معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/17/ + تصاویر
مسجد امام رضا (ع) واحد قزوین بزرگ ترین مسجد دانشگاهی
بزرگ ترین مسجد دانشگاهی ایران با هدف تجمیع فعالیتهای فرهنگی و مذهبی با مساحت کل 3800 مترمربع در سال 1388 همزمان با ولادت باسعادت ثامن الحجج علی بن موسیالرضا(ع) گشایش یافت.
این مسجد که نمونهای از تلفیق معماری مدرن و مذهبی ایرانی است از دو فضای جانبی و یک شبستان تشکیل شده است. یکی از نکات بسیار مهم در طراحی این مسجد، توجه به جدایی و تمایز فضای مقدس مسجد از فضاهای خدماتی، بهداشتی و اداری جانبی آن است. زیرا ترکیب و آمیزش فضاهای خدماتی و بهداشتی با فضاهای اصلی مسجد که از دوره صفویه در ایران آغاز شد، نتایج چندان مناسبی در طراحی مساجد و الگوهای رفتاری نسبت به آن نداشت، به همین سبب ضمن آن که به دلیل الزامهای کارکردی و محیطی، این گونه از فضاها در کنار مسجد قرار گرفتهاند، اما سعی شده به شکلهای متفاوت از آن متمایز شوند.
برای این منظور دو فضای خدماتی، بهداشتی و اداری واقع در دو سوی مسجد، متناسب با محتوای کارکردی آنها به صورت فضاهایی مطبق و افقی، با زاویهای حدوداً 45 درجه نسبت به امتداد محور اصلی مسجد طراحی و ساخته شدهاند و حتی محل اتصال بدنه و محور شرقی- غربی مسجد با این دو ساختمان در دو طرف به گونهای غیرمتجانس طراحی و ساخته شده است.
فضای گنبدخانه به عنوان عالیترین و مرتفعترین فضای داخلی به صورت همزمان به بخش مردانه و زنانه تعلق دارد و به عنوان عالیترین قسمت مسجد در هر دو بخش مورد توجه قرار گرفته است |
ترکیب حجمی بیرونی به روشنی نمایانگر گنبد است، اما تلاش شده که ترکیب جدیدی از آن ارایه شود تا تعلق مسجد به زمان معاصر آشکارا نمایان باشد. همین نکته کمابیش در طراحی و ساخت مناره در نظر گرفته شده است. پلان منارهها از حرکت یک مربع روی مرکز خود پدید آمده است. از روی هم قرار گرفتن دو مربع که قطرهای آنها نسبت به هم 45 درجه چرخیدهاند و متناسب با نام منار سطوحی از آن در شب روشن میشوند تا به عنوان نشانهای از یک مسجد یادآور مکان یک فضای دینی باشند.
در زمینه رعایت برخی از اصول طراحی معماری، میتوان اصل ورود از سمت قبله را نام برد. تمایز فضای مردانه و زنانه به صورت قرار دادن فضای زنانه در نیمطبقه شبستان مورد توجه قرار گرفته است. فضای گنبدخانه به عنوان عالیترین و مرتفعترین فضای داخلی به صورت همزمان به بخش مردانه و زنانه تعلق دارد و به عنوان عالیترین قسمت مسجد در هر دو بخش مورد توجه قرار گرفته است.
مصالح اصلی مسجد در نماها و سطوح بیرونی و درونی، آجر است که در کنار سفال لعابدار و منقش، سطوح یکپارچهای پدید آمده است. انواع سفالهای نقشدار مهری با رنگهای متنوع به عنوان جایگزین کاشی هفترنگ به کار رفته است. در برخی سطوح تنها از سفالهای نقشدار و در برخی از سطوح نیز از سفالهای نقشدار خوشنویسی شده استفاده شده است.
استفاده از خوشنویسی به عنوان عالیترین و مقدسترین هنر در جهان اسلام که همواره در مساجد و سایر بناهای دینی مورد استفاده قرار میگرفت، توجه به سنتی کهن و استوار در هنر اسلامی به شمار میآید که در ضمن به شکلی بدیع و امروزی کاربرد یافته است، و به چند صورت در روی قطعههای سفال به صورت برجسته از آن استفاده شده است. نوارها، حاشیهها و کتیبههای خوشنویسی شده در سطوح بیرونی از عوامل مهم پیونددهنده فضای مسجد و دو فضای واقع در دو سوی آن به شمار میآیند.
استفاده از انواع نقوش هندسی سنتی به صورتی امروزی و با ترکیبهای جدید در سفالها موجب تحول توسعه سنت در دوره معاصر شده است. از نقشهای چلیپایی شکل که سابقه چند هزار ساله در فرهنگ معماری ایرانی و اسلامی دارند به شکلهای بسیار متنوع و در نقاط بسیار گوناگون از جمله در واحدهای تزئینی نمای داخلی شبستان، در حفاظ پنجرهها و چند جای دیگر استفاده شده است.
در ایام سوگواری امام حسین (ع) این مسجد پذیرای بزرگترین هیات دانشجویی کشور است و همزمان با ماه مبارک رمضان، مسجد امام رضا (ع) کانون تلاوت قرآن، برپایی مجالس شبهای قدر و محافل تفسیر قرآن کریم است |
زمینه رنگی فضای بیرونی مسجد یادآور ترکیببندی نماهای آجری با سطوح گچبری شده است که به جای گچ از سنگ تراورتن استفاده شده است. شکل رنگی غالب در سطوح بیرونی آجری است و ترکیب آن با رنگ طلایی، رنگ برخی گنبدها را تداعی میکند. البته استفاده از رنگ فیروزهای برای متن خوشنویسی شده کتیبهها به اهمیت و پیشینه کاربرد این رنگ در مساجد ایرانی اشاره دارد.
مسجد امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فضای مناسبی را برای اجتماعات مذهبی و فرهنگی دانشجویان، استادان و کارکنان مهیا کرده است .
در ایام سوگواری امام حسین (ع) این مسجد پذیرای بزرگترین هیات دانشجویی کشور است و همزمان با ماه مبارک رمضان، مسجد امام رضا (ع) کانون تلاوت قرآن، برپایی مجالس شبهای قدر و محافل تفسیر قرآن کریم است.
برپایی مراسم معنوی اعتکاف، سوگواری ائمه اطهار و مسابقات قرآن و عترت در مسجد بزرگ امام رضا(ع) صورت میگیرد.
مسجد فاطمه الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
جوهره مسجد، ارتقاء فرهنگ دینی است، مسجد نهاد ارتقاء فرهنگ دینی جامعه است. ماهیت مدیریت مسجد بر محور تقوا و ایمان و راستگوئی از فرهنگ قرآن و عترت و برخورداری از فضای معنوی نبوت و ولایت و پیمودن اندیشه حضرت امام(ره) و کسب فیض از بیانات مقام معظم رهبری در راستای اعتلای کلمه توحید است، چراکه فرهنگ دینی بر فرهنگ مسجد است.
مسجد فاطمة الزهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا دارای حدود 950 متر مربع زیربنا در دو طبقه به ابعاد 20 در 25 است.
مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا به صورت روزانه و هفتگی پذیرای مراسم فرهنگی و مذهبی بسیاری از جمله برگزاری نماز باشکوه ظهر و عصر به جماعت، برگزاری مراسم تشییع، تدفین، ختم و ... شهدای گمنام واحد، برگزاری زیارت عاشورا و جلسات تفسیر و اخلاق،برگزاری مراسم متعدد مذهبی مانند اعیاد و مراثی ائمه اطهار (ع) با حضور مسئولان، کارکنان، استادان و دانشجویان، مراسم عزاداری حضرت سید الشهداء(ع) و محفل انس با قرآن و... است.
این مسجد با پتانسیلها و ظرفیتهای ویژه و داشتن سیستم سرمایش و گرمایشی بسیار مطلوب در تمامی فصول سال محیطی مناسب برای برگزاری مراسم مذهبی است.این مسجد مجهز به کتابهای ادعیه، کتب قرآنی، نوار، سی دی و... است.
واحد فسا اقدام به طرح ماندگار فرهنگی با عنوان «تکمیل و تجهیز ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا» کرد. فعالیتهای عمرانی برای تکمیل مسجد، ساخت و تکمیل نمای مسجد، کاشیکاری و آماده کردن هر چه بهتر فضا برای نماز جماعت هم در حال انجام است.
آرامگاه بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا مرحوم سید محمد صادق رفیعی در جوار این مسجد بوده و آرامگاه دو کبوتر خونینبال شهیدان گمنام بین مسجد فاطمة الزهرا(س) و نمازخانه ادبیات است.
مسجد پیامبر اعظم (ص) واحد شهر قدس، مسجدی متفاوت
یکی از بزرگترین مساجد شهرستان قدس که در زمینی به مساحت 1650مترمربع وبا زیربنای نهصدمترمربع احداث شده است، مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس است که کلنگ احداث این پروژه معنوی و عظیم در سال 1388 به زمین خورده شد و از سال 1389 خاکبرداری و تا سال 1391 احداث فاز اول مسجد به سرانجام رسید. روند پیشرفت و تکمیل آن تا قبل از سال 1392 به صورت نیمه کاره بوده است و پس از آن عملیات عمرانی این مسجد به اتمام رسید.
سازه مسجد پیامبر اعظم(ص) به صورت اسکلت فلزی بوده و در قسمت داخلی مسجد و محراب، کاشی سنتی، آینهکاری، کتیبهنویسی و زیباسازی توسط معماران مجرب آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شده است.
سازه مسجد پیامبر اعظم(ص) به صورت اسکلت فلزی بوده و در قسمت داخلی مسجد و محراب، کاشی سنتی، آینهکاری، کتیبهنویسی و زیباسازی توسط معماران مجرب آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شده است |
این مسجد متفاوت با بهرهگیری از معماری اسلامی و مدرن دارای امکانات مناسب برای فعالیتهای فرهنگی است و پیشبینی لازم برای این فعالیتها در شبستان مسجد و در دو بخش خواهران و براداران تعبیه شده است.
مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد شهرقدس دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم صوت و تصویر شامل دستگاههای مدرن ویدئو پرژکتور و پرده نمایش فیلم 228اینچ است.
این مسجد دارای طراحی جذاب مطالب قرآنی به صورت کتیبه با خطوط نستعلیق و... است؛ همچنین وضوخانه خواهران و وضوخانه براداران، سرویسهای بهداشتی در دو قسمت مسجد طراحی و ساخته شده است.
مسجد پیامبر اعظم (ص) واحد شهرقدس علاوه بر اقامه نماز جماعت در بسیاری از مراسم ملی و مذهبی و آئینهای مناسبتی یادوارههای شهدا، محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی، مراسم مناسبتی مانند اعتکاف، گرامیداشت شبهای قدر، زیارت عاشورا، دعای ندبه و.. از سوی دانشجویان و کارکنان مورد استفاده قرار میگیرد که برپایی حلقههای معرفتی، کارگاههای قرآنی، کارگاه احکام و نماز و... از سوی کانونهای دانشجویی، استادان و کارکنان از دیگر فعالیتهای این مکان معنوی است.
با تدابیر دکتر حسین حسنپور درویشی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس و تلاش و پیگیریهای مستمر این مقام مسئول در سال 1393 مسجد پیامبر اعظم (ص) میزبان مراسم تشییع و تدفین دو شهید گمنام حماسه دفاع مقدس شد که با استقبال بینظیر مردم فهیم و شهیدپرور شهرستان قدس مواجه شد و پیکرهای پاک و مطهر این شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در صحن بیرونی مسجد آرام گرفتند که این رویداد مهم در این شهرستان، این مسجد را خاص و متفاوت نمایان میکند.
اکنون ساخت و ساز یادمان شهدای گمنام در صحن مسجد انجام شده و مراحل پایانی خود را طی میکند.
انتهای پیام/