دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1396 - 10:10
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ؛

آمریکا این بار هم خوش یمن نبود/ پولادمردان در جستجوی طلا در خاک یانکی‌ها

پولادمردان ایران امشب در شهر آناهیم آمریکا بر روی تخته می روند تا ناکامی رقابت های جهانی 2015 را جبران کنند، اما مصدومیت بدهنگام کیانوش رستمی تا حدود زیادی شانس کسب مدال ایران را در دسته 85 کیلوگرم کم کرده‌است.
کد خبر : 236553

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - فرزانه شریفی، هشتاد‌ و‌ سومین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در حالی برای پولادمردان ایران از فردا آغاز می‌شود که در آستانه این مسابقات شوک بزرگی به اردوی تیم‌ملی وزنه برداری وارد شد.‌ کیانوش رستمی امید اول ایران برای کسب مدال خوش رنگ طلا در دسته 85 کیلو گرم در اولین روز تمرین خود در آمریکا از ناحیه زانوی پای چپ دچار آسیب دیدگی شد و رباط صلیبی‌اش دچار پارگی شد. در حال حاضر هنوز وضعیت آسیب‌دیدگی‌کیانوش رستمی مشخص نیست و اگر آسیب دیدگی‌اش مداوا نشود به طور حتم بر روی تخته نمی‌رود و ایران یکی از شانس های اصلی کسب مدال طلای خود را از دست می‌دهد.


البته در این دوره از مسابقات 10 کشور از برترین‌های وزنه برداری جهان به دلیل دوپینگ غایب هستند؛‌روسیه، قزاقستان، چین، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، اوکراین و ترکیه در رقابت‌های جهانی امسال حضور ندارند.


در تیم‌ملی 3 پولامرد طلایی المپیک سهراب مرادی ، بهدادسلیمی و کیانوش رستمی حضور دارند. علیرضا سلیمانی و علی‌میری هم وزنه‌بردار دسته 105 و 85 کیلوگرم هستند که نایب قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه خود دارند، علی هاشمی و سیدایوب موسوی هم عنوان نایب قهرمانی آسیا را در وبترین افتخارات خود می‌بینند. سعید علی حسینی رکوردار جهان هم پس از 8 سال محرومیت از دنیای وزنه‌برداری دوباره به میادین بازگشت تا برای همه فوق سنگین ها خط و نشان بکشد.


دسته 85 کیلوگرم (یکشنبه12 آذر- ساعت 23:25)


طبق جدول مسابقات‌کیانوش رستمی اولین وزنه بردار ایران در دسته 85 کیلوگرم است، البته کیانوش رستمی به دلیل آسیب دیدگی که در ناحیه زانوی پای چپش برای او پیش آمده هنوز تکلیفش مشخص نیست و شاید این رقابت ها را از دست بدهد؛ اما با این حال طبق استارت لیست نهایی قهرمانی جهان کیانوش رستمی به همراه «پرز مندز» از شیلی با رکورد ورودی 380 کیلوگرم در صدر دسته 85 کیلوگرم قرار دارند.‌‌ علی میری دیگر نماینده ایران در این وزن است که با رکورد ورودی 366 کیلوگرم فعلا به عنوان نفر چهارم است.نمایندگان ایران در این دسته با رقبای‌ گرجستانی، فرانسوی،‌ شیلیانی،‌لهستانی، ازبکستانی، ایتالیایی، کره جنوبی، ژاپنی، آلمانی و کلمبیایی زور آزمایی می‌کنند که البته از بین این 12 نفر رستمی و «پرز مندز» در صدر دسته 85 کیلوگرم قرار دارند.



سهراب مرادی:دسته 94 کیلوگرم (دوشنبه2 و 55 دقیقه بامداد به وقت تهران) ​


امید‌ا ایران برای کسب مدال خوش رنگ طلا در این وزن بدون شک سهراب مرادی است؛ او در المپیک ریو هم به مدال خوش رنگ طلا رسید و در مسابقات داخل سالن آسیا در ترکمنستان هم با بالا بردن وزنه 228 کیلوگرمی و ثبت رکورد 413 کیلوگرم در مجموع، رکورد جهانی این وزن را در مجموع را شکست. محسن بیرانوند سرمربی تیم ملی‌وزنه برداری ایران برای سهراب حد نصاب 405 کیلوگرم را در رقابت‌های جهانی نظر گرفته است که 10 کیلوگرم بیشتر از رکورد فرخودبیک «سوبیروفن» رقیب اصلی مرادی است. اگر اتفاقی غیرقابل پیش بینی نیافتد شانس مرادی برای فتح سکوی جهانی در آمریکا بسیار بالاست.



در استارت لیست نهایی سهراب مرادی با رکورد ورودی 405 کیلوگرم در صدر قرار دارد. «فرخودبیک سوبیروف» ازبک با رکورد ورودی 395 کیلوگرم در جایگاه دوم است.


سید ایوب موسوی یکی دیگر از وزنه برداران این دسته است؛ او در کنار رقبای مصری و لیتوانی با حد نصاب 390 کیلوگرم در رده دوم قرار دارد. وزنه بردارنی از کشورهای بلغارستان، ایران، کره جنوبی، آلمان، امریکا، مصر، برزیل، لیتانی در این دسته با یکدیگر رقابت می کنند.


دسته 105 کیلوگرم (سه شنبه 14 آذر - ساعت 4:55 صبح)


علی هاشمی و علیرضا سلیمانی نمایندگان ایران با رکوردهای که ثبت کردند در رده چهارم و پنجم قرار دارند. «ایوان افریموف» ازبکستانی با رکورد ورودی 410 کیلوگرم در صدر دسته 105 کیوگرم است، «آرتورس پلسنیکس» از لتونی با رکورد ورودی 405 کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد.«میشالسکی» هم از لهستان با رکورد ورودی 403 کیلوگرم در رتبه سوم قرار دارد. هاشمی در مهرماه گذشته در رقابت‌های بازی‌های داخل سالن آسیا صاحب مدال نقره شد و سلیمانی هم در جایگاه چهارم ایستاد.


دسته 105+ کیلوگرم (چهارشنبه 15 آذر - ساعت 4:55 صبح)


روز آخر دیدنی‌ترین مسابقه بین فوق سنگین وزن‌های وزنه‌برداری برگزار می‌شود؛ این رقابت هم برای علاقمندان به وزنه برداری و هم فدراسیون جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بهداد سلیمی و سعید علی حسینی نمایندگان ایران در این وزن هستند؛ بهداد سلیمی بعد از اتفاقات حاشیه‌ای که در المپیک ریو برایش اتفاق افتا که باعث شد دستش از مدال المپیک دور بماند عزمش را جزم کرده تا با قدرت ظاهر شود و مدال جهانی را آن خود کند؛ در کنار بهداد اما سعید علی حسینی بعد از 8 سال دوری برگشته و او هم عزمش را جزم کرده تا در اولین مسابقه اش بعد از این همه سال‌ها دوری با دست پر به ایران برگردد.



رقیب اصلی سعید علی‌حسینی و بهداد سلیمی «لاشا تالاخادزه» قهرمان المپیک از گرجستان است؛ این وزنه بردار گرجی در سال 2015 قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کرد و در این مسابقه به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خودش است.


البته سلیمی هم دو مدال طلا قهرمانی جهان 2010 و 2011 و هم چنین قهرمانی المپیک لندن را در کارنامه خود دارد و جالب اینکه هر سه وزنه بردار با رکورد ورودی 450کیلوگرم در صدر جدول قرار دارند.


تاریخچه حضور پولادمردان ایران در مسابقات جهانی وزنه برداری:


اولین حضور ایران در مسابقات جهانی به سال 1999 برمی‌گردد.در این مسابقات تیم ایران پس از 30 سال صاحب مدال طلا توسط شاهین نصیری‌نیا و برنز توسط حسین رضازاده شد. در آن رقابت‌ها تنها برخواه اوت شد و حسین توکلی پنجم، کوروش باقری نهم، جواد خوشدل هجدهم و یوسف کردی بیست و سوم شدند.


*در مسابقه‌های جهانی سال 2001 تیم 4 نفره ایران به دو مدال طلا و برنز رسید. کوروش باقری و برخواه مدال‌آوران ایران بودند و شاهین نصیری‌نیا و حسین توکلی هم اوت شدند.


*در سال 2002 رضازاده و برخواه دو مدال طلا و برنز ایران را کسب کردند و دو مقام نهمی و پنجمی نیز به دست آمد.


*در مسابقات جهانی 2003 تیم ایران صاحب دو مدال طلا توسط رضازاده و فلاحتی نژاد شد. ایران در آن رقابت‌ها تنها یک وزنه‌بردار اوتی (برخواه) داشت و چهار مقام هشتم، نهم، دهم و پانزدهم نیز برای ایران به دست آمد.


*در مسابقه‌های جهانی 2005 و 2006 تنها حسین رضازاده مدال‌آور بود که ایران را طلایی کرد. در سال 2006 نیز به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ 9 وزنه بردار، تیم تنها با یک وزنه‌بردار در مسابقه‌ها شرکت کرد.


* مسابقه‌های جهانی 2007 دوره بی مدال وزنه برداری ایران بود. در سال 2007 هیچ مدالی به اسم ایران ثبت نشد. رتبه‌های هشتم، نهم، چهاردهم، هفدهم، بیست و یکم و بیست و یک و بیست و دوم، سی و سی و دوم تمام مقام‌های وزنه‌برداران ایران در مسابقه‌های جهانی 2007 بود.


*سال2009 سعید علی‌حسینی پدیده وزنه‌برداری ایران در در رده جوانان رکورد جهانی به نام خود ثبت کرد به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ وداع تلخی با دنیای وزنه برداری داشت. در مسابقه‌های جهانی 2009 دو وزنه‌بردار برای ایران به میدان رفتند که حاصل کارشان هشتم و نهم جهان بود.


*‌از سال 2010 فصل جدیدی در وزنه‌برداری ایران باز شد. چهره‌هایی چون بهداد سلیمی و کیانوش رستمی در رده بزرگسالان روی کار آمدند .بهداد در آن سال به مدال خوش رنگ طلا رسید. کسب رده چهارم، پنجم، سیزدهم و 2 مقام چهاردهم حاصل کار دیگر وزنه برداران در این سال بود.


*اوج قدرت وزنه‌برداری ایران به سال 2011 برمی گردد؛ در این رقابت ها سلیمی موفق به رکوردشکنی شد و نامش را به لیست رکوردداران جهان وارد کرد.2 مدال طلای سلیمی و رستمی، نقره انوشیروانی و برنز محمدپور حاصل کار وزنه برداران ایران بود. همچنین کسب جایگاه هشتمی، نهمی، دهمی و شانزدهمی از دیگر مقام‌های وزنه‌برداران ایران در مسابقات این سال بود.


*در سال 2013 ایران تنها صاحب یک مدال نقره توسط بهادر مولایی شد با این حال اما بر روی سکوی سوم جهان قرار گرفت. در آن سال چهار مقام چهارمی جهان، ششمی، هفتمی و نهمی برای ایران به دست آمد.


*سال 2015 سال سقوط آزاد وزنه برداری ایران بود.در آن سال هدایت تیم به حسین توکلی سپرده شده بود که تیم ایران با کسب 216 امتیاز در مکان پانزدهم قرار گرفت. در رده بندی مسابقات جهانی 2015 هم ایران با کسب 2 مدال نقره و یک مدال برنز کیانوش رستمی، رتبه دهم را از آن خود کرد.


2017:؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته