دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش چهارم: سروستان، قائم‌شهر و پرند

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/4/ + تصاویر

چهارمین بخش از معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مسجد پیامر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان، مسجد بقّیه الله الاعظم (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر و مسجد فاطمه الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند تعلق دارد.
کد خبر : 24230

مسجد حضرت پیامر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان



دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان در کنار فعالیت‌های خود برای ایجاد فضاهای آموزشی، ورزشی و رفاهی، احداث محیط های فرهنگی و مذهبی را جهت اعتلای فرهنگ دینی و اسلامی دانشجویان، اساتید و کارکنان با ساخت مسجد پیامبر اعظم(ص) در دستور کار خود قرار داد.


این مسجد در سال 1390 به بهره برداری رسید. مساحت این مسجد زیبا که دارای گنبد و دو گلدسته بوده و با معماری بسیار زیبا بنا شده است. 1000 متر مربع بوده که در دو طبقه احداث شده است.








این مسجد از لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای از شهرستان سروستان بنا شده است (کنار جاده اصلی) که همه افراد که از طرف شرق و غرب وارد سروستان می شوند با چشم انداز زیبای این مسجد بویژه گنبد طلایی و گلدسته های آن روبرو می شوند و می‌توانند از آن استفاده کنند

مسجد پیامبر اعظم(ص) که در جنوب دانشگاه و شمال جاده کمربندی شهرستان سروستان قرار گرفته است، گنجایش 500 نفر را دارا است.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان به صورت روزانه و هفتگی پذیرای مراسم فرهنگی و مذهبی بسیاری است؛ برگزاری نماز باشکوه ظهر و عصر به جماعت، برگزاری زیارت عاشورا به صورت هفتگی در صبح هر چهارشنبه، برگزاری مراسم متعدد مذهبی مانند اعیاد و مراثی ائمه اطهار (ع) در سطح شهرستان با حضور مسوولین و مردم شهرستان بویژه مراسم عزاداری حضرت سید الشهداء(ع) و مراسم شب های قدر و محفل انس با قرآن که در شهرستان سروستان معروف شده و جمع کثیری از مردم شهرستان در این مراسم شرکت می‌کنند.


نکته جالب توجه اینکه این مسجد از لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای از شهرستان سروستان بنا شده است (کنار جاده اصلی) که همه افراد که از طرف شرق و غرب وارد سروستان می شوند با چشم انداز زیبای این مسجد بویژه گنبد طلایی و گلدسته های آن روبرو می شوند و می‌توانند از آن استفاده کنند.


در حقیقت می توان گفت که این مسجد زیباترین مسجد شهرستان سروستان و اولین مسجدی است که بعد از انقلاب در این شهرستان به طور کامل بنا شده و مورد استفاده قرار گرفته است. برای ساخت این مسجد مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.


مسجد بقیة الله الاعظم (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر



مسجد بقیة الله الاعظم (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با مساحت 1070 مترمربع با طرح A416 سازمان مرکزی است. این مسجد در سال 1387 آغاز و در سال 1391 به بهره ‌برداری رسید.








ساختمان این مسجد دارای 800 مترمربع کاشیکاری، گنبد و نمای داخلی و بیرونی با درب ورودی منبت کاری شده، مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم صوتی است

اسکلت سازه، ترکیبی از بتنی و فلزی است که شامل دو طبقه و به همراه یک طبقه زیرزمین است که در منتهی الیه شرقی سایت مرکزی این واحد در مجاورت ساختمان سلف سرویس و مهمانسرا واقع شده است. ساختمان این مسجد دارای 800 مترمربع کاشیکاری، گنبد و نمای داخلی و بیرونی با درب ورودی منبت کاری شده، مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم صوتی(پیچینگ است.


در طول سال تمام مراسم فرهنگی و اجتماعی واحد شامل برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، مراسم اعتکاف ماه رجب و رمضان، زیارت عاشورا، مسابقات فرهنگی و مراسم اعیاد و مناسبات مذهبی در ساختمان مسجد این واحد دانشگاهی برگزار می شود و ظرفیت 1000 نمازگزار را دارا است.


ساختمان مسجد فاطمة الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند



ساختمان مسجد فاطمة الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند با مساحت 2400 مترمربع در دو طبقه شامل 2200 متر مربع عرصه و 2330 متر مربع اعیان در سال 1387 آغاز به ساخت شد و در سال 1390 با ظرفیت 1500 نمازگزار به بهره برداری رسیده است. بنای مسجد دارای 4 مناره و یک گنبد مرکزی است. تزیین دیوار با گچ ­بری عالی و نصب لوسترهای زیبا، فرش با طرح سجاده از دیگر ویژگی های آن است و محوطه سازی اطراف مسجد نیز در دست اقدام است.








بنای مسجد واحد پرند دارای 4 مناره و یک گنبد مرکزی است. تزیین دیوار با گچ ­بری عالی و نصب لوسترهای زیبا و فرش با طرح سجاده از دیگر ویژگی های آن است

نوع مصالحی که در ساخت آن به کار رفته اسکلت فلزی و نمای آجری و کاشی های معرق برگرفته از معماری ایرانی و اسلامی است و امکانات دیگر آن شامل وضوخانه، سیستم صوتی و تصویری مجهز و اینترنت، کتابخانه و حجره های اطراف حیاط که از آن استفاده های مذهبی و فرهنگی می شود و بتازگی تدفین دو شهید گمنام مقابل مسجد فاطمة الزهرا(س) فضای معنوی را دوچندان کرده است.


در این مکان علاوه بر نماز جماعت مراسم و سخنرانی های مذهبی جهت مراسم ترحیم نیز استفاده می شود.


به گزارش خبرنگار آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجرا است و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.



16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در نظر دارد در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد دانشگاه در واحدهای دانشگاهی بپردازد.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته