دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 10:49
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به آنا:

امیدواریم اساسنامه «تادا» به زودی تصویب شود/ باید مسائل دانشگاه را خود دانشگاه مدیریت کند

نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز به منظور تشریح فعالیت‌ها و تبیین برنامه‌های پیش ‌روی این معاونت برگزار شد.
کد خبر : 243609

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در رابطه با شکل‌گیری اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران «تادا» گفت: شکل گیری تادا در دست بررسی است. یک مراحلی را طی کرده است اما مراحلی را هم پیش رو دارد که که در حال پیگیری است.


وی ادامه داد: باید این اتحادیه شگل بگیرد و امیدواریم به زودی اساسنامه آن تصویب شود و این اتحادیه در کنار سایر اتحادیه‌های دانشجویی شروع به فعالیت کند.


غفاری در خصوص نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در خصوص شکل‌گیری این اتحادیه گفت: یک بخشی از کار انجام شده است و اسناد آن هم موجود، ولی بخشی از آن باقی مانده است. آیین‌نامه‌های مربوط به این اتحادیه وجود دارد، لازمه کار این است که براساس تعامل و گفت‌گو با مجموعه‌های مربوطه همه موارد حل شود. فکر نمی‌کنم هیچ مشکلی در این خصوص پیش بیاید.


معاون وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که تعداد تشکل‌های دانشجویی بیشتر شود و سیاست وزارت علوم هم این است که مشارکت بیشتری داشته باشند.


از تقسیم‌بندی‌های‌ سیاسی سخنرانان روز دانشجو اطلاعی ندارم


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تقسیم‌بندی سخنرانان مراسم گرامیداشت روز دانشجو گفت: اتفاقات پیش آمده در مراسم 16 آذر امسال در دانشگاه سیستان و بلوچستان و تقسیم‌بندی دانشجویان به موافق و منتقد دولت یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و غفاری در پاسخ به آن گفت: برای اولین بار بود که در استان‌ مراسم 16 آذر برگزار می‌شد و علتش هم همزمانی این برنامه‌ با سفر استانی رئیس جمهور بود. به خاطر بحث عدالت آموزشی و اینکه دانشجویان خارج تهران هم می‌خواستند مشارکت بیشتری در این برنامه داشته باشند 16 آذر امسال در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. ضیغ وقت و مدیریت زمان باعث می‌شود که تشکل‌ها کمتر صحبت کنند یا وقت کمی به بعضی‌ها برسد ولی اصلا این نبوده که بخواهند گروه خاصی را محروم کنند. از تقسیم‌بندی که عنوان می‌شود به نام موافق و منتقد دولت اطلاعی ندارم.


غفاری با بیان اینکه حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی حوزه موسعی است، اظهار داشت: میدان این حوزه دانشگاه است، سیاست ما این است تا فعالیت‌های قابل توجه انجام شده در دوره قبلی را تجربه کار خود قرار دهیم و بر اساس زمینه‌هایی که در دانشگاه فراهم شده است، اهداف و سیاست‌های خود را به پیش ببریم.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: آنچه که هدف اصلی ما است این است که دانشگاه سرمایه آفرین است و خود نیز واجد سرمایه‌هایی است که هر چه توسعه بیشتری پیدا کند باعث می‌شود فضای نشاط در دانشگاه بیشتر شود. اعتقاد داریم که دانشگاه یک مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه و دیگر عناصر دانشگاه دارد.


اجرای مسئولیت اجتماعی دانشگاه مهم‌ترین راهبرد معاونت فرهنگی وزارت علوم


وی افزود: تقویت عناصر دانشگاه نه تنها میدان دانشگاه را نشاط بیشتری می‌بخشد بلکه بی‌تاثیر نسبت به محیط پیرامون دانشگاه هم نیست. بنابراین مسئولیت اجتماعی به عنوان یک راهبرد برای ما اهمیت دارد و تلاش داریم آن را قوت بیشتری ببخشیم.


غفاری با بیان اینکه در تلاشیم تا یک فضای توام با نشاط و آرامش را داشته باشیم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد برای تحقق این مهم تمکین به قانون و مقررات دانشگاه می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد برای ایجاد زمینه‌ای که دانشجویان به راحتی فعالیت‌های خود را انجام دهند.


وی با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد، گفت: ما نیاز به یک تعامل مناسب با دستگاه‌های متولی امنیت داریم وقتی بحث امنیت مطرح می‌شود مباحث داخل دانشگاه مطرح است دانشگاه ماموریت‌هایی دارد که می‌خواهد آنها را محقق کند. گفت‌وگو، تعامل و ارتباط با دستگاه‌های متولی امنیت را بهتر می‌کنیم البته به نوعی استقلال دانشگاه هم مهم است و تلاش داریم مسائل دانشگاه را خود دانشگاه مدیریت کند. چون توان آن را دارد و در قوانین هم به آن تاکید شده است.


معاون وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های 16 آذر امسال اضافه کرد: حدود هزار برنامه امسال در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف اجرا شده و حاشیه‌ها هم زیاد نبوده است ممکن است در جایی صلاحیتی که وجود داشته متفاوت بوده و آن را حاشیه در نظر بگیریم.


غفاری به اتفاق پیش آمده در دانشگاه علم و صنعت و جمع کردن پرچم آمریکا و اسرائیل توسط انجمن آرمان اشاره کرد و گفت: این موضوع در حال پیگیری است گزارش‌هایی هم از سوی دانشگاه برای وزارت علوم ارسال شده است.


اگر اتفاقی خلاف آئین‌نامه اردوهای دانشجویی اتفاق بیافتد، توضیح می‌خواهیم


وی به سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: وزیر علوم به عنوان رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها انتخاب شدند خوشبختانه ارتباط مناسبی هم با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه وجود دارد آنچه که الان در دانشگاه اجرا می‌کنیم چیزی جدا از سند اسلامی شدن نیست. اتفاقاً یکی از زمینه‌هایی که وزارت علوم هم به دنبال آن است کرسی‌های آزاد اندیشی است، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی موفقیت‌های خوبی داشته و در سال جاری نزدیک به هزار و 150 کرسی برگزار شده است. دانشگاه محل تضارب آرا و اندیشه است و یک ساز و کار مناسب برای این مهم برگزاری کرسی‌ها است.


غفاری به تخلفات احتمالی مراسم‌های 16 آذر هم اشاره کرد و گفت: فرآیند گزارش‌گیری 16 آذر در حال پیگیری است خوشبختانه در همه دانشگاه‌ها مشارکت به این برنامه زیاد بوده است و تا کنون گزارش تخلفی هم اعلام نشده است.


اردوهای دانشجویی نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون وزیر علوم بود که درباره آن توضیح داد: اردوها آیین‌نامه خاص خود را دارند و به صورت مشخص در حال پیگیری هم هستند چه اردوی فرهنگی و چه اردوی آموزشی؛ ما همه را موظف کرده‌ایم که بر اساس آیین‌نامه عمل کنند اگر اتفاقی خلاف این هم بیفتد حتما توضیح می‌خواهیم که چرا چنین شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته