دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1396 - 17:30

هوش مصنوعی که ذهن شما را می‌خواند

دانشمندان ژاپنی موفق به اختراع دستگاهی شدند که با رمزگشایی سیگنال‌های مغز، تصاویری که کاربر در حال فکر کردن به آن است را بازسازی می‌کند.
کد خبر : 249101

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، این دستگاه عجیب و غریب می‌تواند به طور باورنکردنی ذهن شما را بخواند. این هوش مصنوعی با بررسی سیگنال‌های الکتریکی مغز، تصاویر دقیقی را که کاربر به آن فکر می‌کند یا به آن نگاه می‌کند تشخیص می‌دهد.
این تکنولوژی شباهت زیادی به یکی از قسمت‌های سریال «آینه سیاه» دارد که در آن هر کسی می‌توانست خاطرات خود را ضبط کند و دوباره آنها را پخش کند.
این یافته‌ها توسط دانشمندان دانشگاه کیوتو، به سرپرستی پروفسور یوکیاشا کامیتانی، کشف شده است. این گروه تحقیقاتی از یک شبکه عصبی استفاده کردند تا تصاویر را براساس اطلاعات دریافت‌شده از اسکن‌های fMRI ایجاد کنند که تغییرات جریان خون را تشخیص می‌دهد و فعالیت الکتریکی را آنالیز می‌کند.با استفاده از این اطلاعات، دستگاه می‌تواند آنچه کاربر در حال فکر کردن به آن است یا به آن خیره شده است را بازسازی کند.
دانشمندان در یک آزمایش از سه داوطلب خواستند تا به تصاویری مشخصی خیره شوند، دستگاه توانست عکس جغد، هواپیما، پنجره رنگی و صندوق پستی قرمز را از طریق سیگنال‌های الکتریکی مغز آنها تشخیص دهد و بازسازی کند. همچنین این دستگاه توانست تصاویری شامل دایره، صلیب، ماهی قرمز، قو، پلنگ و توپ بولینگ را بازسازی کند که شرکت‌کنندگان در حال فکر کردن به آنها بودند.


با وجود این که دقت این دستگاه در هر فرد متفاوت است اما این تکنولوژی فرصت‌های منحصر به‌فردی را در اختیار انسان قرار خواهد داد. از این تکنیک می‌توان برای ثبت خواب، رویا و دیگر تصاویر ذهنی استفاده کرد.
همچنین می‌توان از آن برای کمک به بیمارانی که در کما هستند، استفاده کرد تا با عزیزانشان ارتباط برقرار کنند.


یکی از محققان این پژوهش در این باره می‌گوید: «ما یک روش بازسازی تصاویر جدید را ارائه داده‌ایم که در آن میزان پیکسل یک تصویر بهینه‌سازی می‌شود تا ویژگی‌های شبکه عصبی آن شبیه به اطلاعات رمزگشایی شده فعالیت مغز انسان شود. متوجه شدیم که تصاویر تولیدی شبیه به تصاویر شبیه‌سازی شده و محتوای بصری ذهنی طی فرآیند تجسم‌سازی هستند».
این تکنولوژی متکی به شبکه عصبی است و سعی می‌کند نحوه کارکرد مغز را شبیه‌سازی کند. می‌توان این شبکه‌ها را آموزش داد تا الگوهای موجود در اطلاعات، شامل داده‌های متنی، گفتار یا تصاویر بصری، را شناسایی کند.





مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته