقات به دستمان برسد.
شریعتی نیاسر در ادامه به آمارهای آموزش الکترونیکی در آمریکا اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمارها 70 درصد دانشجویان از دسترسی به کلاسهای الکترونیکی، 73 درصد از امکان ورود به کلاسها و 70 درصد از کیفیت آموزش الکترونیکی رضایت دارند.
وی در پایان ابهامات خود از آموزشهای الکترونیکی را این گونه مطرح کرد: این کنفرانس باید بتواند به سوالهایی نظیر آیا میتوان در همه رشتهها آموزش الکترونیکی را دایر کرد؟ در همه مقاطع چطور؟ نحوه پذیرش در دورههای آموزش الکترونیکی باید چگونه باشد؟ برای آموزش الکترونیکی باید چه ظرفیتی تعریف شود؟ نظام ارزیابی چگونه باید باشد؟ کدام دانشگاهها میتوانند متولی آموزش الکترونیکی باشند؟ الگوهای موفق در دنیا کدامند؟ عوامل پیشرفت و عوامل بازدارنده در آموزش الکترونیکی کدامند؟ مهارتهای اجتماعی و اخلاق حرفهای را چگونه باید در آموزش الکترونیکی گنجاند؟ آیا میتواند به عنوان یک شیوه مکمل به آموزش الکترونیکی نگاه کرد؟ پاسخ دهد.
انتهای پیام/