دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو شورای عالی زیتون در گفت‌وگو با آنا؛

واردات زیتون کنسروی بر اساس نیاز بازار نیست

عضو شورای عالی زیتون گفت: اجازه واردات انواع محصولات زیتونی به کشور بدون درنظرگیری میزان تولید و انبارداری کارخانه‌های فرآوری بوده بنابراین درصورت عدم توان تامین بازار داخلی باید اقدام به واردات کرد.
کد خبر : 236077

نادر جلالت عضو شورای عالی زیتون درخصوص واردات زیتون کنسروی به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: واردات محصول کشاورزی در هر حوزه‌ای،‌ نیازمند ارائه آمارهای صحیح میزان تولید، مصرف و مقادیر موجود در انبارها بنابراین باید یک مرجع معتبر برای گردآوری این آمارها ورود کند تا میزان نیاز کشور به هر محصول کشاورزی مشخص شود.


وی ادامه داد: درخصوص میزان مصرف زیتون، به غیر از ارائه آمار باید به سال آور و ناآور باغ‌های زیتون نیز توجه داشت ضمن آنکه تمام بازار و مقادیر موجود انواع محصول زیتونی را باید رصد کرد.


جلالت با اشاره به اینکه بازار ایران نیازی به ورود زیتون کنسروی قاچاق ندارد،‌ تاکید کرد: پس از شناسایی سرانه مصرف و نیاز بازار به زیتون کنسروی و دیگر محصولات فرآوری شده از زیتون، می‌توان پاسخگوی این نیاز بود چراکه تولیدکنندگان و کارخانه‌های فرآوری کاملا آگاه به دوره یک‌ساله چرخه برداشت تا فرآوری زیتون هستند و تنها کاری که باید انجام شود این است که این آمار از طریق نهادهای مرجع ذکر شده، به کارخانه‌های فرآوری زیتون اعلام شود تا نیاز بازار مصرفی از طریق کارخانه‌ها تامین شود.


عضو شورای عالی زیتون نبود مرجع آماری را باعث واردات زیتون کنسروی دانست و افزود: عدم پاسخگویی به نیاز مشتری در سطح بازار یا عدم توان تامین بازار به هنگام افزایش تقاضا،‌ به معنای پاسخ مثبت به افزایش قیمت در برابر افزایش تقاضا است که در این رابطه دولت باید پس از رصد میزان سرانه مصرف داخلی به فکر واردات شناور باشد تا از قاچاق و افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.


وی درخصوص سقف قیمت‌گذاری 15هزارتومانی در هر کیلو برای زیتون نیز گفت: میوه زیتون در باغ‌ها با قیمت 4.5 تا 7.5 هزارتومان از باغدار خریداری شده و برگ و نخودی‌های آن گرفته می‌شود ضمن آنکه پس از فرآوری و اعمال هزینه یک‌ساله انبارداری و خواب این محصول، باید قیمت اجاره در کلان‌شهرها، توزیع و ... را نیز اعمال کرد بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای ایجاد سقف قیمتی به فکر رقابت‌پذیری در بازار مصرفی باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار تولید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته