دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 14:29
در جمع خبرنگاران

مطهری: روند تصویب طرح هسته‌ای خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بود/ عده‌ای می‌خواستند فضایی درست کنند که آقای لاریجانی نگذاشت

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اصلاح طرح حفظ دستاوردهای هسته‌ای با عجله انجام شد و روند آن خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بود؛ چراکه هنوز به چاپ نرسیده بود و موافقان و مخالفان این طرح صحبت نکرده بودند.
کد خبر : 24415

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز - یکشنبه 31 خرداد - مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی، درباره تصویب اصلاحیه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت: متن این طرح چند بار اصلاح شد و دست آخر اصلاحاتی که در آن صورت گرفت مورد انتقاد برخی از نمایندگان قرار گرفت.


اگر مجلس در توافق نهایی دخالتی نداشته باشد در مقابل تاریخ نمی‌تواند پاسخگو باشد


وی ادامه داد: در طرح قبلی آن قسمتی که بازرسی از مراکز نظامی غیرهسته‌ای را ممنوع کرده بود، مگر با مجوز شورای عالی امنیت ملی نبود که در اصلاحیه این اجازه داده شد.


نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: عده‌ای با این قید مخالف بودند و می‌گفتند که بازرسی باید به طور مطلق ممنوع شود و برخی هم استناد به سخنان رهبری می‌کردند که اجازه بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان هسته‌ای را نخواهیم داد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «طرح حفظ دستاوردهای هسته‌ای طرح خوبی است»، گفت: البته این طرح حرف تازه‌ای ندارد، موضوع دخالت مجلس در این طرح مهم است که اگر مجلس در توافق نهایی دخالتی نداشته باشد در مقابل تاریخ نمی‌تواند پاسخگو باشد.


وی با بیان اینکه «متن طرح نیاز به اصلاح دارد»، گفت: در بررسی جزئیات این طرح ظرفیت اصلاح وجود دارد به عنوان نمونه وقتی می‌گوییم تحریم‌ها باید لغو شود، قاعدتا توافق هسته‌ای، تحریم‌های مربوط به حقوق بشر را لغو نمی‌کند؛ لذا باید قید هسته‌ای به آن اضافه شود.


مطهری درباره واکنش مجلس به عدم لغو همه تحریم‌ها اظهارکرد: اگر همه تحریم‌ها را لغو نکردند، آیا مجلس باید سکوت کند یا مخالفت کند؟ این موضوع ممکن است بعدها برای مجلس مشکل ایجاد کند لذا باید بخشی از آن روشن‌تر شود.


نماینده تهران در مجلس با انتقاد از نحوه مطرح شدن این طرح در جلسه علنی امروز مجلس تصریح کرد: نحوه مطرح شدن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بود؛ چراکه طرح هنوز چاپ نشده بود، نمایندگان آن را ندیده بودند و مخالفان و موافقان طرح ثبت نام و صحبت نکرده بودند؛ اما با این وجود کلیات آن رأی‌گیری شد.








این طرح مذاکرات را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ معمولا مجالس دنیا این قبیل مصوبات را می‌گذرانند تا اگر توافق‌نامه موافق میل‌شان نبود بتوانند آن را رد کنند و در این مورد فکر نمی‌کنم مسئله‌ای پیش بیاید

وی اضافه کرد: البته اکثریت قریب به اتفاق موافق طرح بودند؛ اما به هر حال شیوه تصویب آن خلاف آیین‌نامه مجلس بود.


علی مطهری درباره تأثیر این طرح در روند مذاکرات گفت: این طرح مذاکرات را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ معمولا مجالس دنیا این قبیل مصوبات را می‌گذرانند تا اگر توافق‌نامه موافق میل‌شان نبود بتوانند آن را رد کنند و در این مورد فکر نمی‌کنم مسئله‌ای پیش بیاید.


مطهری در پاسخ به سؤال آنا مبنی بر اینکه «آیا دولت موافق این طرح است و تصویب آن دست مذاکره‌کنندگان را می‌بندد یا باز می‌گذارد؟» گفت: با اصلاحاتی که در این طرح انجام شده است فکر می‌کنم دست مذاکره‌کنندگان را نمی‌بندد.


وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا به نظر شما توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد یا خیر؟» اظهارکرد: به نظر من این قید باید باشد وگرنه این مصوبه فایده زیادی ندارد؛ اما دیگر نمی‌توان این پیشنهاد را در قالب طرح مطرح کرد چراکه کلیات آن به تصویب رسیده و فقط می‌توان پیشنهاد حذف داد.


مطهری ادامه داد: این طرح باید به گونه‌ای باشد که مذاکره‌کنندگان بهانه داشته باشند که اگر توافق خوبی نبود مجلس رد کند و دولت مجوز قانونی داشته باشد؛ همانطور که کنگره آمریکا برای این کار آن مصوبه را صادر کرد.


مطهری در ادامه با بیان اینکه «این طرح با عجله اصلاح و تصویب شد»، گفت: فکر می‌کنم این موضوع مطرح بود که این طرح را از دستور خارج کنند و عده‌ای هم می‌خواستند فضایی درست کنند که آقای لاریجانی نگذاشت فرصتی برای این کارها ایجاد شود.


او درباره پیش‌بینی‌اش از نتیجه نهایی مذاکرات اظهار کرد: فکر می‌کنم توافق انجام شود، ان‌شاءالله توافق خوبی هم خواهد بود و نشانه‌های آن هم آشکار است. طرفین این اراده را دارند و توافق نیز نیاز طرفین است و علائم نشان می‌دهد که انجام‌شدنی است.


مطهری ادامه داد: اگر توافق نشود به ضرر طرف مقابل است، چراکه ایران نرمش و انعطاف خود را نشان داد و روشن کرد که نظام ما به دنبال توافق است. اگر حمله نظامی هم انجام بشود مردم ما بعد از مذاکرات بهتر مقاومت خواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته