دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 17:00
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش سال آینده کسری بودجه ندارد/ معوقات حق‌التدریسی‌ها و حق‌الزحمه امتحانات به زودی پرداخت می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه 33هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش بودجه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: همچنین مقرر شده حدود 3 هزار میلیارد تومان نیز حین اجرای بودجه به این وزارتخانه تعلق بگیرد.
کد خبر : 243911

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی الهیار، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص حوزه فعالیت اصلی این معاونت گفت: تامین منابع مالی، بودجه‌ریزی و مدیریت منابع، امور اداری، تشکیلات ساختار، رفاه فرهنگیان و نظارت بر اجرای بودجه و انطباق آن با قوانین بودجه از جمله مهم‌ترین حوزه فعالیتی معاونت توسعه و پشتیبانی است.


وی افزود: در واقع این معاونت به عنوان یک واسط میان وزارت آموزش و پرورش و معاونت‌های تخصصی و دستگاه‌های مسئول بودجه و مدیریت مالی کشور فعالیت می‌کند که امانت‌داری مهم‌ترین و جزو خطیرترین وظایف آن است.


الهیار یادآور شد: ما در تلاش هستیم در حوزه برنامه بتوانیم وضعیت فعلی را تا پایان سال جمع‌بندی کنیم. اقدامات لازم را برای 97 تامین و برنامه‌ای را برای اصلاح فرآیندها و وضعیت آینده مناسب ترسیم کنیم.


وی در ادامه با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با مشکلات زیادی مواجه است، یادآور شد: از مهم‌ترین مشکلات این وزارتخانه کسری بوده است که به یکی از مشکل‌های مزمن تبدیل شده، البته باید گفت کسری بودجه معلولی است که به علت‌های متعددی مربوط می‌شود. ما معتقدیم برای حل این مشکل در وزارت آموزش و پرورش نیازمند یک نگاه علمی هستیم که بتواند با شناخت دقیق مؤلفه‌های تاثیرگذار را مورد بررسی قرار دهد.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص مولفه‌های تاثیرگذار در رفع مشکل مشکل کسری بودجه گفت: ساختار، نیروی انسانی و منابع مالی سه ضلع مهم مولفه‌ها است که کارشناسان و منتقدان باید برای تحلیل و نقد مشکلات بودجه‌ای این مولفه‌ها را یکجا و توأم بررسی کنند.


الهیار در ادامه یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند با مدیریت منابع ورودی و هزینه‌کرد صحیح بتواند مشکل بودجه را که به یک مساله مزمن تبدیل شده برطرف کند.


وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به یک نظام آموزشی چابک باید به مدرسه‌محوری توجه داشته باشیم، گفت: ما باید تمرکز را از ستاد به استان و از استان به مدرسه ببریم.


به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، افزایش بهره‌وری از دیگر اهداف و برنامه‌های مهم این معاونت است. البته منظور از افزایش بهره‌وری صرفه‌جویی نیست، بلکه باید هزینه‌ها را مدیریت کرد. در واقع کارآیی و اثربخشی ارتقا پیدا کند.


الهیار با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دو مولفه کارآیی و اثربخشی دچار مشکل است، خاطرنشان کرد: ما باید قیمت تمام شده فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را محاسبه کنیم تا بر این اساس بتوانیم کارآیی و اثربخشی را ارتقا دهیم.


وی درخصوص لایحه بودجه سال 97 وزارت آموزش و پرورش، گفت: در لایحه بودجه 33هزار میلیارد تومان برای این وزارتخانه بودجه در نظر گرفته شده است و قرار شده 3 هزار میلیارد تومان نیز حین اجرای بودجه و طی سال به این وزارتخانه تعلق بگیرد، در واقع در صورت تخصیص 36هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه تعلق می‌گیرد که پیش‌بینی ما این است اگر این اتفاق صورت بگیرد، وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.


الهیار در ادامه از تصویب 4 تبصره در بودجه وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: ما 4 تبصره داریم، در بند «و»، 3520 میلیارد تومان سهم گرفتیم تا برای پرداخت پاداش بازنشستگان سال 96 هزینه شود.


وی اضافه کرد: در بند «ب» تبصره 9، تمام درآمدها و منابع وزارت آموزش و پرورش اختصاصی قلمداد شود و ویژگی دیگر اینکه همه دستگاه‌ها باید یک درصد بودجه را به پژوهش اختصاص دهند و ما اجازه گرفتیم از هزینه‌های پرسنلی در این رابطه چیزی کم نکنیم.


الهیار افزود: مجموعا 5600 میلیارد ما به ازای مالی این تبصره‌هاست و اعتبارات ملی آموزش و پرورش در کنار اعتبارات استانی، همه فعالیت‌های اصلی مثل سرانه‌ها و ایاب، ذهاب، سلامت، پرورشی و مدارس خارج از کشور در آن است.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تغییر کاربری املاک وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: برخی از املاک مازاد است و نفعی ندارد و ما طبق قانون می‌توانیم آنها را تبدیل کنیم. البته منظور از تغییر کاربری از بین‌بردن مدارک و یا کسب درآمد از طریق اجاره حیاط بوفه و دیوارهای آن نیست.


تعیین تکلیف معوقات فرهنگیان


الهیار در ادامه درخصوص معوقات وزارتخانه گفت: به طور کلی معوقات وزارت آموزش و پرورش در دو سطح حین اجرای برنامه بودجه و معوقات کلی تقسیم‌بندی می‌شود. در معوقات حین اجرای بودجه تنها 3 ماه از حقوق حق‌التدریسان در سال 96 و حق‌الزحمه برگزاری امتحانات برای سال گذشته پرداخت نشده است که امیدواریم بتوانیم معوقات را تا اسفند پرداخت کنیم اما در معوقات پرداخت نشده 96 به 97، مبلغی اختصاص پیدا کرده است که در تلاشیم تمام آنها را پرداخت کنیم.


وی افزود: برای پرداخت معوقات طولانی‌مدت نیز به مجلس پیشنهاد دادیم تا کارگروهی را تشکیل دهد که این کارگروه معوقات را بررسی و راهکاری برای پرداخت آن ارائه کند که امیدواریم با تشکیل این کارگروه بتوانیم با ظرفیت‌های موجود تمام معوقات را طی یکسال پرداخت کنیم.


الهیار درخصوص تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و هزینه‌‌هایی که تعطیلی بر دوش مدارس می‌گذارد، گفت: تعطیلی‌ها قابل کنترل است و با کلاس‌های اضافه نیز جبران خواهد شد، بنابراین تعطیلی‌ها هزینه‌ اضافه‌ای بر دوش آموزش و پرورش نمی‌گذارد.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون استخدامی گفت: امسال 8200 ردیف استخدامی به وزارتخانه اختصاص پیدا کرد و آزمون آن نیز برگزار شد که تعدادی جذب و تعدادی سهمیه خالی باقی ‌ماند که قرار شد با اداره استخدامی رایزنی‌هایی صورت بگیرد تا این میزان سهمیه خالی به ردیف استخدامی سال آینده افزوده شود.


وی در ادامه با توجه به افزایش سرانه مدارس خارج از کشور گفت: 75درصد از دانش‌آموزان خارج از کشور در 17 کشور و 25 درصد به کارکنان دولت در سفارتخانه‌ها خدمات می‌کنند که این مسائل هزینه‌هایی را برای آنها به همراه خواهد داشت، اما باید گفت در حوزه اداره مدارس وزارت آموزش و پرورش تنهاست و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه که می‌توانند ما را در اداره و تامین هزینه‌های آن یاری کنند، کم‌لطفی می‌کنند.


الهیار افزود: به دلیل سوء‌تدبیرها طی 6 ماه اول سال پرداختی به مدارس خارج از کشور انجام نشد و آنها تنها 2 ماه حقوق خود را دریافت کردند که در این خصوص هماهنگی‌هایی انجام شد تا معوقات این مدارس در سه مرحله پرداخت شود که دو مرحله آن انجام شده و امیدواریم مرحله آخر نیز تا هفته آینده انجام شود.


افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص انتقاد برخی از کارشناسان مبنی‌بر کاهش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در جدول 7 تا 10 لایحه بودجه مطرح شده که به طور متوسط 9.5درصد بوده است که در سال‌های اخیر نیز این میزان ثابت بوده، اما امسال این میزان افزایش یافته و به 11.7 درصد افزایش پیدا کرده است.


الهیار همچنین درباره مخالفت برخی از مسئولان درخصوص اختصاص بودجه به استان‌ها، یادآور شد: در این خصوص نقدهای مثبت و منفی بسیاری وجود دارد،‌ اما وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در نظر گرفته تا در صورت تصویب این پیشنهاد در مجلس و یا عدم تصویب آن بتواند برنامه‌های خود را به درستی انجام دهد. اما باید توجه داشت که قبل از سال 87 نیز بودجه در اختیار استان‌ها قرار داشت و آموزش و پرورش تجربه مناسبی در این زمینه دارد، بنابراین جای نگرانی نیست و وزارتخانه تدابیر لازم را اندیشیده است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه وزارت آموزش و پرورش حدود 3 دهه است که افزایش رشد جمعیت دانش‌آموزی را مشکل کسری بودجه خود می‌داند، آیا با وجود کاهش رشد جمعیت این معضل پس از 30 سال برطرف نخواهد شد، گفت: متاسفانه در دهه 60 به یکباره به دلیل افزایش رشد جمعیت و رشد دانش‌آموزان، وزارت آموزش و پرورش استخدام نیروی انسانی را راهکاری برای رفع این نیاز در نظر گرفت، اما این در حالی است که اکنون نیروهای جذب شده در شرف بازنشستگی هستند و ما طی سال‌های آینده با حجم قابل‌توجهی نیروی بازنشسته و کسری نیرو مواجه خواهیم شد،‌ در واقع ما باید در نظر بگیریم که علاوه بر افزایش پرداختی‌ها در حوزه بازنشستگی، باید میزان جذب نیرو را نیز ارتقا دهیم بنابراین این مشکل همچنان پابرجاست.


وی در ادامه درخصوص تاخیر در پرداخت اقساط وام توسط فرهنگیان و کسر مبلغ از حقوق آنها، گفت: این مساله نیز دغدغه ماست و نسبت به آن اعتراض داریم و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنیم.


مشکلات در تامین اعتبار بیمه تکمیلی فرهنگیان


وی همچنین درخصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: چند سالی است که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حق ندارند از محل منابع دولتی، مبلغ بیمه تکمیلی را پرداخت کنند. در واقع تمام هزینه‌ها بر دوش فرهنگیان است. وزارتخانه‌هایی که خدمات رفاهی را ارائه می‌دهند مبلغ بیمه را تحت عنوان یارانه بیمه تکمیلی از خدمات رفاهی کسر می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل آنکه وزارت آموزش و پرورش اعتبارات رفاهی ندارد، در برقراری بیمه دچار مشکل شده است.


وی افزود: با توجه به اینکه یک میلیون و 600 هزار فرهنگی مشمول بیمه تکمیلی هستند، اگر نتوانیم بیمه را برقرار کنیم حذف این تعداد از مجموع بیمه صدمات بسیاری برای سازمان‌های بیمه نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین از بیمه مرکزی گله‌مند هستیم و درخواست می‌کنیم که زمینه برقراری بیمه تکمیلی را فراهم کنند.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تهران با توجه به افزایش آلودگی هوا و توزیع شیر در مدارس گفت: 4 حلقه از جمله جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در توزیع شیر نقش دارند، اما متاسفانه همه از حلقه چهارم یعنی وزارت آموزش و پرورش مطالبه می‌کنند. این در حالی است که تا قیمت مصوب اعلام نشود و اعتبارات لازم اختصاص پیدا نکند، وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند شیر را تهیه و در دسترس دانش‌آموزان قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب