دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1396 - 19:01
دیدار 8 ساعته تشکل‌های دانشجویی با رئیس دستگاه قضا؛

آملی لاریجانی:اقتدار نظام و کشور به تلاش علمی دانشجویان است/مطالبه دانشجویان برای شفافیت و قاطعیت در برخورد با مفاسد و جرایم

نشست صمیمی نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با رئیس قوه قضاییه امروز برگزار شد که در این نشست 8 ساعته، دانشجویان مطالبات خود از دستگاه قضایی کشور را صریح و بی‌پرده بیان کردند.
کد خبر : 240922

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با رئیس دستگاه قضا، صبح امروز با حضور بیش از 40 نفر از فعالین دانشجویی برگزار شد و 8 ساعت به طول انجامید.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه در ابتدای این دیدار گفت: خداوند را شاکریم که پیش‌بینی یکی از دانشجویان در دیدار سال گذشته محقق نشد و دیدار سال گذشته اولین و آخرین دیدار ما با دانشجویان نشد. از دیدار سال گذشته با تشکل‌های دانشجویی تا به امروز دوست داشتیم دیدارها و جلسات دیگری با شما داشته باشیم که بحمدلله این فرصت امروز فراهم شد.


اقتدار نظام و کشور به تلاش علمی دانشجویان است


رئیس قوه قضاییه افزود: شنیدن مطالب از زبان دانشجویان که اهل فکر هستند و از صدق دل صحبت می‌کنند برای بنده بسیار مفید است. این جلسات فرصت مغتنمی برای ما است و امیدواریم در آینده زمان بیشتری برای جلسات با دانشجویان فراهم شود. این جلسه انعکاس دهنده نگاه جامعه به قوه قضاییه و پاسخ به دغدغه‌های آن است.


وی با بیان اینکه اقتدار نظام و کشور به تلاش علمی دانشجویان است، اضافه کرد: دانشجویان و همه کسانی که در عرصه علمی تلاش می‌کنند، پیشران‌های اقتدار جامعه هستند و امروز انجام کار علمی با استاندارد‌های اصیل، برای کشور واجب است.


آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نقل قولی از مرحوم شیخ انصاری مبنی بر دشوارتر بودن اجتهاد از جهاد، ادامه داد: غرب در دوره‌ای تز بی طرفی را مطرح و از آن دفاع می‌کرد، اما امروز این سخن که میان حقایق و ارزش‌ها فاصله‌ای پرناشدنی وجود دارد در مباحث علم شناسی مورد نقادی قرار می‌گیرد. ما هم برای آنکه بتوانیم به علوم وجهه ارزشی دهیم باید تلاش زیادی داشته باشیم و مبانی را اصلاح کنیم.


آملی لاریجانی خطاب به دانشجویان گفت: باید قدر نشاط دوران جوانی را دانست. جوان در این دوران از زندگی نشاط زیادی و مشغله فکری کمتری دارد. شما جوانید و این ایام وقت پرداختن به خودتان است و تقوا مهم‌ترین بحث است. از شما می‌خواهم برای داشتن برنامه‌ریزی در بهترین زمان عمر خود قصد جدی کنید.


وی ادامه داد: در دوران حضور در دانشگاه، دو امر مهم را رعایت کنید، یکی جهاد علمی و دیگری اخلاق و تقوا. کار علمی به معنی واقعی کلمه، کار واجبی است. نکته دوم، اخلاق و تقوا است که منحصر به دانشگاه و دانشجو نیست؛ در حوزه‌ها و در جامعه هم نیازمند آن هستیم.


رئیس قوه قضاییه با بیان روایتی از پیامبر اکرم به دانشجویان توصیه کرد: فرصت‌های پیش روی خود را از دست ندهید. این کار همت ویژه‌ای می‌خواهد. بدانید وقت حسرت آن زمان است که پشت سر را نگاه می‌کنید و می‌بیند بسیاری از فرصت‌ها از دست رفته است. به شما برادرانه توصیه می‌کنم با قرآن رفیق شوید، در محضر قرآن باشید و شب زنده‌داری را در برنامه خود قرار دهید.


آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این روایت پیامبر اسلام (ص) که «اشراف امتی حمله القرآن و اصحاب اللیل» خاطرنشان کرد: همین مضمون دو کلمه‌ای را اگر کسی درست اخذ کند سعادتمند است یعنی رفاقت با قرآن و شب زنده‌داری متعبدانه. انسان باید در محضر قرآن باشد و با آن انس بگیرد زیرا قرآن تجلی حق تعالی است و زمانی ارزش مؤانست با قرآن برای انسان ملموس می‌شود که حضور و سلطنت مطلق حق تعالی را در زندگی خود احساس کند.


آملی لاریجانی با اشاره به شب زنده داری به عنوان یکی دیگر از توصیه‌های قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: این امر در اوصاف متقین از قول امیرالمومنین علی (ع) نیز ذکر شده است بر این اساس همه دانشجویان باید دو بال علم و تقوی را ابزاری برای تعالی و پیشرفت خود بدانند و با تلاش علمی و اخلاق کمک کنند که کشور و نظام به بالاترین قله‌های پیشرفت دست یابد.


روسای دادگستری استان‌ها ارتباط بیشتری با دانشگاه‌ها داشته باشند


حجت الاسلام و المسلمین رستمی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تشکر از رئیس قوه قضاییه گفت: این جلسه علاوه بر طرح سوالات و شنیدن پاسخ‌ها آنها، نشان دهنده فضای عمومی کشور بود.


رستمی ادامه داد: فضای دانشجویی، فضای آزمان‌خواهی و عدالت‌طلبی و آرمان‌گرایی است و همین فضای نقد سازنده از جنبش دانشجویی انتظار می‌رود.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ضمن تقاضای تداوم برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و گفت‌و‌گوی صریح با مسئولان قوه قضاییه، خواستار ارتباط هرچه بیشتری روسای دادگستری‌های استان‌ها با دانشگاه و دانشجویان و تلاش برای انعکاس بهتر و کامل‌تر فعالیت‌های این قوه در رسانه‌ها شد.


نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی چه نکاتی مطرح کردند؟


در این نشست اخگرپور و کارگر از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، گلرومفرد و تواناراد از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، بختیاری از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، اقرلو و واردی به نمایندگی از بسیج دانشجویی و معتمدی‌نژاد و سردارآبادی به نمایندگی از جنبش عدالتخواه سخنرانی کردند.


نقد و بررسی عملکرد قوه قضاییه، لزوم فعالیت قوی‌تر قوه قضاییه در مواجه‌ی رسانه‌ای، ارائه گزارش و پاسخ‌گویی به شبهات، مطالبه شفافیت از قوه قضاییه، روند بررسی پرونده‌ موسسات مالی و اعتباری و بورسیه‌ها، ابهامات پرونده‌های مفسدین مالی، ضرورت ارتباطات بیشتر مسئولین قوه قضاییه با عموم آحاد مردم به ویژه دانشجویان، لزوم برنامه‌ریزی جدی‌تر قوه قضاییه در خصوص پیشگیری از جرایم، انتقاد از برخی مواضع سیاسی مسئولین قوه قضاییه، تاکید بر نقش نظارتی قوه قضاییه در شوراهای گوناگون، چگونگی نظارت بر عملکرد قضات و مسئولین قوه قضاییه از جمله مباحث مطرح شده توسط دانشجویان در این جلسه بود.


گفتنی است در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین خلفی رئیس حوزه ریاست و مشاور رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران و رحیمی مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه حضور داشتند.


قرار است مشروح پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس دستگاه قضا از طریق روابط عمومی این نهاد منتشر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته