دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1396 - 13:45

ساخت شیشه‌ای که خود را ترمیم می‌کند

دانشمندان موفق به ساخت شیشه‌ای شدند که در صورت شکسته شدن، با اعمال فشار خود به خود ترمیم می‌شود.
کد خبر : 243125

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، امروزه برای بیشتر کارها از گوشی همراه خود استفاده می‌کنیم و همیشه در دستمان است که این امر احتمال شکسته شدن صفحه گوشی ما را بیشتر می‌کند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که به‌زودی شکسته شدن صفحه گوشی مشکلی برایمان نخواهد بود. دانشمندان ژاپنی نوع جدید از شیشه خودترمیم‌شونده توسعه داده‌اند که با اعمال فشار روی آن تکه‌های شکسته بهم جوش می‌خورند و به شکل اولشاتن بازمی‌گردند.


این پلیمر خودترمیم‌شونده توسط دانشمندان دانشگاه توکیو توسعه یافته است؛ این تیم در حال مطالعه روی چسب‌های جدید بود که به‌صورت تصادفی متوجه خواص این شیشه شده است.


طی تحقیقات، یک از اعضای تیم متوجه شد که پلیمری که در حال بررسی آن به عنوان چسب است، وقتی بریده می‌شود قادر به ترمیم خود است. وی کشف کرد که اگر تکه‌های شکسته را در دمای اتاق برای 30 ثانیه بهم فشرد، دوباره به هم می‌چسبند و مثل روز اولشان می‌شوند.


یو یاناگیساوا، دانشجوی فارغ‌التحصیل بیوتکنولوژی، که در ابتدا به نتایج حاصله اطمینان نداشت، یک سری آزمایش انجام داد تا ثابت کند که شیشه قابل‌ترمیم واقعا کار می‌کند.


به گفته تیم تحقیقاتی، ساخت این شیشه به لطف یک پلیمر سبک وزن به نام «پلی اتر تیروئه» ممکن است. این پلیمر حاوی ترکیبی از تیروئه است که برای افزایش پیوند هیدروژنی در مواد، در هنگام شکسته شدن یا بریده شدن، استفاده می‌شود.


این اولین باری نیست که دانشمندان مواد خودترمیم‌شونده‌ای مانند این شیشه را طراحی می‌کنند اما آنچه که پلیمر جدید را از باقی مواد مجزا می‌کند این است که درست مانند شیشه، از نظر ساختاری بسیاری قوی است و توانایی خودترمیم‌شوندگی نیز دارد.


یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شیشه، این است که توانایی خودترمیم‌شوندگی آن در دمای اتاق قابل‌اجراست؛ در حالی که اکثر مواد خودترمیم‌شونده برای ایجاد پیوند معمولا نیاز به داغ شدن دارند.


به‌علاوه، این ماده می‌تواند سریع‌تر از مواد خودترمیم‌شونده‌ای که تاکنون توسعه یافته‌ است، به هم بچسبد.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته