دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1396 - 08:52
یک کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

مصرف صبحانه برای دانشجویان اجباری است/ باید‌ها و نبایدهای تغذیه دانشجویان در ایام امتحانات

یک کارشناس تغذیه چگونگی، نوع و میزان مصرف انواع غذاهای مختلف برای دانشجویان در ایام امتحانات را تشریح کرد.
کد خبر : 244945

دکتر محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره نوع تغذیه دانشجویان در فصل امتحانات اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرها افزایش یافته است بنابراین دانشجویان باید در شروع فصل امتحانات به نوع تغذیه خودشان توجه جدی نشان دهند و میزان و نوع مصرف غذایی را هم در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام رعایت کنند.


وی در این باره اضافه کرد: دانشجویان باید از همه وعده‌های غذایی(صبحانه، ناهار و شام) استفاده کنند و توصیه من به این افراد این است که غذا را در وعده‌های در اسرع وقت میل کنند. یعنی صبحانه را قبل از طلوع آفتاب و شام را قبل از غروب آفتاب صرف کنند. همچنین مصرف صبحانه برای دانشجویان اجباری و الزامی است.


انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود به میوه‌ها اشاره کرد و افزود: دانشجویان باید در طول روز حداقل 5 قلم میوه مصرف کنند و بهتر است از میوه‌جاتی که دارای رنگ غلیظ هستند استفاده شود. به طور مثال پرتغال سرخ، انار و سبزیجاتی همچون هویج و گوجه فرنگی برای مصرف دانشجویان در فصل امتحانات توصیه می‌‌شود.


این کارشناس تغذیه ادامه داد: دانشجویان در ایام امتحانات بخصوص در مواقعی که هوا آلوده است از فست فود به هیچ عنوان استفاده نکنند چراکه کبد توان این را ندارد که به طور همزمان در چند جبهه با آلودگی هوا و استرس‌های محیطی مبارزه کند.


به گفته وی، دانشجویان و دانش‌آموزان بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده کنند تا با کمترین مشکلات مواجه شوند. بهتر است از مصرف غذاهای جدید پرهیز شود زیرا امکان دارد در ایام امتحانات دچار آلرژی شوند.


انتظاری درخصوص مصرف خشکبار نیز گفت: انسان سالم هیچ‌گاه دچار کمبود فسفر نمی‌شود به این دلیل که تمام غذاها دارای فسفر هستند بنابراین مصرف مغزهایی مانند گردو و... خوب است اما الزامی نیست. یعنی اگر کسی در فصل امتحانات از خشکبار و مغزها استفاده نکند دچار مشکل می‌شود.


این کارشناس تغذیه در ادامه به دانشجویان توصیه کرد: بعضی از دانشجویان مطالعه تعدادی از دروس را برای شب امتحان می‌گذارند و تا صبح بیدار هستند که این اشتباه است. دیرخوابی باعث کسالت در کارایی انسان‌ها می‌شود در حالی‌که دانشجویان حداقل باید 6 ساعت استراحت کنند.


وی در پایان تاکید کرد: قهوه، چای و نوشابه‌های کولا به دلیل داشتن کافئین باعث بی‌خوابی می‌شود اما زیادی از مصرف آن‌ها در طول روز منجر بی‌خوابی موقت و زودگذر خواهد شد به عبارتی انرژی دانشجویان با مصرف بیش از حد از کافئین برای دیرخوابی جوابگو و تاثیرگذار نیست و تمام انرژی و ذخایر بدن تخلیه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته