دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1396 - 10:55
مشاور علمی رئیس‌جمهور:

باید به فکر تربیت مهندس دانشجو باشیم نه دانشجوی مهندسی

مشاور علمی رییس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه باید به فکر تربیت مهندس دانشجو باشیم نه دانشجوی مهندسی، تاکید کرد: بیم آن است که در تبدیل به دانشگاه نسل سوم، آموزش و پژوهش فدای کارآفرینی شود.
کد خبر : 252961

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر رضا فرجی‌دانا، در همایش «آموزش، برنامه‌ریزی و ارزیابی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، دوران حاضر را عصر غربت آموزش دانست و گفت: در حرکت تعالی بخش تبدیل دانشگاه‌های نسل اول به نسل دوم، آموزش فدا شد و بیم آن است در تبدیل به دانشگاه نسل سوم، آموزش و پژوهش، فدای کارآفرینی شود.


رئیس انجمن آموزش مهندسی ایران با تاکید بر اهمیت آموزش مهندسی گفت: آموزش در هر رشته‌ای از مکانیزم ثابتی پیروی می‌کند ولی باید به آموزش مهندسی، توجه خاص نشان داد. مهندسی، فنون، دانش و توانمندی‌هایی است که ذاتا در طبیعت دستکاری می‌کند و تاثیرش بر جامعه بشری بسیار مهم است. در آموزش مهندسی، جنبه‌هایی مطرح است که در سایر رشته‌ها مطرح نیست و لذا در برنامه‌ریزی و ارزیابی باید این وجوه را مورد نظر قرار دهیم و از آنجا که مهندسی، تداخلی در نظم طبیعی جهان ایجاد می‌کند، باید مفهوم توسعه پایدار در فعالیت مهندسی، مورد توجه قرار گیرد.


فرجی‌دانا با طرح بحث اخلاق پایدارپذیری، گفت: همه ما تصدیق می‌کنیم که وقتی فعالیت ما، کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مثلا همه ما مبتلابه آلودگی هوا هستیم باید تحول دیدگاهی در فعالیت مهندسی ما صورت پذیرد و این تحول از آموزش مهندسی آغاز می‌شود.


وی تاکید کرد: باید به اخلاق حاکم بر فعالیت مهندسی، چشم داشت و گرنه نمی‌توان در آینده بهبودی در محیط زیست انتظار داشت.


مشاور علمی رئیس‌جهور همچنین با اشاره به وجه اقتصادی فعالیت مهندسی گفت: از مهمترین بخش‌های اخلاق در وجه اقتصادی، ممیزی محیط‌زیست برای پروژه‌هاست که باید تاثیر پروژه بر محیط زیست، تا انتها دیده شود.


وی دانشجوی آچار به دست را یک نقطه قوت دانست و گفت: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی و آموزش مهارت‌های عمومی و تخصصی، از وظایف ماست که در تدوین برنامه باید به آن توجه کنیم.


فرجی‌دانا همچنین تصریح کرد: باید به استانداردسازی، یعنی آموزش استاندارد و استاندارد آموزش توجه کرد و حیف است به کیفیت افزایی آموزش عالی در آموزش مهندسی کم توجه باشیم. باید کیفیت نه در خانواده آموزش عالی، بلکه در بدنه مردم، تبدیل به یک خواست اجتماعی شود و اگر اخلاق، در علم و فناوری به عنوان اصل پذیرفته شده ما، مورد توجه قرار گیرد و به دانشجو یاد دهیم به جای درست کار کردن، به کار درست بپردازد، بسیاری از مشکلات فعلی ما رفع می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب