دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1396 - 16:55

مشارکت مدیران صنایع برای بهبود سکونت در منطقه 21 تهران

شهردار منطقه ۲۱ تهران با بیان اینکه اتاق فکری با حضور مدیران صنایع در این منطقه تشکیل شده است، گفت: نگاه مبتنی بر درآمدزایی به صنایع منطقه وجود ندارد و بیشتر از درآمدزایی، به دنبال مشارکت جویی در این منطقه هستیم.
کد خبر : 258904

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حسن رحمانی، شهردار منطقه ۲۱ ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح نگاه جدید و مبتنی بر مشارکت عمومی در اداره شهر توضیح داد: از زمانی که دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده گرفت، بحث شفافیت، مشارکت و شکوفایی را مطرح کرد و با اتخاذ تدابیری پیش بینی کرد تهران شهری با این خصلت‌ها شود.


وی با بیان اینکه در حوزه شفافیت نیاز به کمک رسانه‌ها داریم، افزود: باید فرایندها اصلاح شوند تا به این مهم برسیم، با جابجایی آدم‌ها شفافیت ایجاد نمی‌شود و نیاز به اصلاح رویه داریم.


شهردار منطقه ۲۱ در ادامه با بیان اینکه در چند سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: تمرکز مدیریت پیشین شهری بیشتر بر حوزه سخت افزاری بود اما نگاه مدیریت جدید نگاه نرم افزاری است. شرایط شهر و شهرداری نسبت به گذشته تغییر کرده است، هم دیگر منابع مالی مثل گذشته وجود ندارد و هم اینکه شهر بیش از این نیاز به تاسیسات و ساختار ندارد و بیشتر باید به دنبال نگاه انسانی در شهر بود.


وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات مدیریت شهری بحث مشارکت است، گفت: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف ما اعتماد و مشارکت حداکثری مردم را از دست دادیم.


رحمانی با بیان اینکه تنها راه اداره شهر استفاده از مشارکت شهروندان است، یادآور شد: نباید برای مردم تصمیم بگیریم بلکه باید با مردم تصمیم بگیریم. با این نگاه مشارکت مردم جزو تاکیدات ماست. این مشارکت باید در حوزه طرح، اجرا و نظارت باشد و در همه جا نمود پیدا کند.


وی با اشاره به بارش برف اخیر در تهران گفت: منطقه ۲۱ به عنوان غربی‌ترین منطقه تهران شاهد بارش چشمگیر برف بوده است، ما از مردم خواستیم که در برف روبی به ویژه شاخه تکانی‌ها به ما کمک کنند. آنها هم پای کار آمدند؛ هم لذت برف را بردند و هم لذت مشارکت. وقتی مردم کنار ما باشند حس درست و مناسبی نسبت به سختی‌های کار خواهند داشت. ما هر جا مردم را پای کار آوردیم بازخورد و تقدیر و تشکر از مدیریت شهری حاصل شد، چون دیگر آنها از پشت پنجره به مشکلات نگاه نکردند بلکه از نزدیک و به شکل ملموس آن را حس کردند. اینجا تلفیق صنعت و سکونت است.


شهردار منطقه 21 در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این منطقه، غربی ترین منطقه تهران و همچنین صنعتی ترین منطقه تهران است افزود: به لحاظ جغرافیایی این منطقه 20 کیلومتر طول دارد و به لحاظ وسعت پنجمین منطقه شهر تهران محسوب می‌شود. جمعیت ساکن این منطقه حدود 186 هزار نفر است البته جمعیتی که روزانه وارد این منطقه می‌شود بسیار بیشتر از این آمار است و بنابراین می توان دراین منطقه تلفیق صنعت و سکونت را مشاهده کرد.


شهردار منطقه ۲۱ با بیان این مطلب که مردم صنایع را فقط تهدید می‌دانند، گفت: رفت و آمد ماشین‌های سنگین، ترافیک حاصل از عبور و مرور سرویس‌ها و ... آسیب‌هایی را برای مردم ایجاد کرده و متاسفانه مردم هنوز از فرصت‌های صنعت بهره‌مند نشده‌اند.


وی افزود:‌ از آغاز به کار مدیریت شهر جدید، بازدید از صنایع منطقه در دستور کار قرار گرفت به شکلی که هر پنجشنبه از یکی از کارخانه‌های صنعتی موجود در منطقه بازدید به عمل آمد و طی این بازدیدها تلاش کردیم حس تعلق صنعت و سکونت را در این منطقه ایجاد کنیم. همچنین بدون اینکه در شاخص‌های جذب نیروی انسانی و کارخانه‌ها دخالت کنیم با تهیه دیتا بیسی از نیروی کار موجود در منطقه و در اختیار قرار دادن آن برای کارخانه‌ها تلاش کردیم که کارخانه‌ها از این نیروی انسانی استفاده کنند تا حس تعلق مردم در منطقه ایجاد شود.


رحمانی تاکید کرد: البته کارخانه‌ها نیز مسئولیت اجتماعی خود را به درستی باید ایفا کنند. درهمین مسیر اتاق فکری با حضور مدیران صنایع تشکیل شد زیرا اینها افرادی دنیادیده، صاحب تجربه و با دانش هستند؛ بسیاری از این کارخانه‌ها اعلام آمادگی کردند تا در حوزهای مختلفی از جمله مدیریت پسماند به مجموعه شهرداری تهران کمک کنند.


موضوع زباله را برای شهروندان جذاب کرده‌ایم


شهردار منطقه ۲۱ در ادامه صحبت‌های خود به موضوع زباله و تفکیک آن اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم تاکنون روش‌های آموزشی ما در حوزه زباله به خوبی جواب نداده است.


وی گفت: به همین دلیل تلاش کردیم به این سمت بیاییم که موضوع زباله را جذاب کنیم، با این نگاه ضروری بود که جامعه هدف را تغییر دهیم.


رحمانی ادامه داد: ما به سراغ دانش آموزان رفتیم و معتقدیم آنها سفیران مدیران شهری هستند. با همین نگاه توافقنامه‌ای با آموزش و پرورش امضا کردیم و تلاش کردیم با دو یا سه رویکرد زباله را جذاب کنیم.


شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه کارخانه‌ها به میدان آمده‌اند، گفت: آنها با معرفی اساتید و ایجاد کارگاه‌های آموزشی تلاش کردند آموزش رباتیک و خلاقیت تفکیک زباله از مبدا را آغاز کنند و این می‌تواند راهکار مناسبی برای علاقه مندی دانش آموزان باشد.


صنایع فعال در منطقه ۲۱ صنایع پاک هستند


رحمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر آلودگی صنایع در منطقه ۲۱ گفت: صنایعی که در منطقه ۲۱ قرار دارند همه صنایع پاک هستند و ما مجموعه‌ای که آلایندگی شدید داشته باشد، نداریم.


وی گفت: اما این صنایع می‌توانند بحث‌های زیست محیطی به ویژه در حوزه فاضلاب داشته باشند که ما به شدت در این حوزه ورود کرده‌ایم.


رحمانی اضافه کرد: از سوی دیگر قانون مشخص کرده که همه کارخانه‌ها باید ۲۵ درصد فضایشان را به سمت فضای سبز ببرند و این می‌تواند مزیت قابل توجهی باشد.


وی گفت: در حال حاضر بزرگترین معضل نظام بحث اشتغال است امیدوارم بتوانیم با ارتباط خوبی که با بخش صنایع و تولید ایجاد کرده‌ایم در حوزه اشتغال کاری برای مردم منطقه انجام دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب