بودجه 97 بدون افزایش تقدیم شورای شهر میشود/ساخت مگاپروژههای شهری متوقف نمیشود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجتالله میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حالحاضر برنامه دوم 5 ساله شهرداری تهران در حال اجراست و تا پایان سال 97 براساس آن عمل خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه توسط شهردار قبلی به شورای چهارم ارائه و به تصویب رسیده است، اما این میثاقها مورد احترام است و تا پایان سال 97 و جایگزینی برنامه جدید مورد قبول خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از موضوعاتی که شهر بدان نیازمند است در برنامه دوم انعکاس پیدا کرده، گفت: کاستیهایی هم برای برنامه سوم وجود دارد که آن را مدنظر قرار میدهیم و کار تدوین برنامه سوم توسعه شهری از ابتدای آذرماه آغاز و تا پایان خردادماه سال آینده ادامه دارد و تلاش میکنیم تا اوایل تیرماه آن را به شورای شهر پنجم ارائه دهیم تا آنها در یک دوره 3 الی 4 ماهه آن را مورد بررسی قرار دهند و بودجه 98 براساس این برنامه به تصویب میرسد.
نقش توسعه حملونقل در برنامه سوم توسعه شهری
میرزایی با بیان اینکه کارگروههای مشورتی برای تدوین این برنامه تشکیل شده است، افزود: 6 کارگروه تخصصی، 4 کارگروه فرابخشی و حدودا 15 کارگروه و کمیته برای تدوین این برنامه در نظر گرفته شده است. یکی از حوزههای راهبردی در برنامه سوم موضوع حملونقل و همچنین آلودگی زیستمحیطی، تامین آب و انرژی، کاهش نابرابری اجتماعی، هوشمندسازی و حرکت به سمت اقتصاد پایدار خواهد بود.
اصلاح ساختار سازمانی شهرداری در دستور کار
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه اصلاح ساختار سازمانی در شهرداری بسیار ضروری است، اضافه کرد: به طور حتم این موضوع زمان بیشتری از تدوین برنامه سوم خواهد برد. زیرا گستردگی در شهرداری تهران به چشم میآید و ساختار با ماموریتهای شهرداری تناسب ندارد. به همین منظور، ساختار سازمانی شهرداری نیازمند بازنگری جدی در تعداد سازمانها و شرکتهای تابعه است. در واقع باید در این زمینه چابکسازی صورت گیرد و بر ماموریتهای اصلی و اثربخش توجه ویژهای انجام شود.
وی با بیان اینکه تعداد پرسنل شهرداری تهران غیرقابل اجتناب است، افزود: اما میتوانیم ردههای سازمانی پرسنل را مورد بررسی قرار دهیم. این در حالی است که در برخی از ادارات، فعالیت و تشکیلات موازی مشغول به کار هستند که ماموریت آنها مشخص نیست. بسیاری از آنها لازم نیست به صورت ستادی فعالیت کنند، اما این کار را انجام میدهند. مثلا حوزه مربوط به خدمات بانوان یکی از این موازیکاریهاست. شهرداری تهران مشاوری در امور بانوان و یک اداره کل دارد که این موضوع باید یکسانسازی شود، زیرا ارزیابی مثبتی از این تشکیلات وسیع وجود ندارد.
تشکیل اداره کل خزانهداری
میرزایی با بیان اینکه تشکیل اداره کل خزانهداری مصوبه قانونی است که باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: همه منابع شهرداری تهران باید در این اداره کل متمرکز شود و تا قبل از پایان سال 96 تشکیلات برای آن ایجاد خواهد شد.
گزارش 100روزه شهردار تهران 5 دیماه ارائه میشود
معاون شهردار تهران با اشاره به ارائه گزارش 100 روزه درباره اقدامات انجام شده توسط شهردار تهران، توضیح داد: شورای شهر پنجم در ابتدا شهردار را موظف کرد تا گزارشی از وضعیت شهرداری در شروع کار و سپس پس از 100 روز ارائه دهد تا میزان تغییرات صورت گرفته مشخص شود. بر همین اساس پنجم دیماه باید گزارشی درباره تغییر و تحولهای صورت گرفته ارائه شود.
کسری 3 هزار میلیاردی در بودجه شهرداری تهران
میرزایی با بیان اینکه بودجه 97 در دست تدوین و تا زمانبندی اعلام شده به شورای شهر اعلام خواهد شد، به کسری بودجه در سال 96 اشاره و اعلام کرد: بودجه 96 با کسری قابلتوجهی مواجه است، زیرا براساس مصوبه برنامه ششم، شهر کلانشهرها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده و سهم شهرداری تهران از این موضوع کاهش 2هزار میلیارد تومانی است. همچنین با توجه به رکود مسکن، فروش تراکم به صورت قابلملاحظهای کاهش پیدا کرده و شهرداری تهران در این زمینه هم با کاهش هزارمیلیارد تومانی، تامین منابع مواجه شده است.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به بودجه 96 مجبور شدیم بودجه 97 را با چشمانداز یک بودجه انقباضی ببندیم و به احتمال زیاد بودجه 97 بدون افزایش، تنظیم و به صحن شورای شهر ارائه میشود. در واقع پروژههای فاقد اولویت و بخشی از بودجه غیرماموریتی از اولویت خارج میشوند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری حاصل از عوارض است، تصریح کرد: شهروندها با توانایی مالی و استفاده از خدمات شهری آن را تامین میکنند، البته بخشی از آن توسط دولتها و مشارکتهای مالی خصوصی تامین میشود. در گذشته 80درصد بودجه شهرداری تهران متکی به ساختوسازها بود، اما امروز این موضوع نه امکانپذیر است و نه مطلوب، زیرا این اقتصاد فسادآور است.
میرزایی خاطرنشان کرد: برخی از پروژهها به عنوان مثال توسعه مترو باید توسط دولتها اتفاق بیفتد، اما شهرداری تهران این موضوع را برعهده گرفته و ما رایزنی کردیم تا از صندوق توسعه ملی و انجام فاینانس، این هزینهها تامین شود. البته سرمایهگذاری بخش خصوصی راهحل دیگری است که میتوان برای تامین درآمد از آن استفاده کرد.
وی درباره وصول بدهیهای دولت به شهرداری تهران توضیح داد: شورای شهر، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و شهردار نیز برای وصول بدهیها وارد مذاکره با دولت شدند و در همین زمینه جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برگزار شده و ما امیدواریم که نتیجهبخش باشد
شورایاریها باید حفظ شوند
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه شورایاریها باید حفظ شوند، عنوان کرد: شورایاریها نمایندگان مردم در سطح محلات هستند و باید تقویت شوند. کسانی که هماکنون در شورایاریها فعالیت میکنند تا یکسال آینده مشغول به کار هستند و باید در این راستا محدودیتهای قانونی در تعامل با وزارت کشور مرتفع شود.
قائل به گران شدن شهر نیستیم
میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنیبر اینکه شما میخواهید تمام هزینههای شهر را از مردم بگیرید و این به معنای گران شدن هزینه زندگی در شهر تهران است، توضیح داد: ما هرگز قائل به گران شدن شهر تهران نیستیم. روشها و ابزارهایی که اعلام میشود را ما ناشی از اقتصاد لیبرال میدانیم و آن را قبول نداریم، بلکه سازوکارهای نهادی باید اصلاح شوند. البته سهم مالی مردم هم باید عادلانه باشد. هماکنون این سهم که از سوی مردم پرداخت میشود عادلانه نیست. در گذشته 220 هزار نفر بخش عمدهای از منابع مالی شهرداری تهران را در قبال دریافت پروانه ساخت تامین میکردند، اما امروز این موضوع امکانپذیر نیست و باید سهم مالی مردم هم مشخص شود.
وی درباره اصلاحیه بودجه 96 توضیح داد: اگر سقف بودجه قابل افزایش باشد، تا پایان سال اصلاحیه را تقدیم شورای شهر میکنیم.
ساخت مگاپروژهها متوقف نمیشود
میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنیبر اینکه آیا در برنامه پنجساله سوم توسعه شهری ساخت مگاپروژهها در دستور کار شهرداری تهران است یا خیر، گفت: شهر تهران گستره بزرگی دارد، به همین دلیل نیازمند ساخت پروژههای بزرگ است تا کیفیت زندگی و تعاملات برای خدمات و تفریح و سرگرمی مردم فراهم شود.
به گفته میرزایی، پروژههایی در این زمینه در دست اجراست و تعدادی پروژه دیگر نیز در دست بررسی است و آنهایی که قابلیت تامین مالی داشته باشند جهت پوشش در دستور کار قرار میگیرند.
سامانه شفافسازی راهاندازی شده است
معاون شهردار تهران درباره اعلام قراردادهای بالای یکمیلیارد تومان شهرداری گفت: سامانه shaffaf.ir راهاندازی شده است و تمام قراردادهای بالای یکمیلیارد تومان در آن بارگذاری میشود و پس از آن سامانه هوشمند تجاری راهاندازی خواهد شد. شهرداریها یکی از مراکز گلوگاههای افزایش فساد هستند و در شهرداری تهران این موضوع به تدریج افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این سایت راهاندازی شده تا از قراردادهای غیرشفاف جلوگیری شود، البته نهادهایی همانند سازمان بازرسی شهرداری و سازمان بازرسی کل کشور قراردادها را مورد بررسی قرار میدهند.
انتهای پیام/