دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1394 - 08:05
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش اول: واحد بیضا، خوی و همدان

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/1/ + تصاویر

ساخت مسجد به عنوان یکی از بناهای فرهنگی مذهبی در دانشگاه‌ها یکی از اقدامات موثر و مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تاکنون بوده است؛ همچنان که مسئولان دانشگاه به صورت مداوم به این امر اهمیت دوچندان داده و به ایجاد آن با معماری ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها تاکید کرده‌اند. تاکنون بیش از 100 مسجد با نام‌های مختلف بخصوص ائمه و 14معصوم(س) در دانشگاه‌ها ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
کد خبر : 23569

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجرا است و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


این در حالی است که معاون فرهنگی دانشگاه، بتازگی در راستای تدفین شهدای گمنام در جوار مساجد دانشگاه تاکید کرد که واحدهایی که اقدام به احداث مسجد می کنند، در سایت واحدهای دانشگاهی مکانی را به این منظور اختصاص دهند که علاوه بر دانشگاهیان، دسترسی عموم مردم به مسجد به منظور بهره‌گیری در ایام مذهبی و مناسبت‌های مرتبط (ماه رمضان) به سهولت انجام پذیرد. در این خصوص واحدها و مراکز آموزشی دارای مسجد نیز لازم است با مشورت معاونت عمرانی و با تصویب شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی واحد، نسبت به ایجاد مسیر مناسب برای دسترسی عمومی به مساجد اقدام مقتضی را انجام دهند.



به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در نظر دارد در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد و مشخصات آنها در واحدهای دانشگاهی بپردازد که در شماره اول مساجد واحدهای دانشگاهی بیضا، خوی و همدان همراه تصاویر منتشر می‌شود.


مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) واحد بیضا



مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) واحد بیضا با تلفیقی از معماری اسلامی و مدرن زیباترین مسجد شهر بیضا به حساب می‌آید.


به گزارش خبرنگار آنا، این مسجد زیبا و منحصر به فرد با مساحت 570 متر مربع در دهه فجر سال 1391 با حضور مسئولان کشوری و استانی با اعتبار هزینه شده در حدود 7 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.








از ویژگی های استثنایی مسجد واحد بیضا می توان تدفین دو لاله گمنام دوران دفاع مقدس در محوطه روبروی مسجد را نام برد که آن را به زیارتگاهی برای عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان تبدیل کرده است

از ویژگی های استثنایی مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) واحد بیضا می توان تدفین دو لاله گمنام دوران دفاع مقدس در محوطه روبروی مسجد را نام برد که این مسجد را به زیارتگاهی برای عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان تبدیل کرده است.


از دیگر ویژگی‌های این مسجد می توان خودنمایی کاشی کاری های قرآنی دیوارهای دور مسجد و گچ بری ها و نورپردازی های منحصر به فرد سقف مسجد را عنوان کرد؛ همچنین کاشی کاری های گنبد و تزیین گلدسته های مسجد با اسمای جلاله چشم هر ناظری را به تامل و دقت وا می‌دارد.


بی شک این مسجد با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ویژه و داشتن سیستم سرمایش و گرمایشی بسیار مطلوب در تمامی فصول سال محیطی مناسب برای برگزاری مراسم و ترویج و اشاعه فرهنگ اسلامی در شهر بیضا ایفا می‌کند.


مسجد بقیه‌الله الاعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی



مجتمع فرهنگی و مسجد حضرت بقیه‌الله الاعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در زمستان 83 کلنگ‌زنی شد و با بودجه این واحد در بهمن سال 88 به دست دکتر جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی، افتتاح شد.








مسجد واحد خوی در دو طبقه مشتمل بر دو گلدسته و گنبد فرعی به ارتفاع نهایی 21 متر و دارای کاشی کاری های بیرون و داخل مسجد و منقش به آیات کلام الله مجید است

این مسجد در دو طبقه مشتمل بر دو گلدسته و گنبد فرعی به ارتفاع نهایی 21 متر و دارای کاشی کاری های بیرون و داخل مسجد و منقش به آیات کلام الله مجید است؛ مساحت آن 1780 مترمربع بوده و دارای شبستان و قسمت های مربوط به مسجد برای آقایان 410 متر مربع و برای خانم‌ها 320 متر مربع است.


ترکیب ساخت این مسجد با کف پوش موزایک، تزیین داخلی با کاشی کاری، سقف گنبدی شکل، سیستم بهداشتی و وضوخانه مجزا برای برادران و خواهران با امکانات روشویی، تهویه، موتورخانه و نمای بیرون کاشی کاری شده است و با توجه روسای این واحد، مسجد دارای امکاناتی چون منبر، جایگاه قرائت قرآن کریم، فرش با طرح سجاده، سیستم صوتی مجهز، شوفاژ، کولر، قفسه های کتابخانه با کتب ادعیه و قرآن کریم، جاکفشی، سیستم روشنایی (لوستر، مهتابی) بوده و محوطه مسجد به شکل بسیار زیبایی سنگفرش و محوطه سازی شده است.


مسجد فاطمه الزهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی همدان



مسجد فاطمه الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی همدان با طرحی برگفته از مسجد الاقصی با ویژگی خاص معماری هر روزه پذیرای جمعیت کثیری از دانشگاهیان است. این مسجد با مساحتی بالغ بر 570 متر مربع با گنبدی که با نمایی از آجر قزاقی و کاشی هفت رنگ طراحی شده هر روز پذیرای دانشگاهیان این واحد دانشگاهی است.








تمامی پنجره ها، ورودی ها و محراب و گنبد مسجد واحد همدان با استفاده از قوس هفت و پنج اجرا شده که نمای خاصی به این مکان فرهنگی مذهبی داده است

مسجد واحد همدان که کار ساخت آن از سال 1375 آغاز و در سال 1377 به پایان رسیده دارای یک ورودی اصلی بزرگ و دو ورودی جهت برادران و خواهران در یک طبقه با نمای تلفیقی از آجر و کاشی تشکیل شده است. تمامی پنجره ها، ورودی ها و محراب و گنبد با استفاده از قوس هفت و پنج اجرا شده که نمای خاصی به این مکان فرهنگی مذهبی داده است.


از دیگر ویژگی های این مکان مجاورت با یادمان شهدای گمنام تدفین شده در صحن دانشگاه آزاد اسلامی بوده که حس قرابت و معنویت خاصی را در محیط مرکزی واحد همدان حاکم کرده و مکانی معنوی برای دانشجویان،کارکنان و اساتید دانشگاه فراهم شده است.


برگزاری جلسات تفسیر قرآن هر رو قبل از اذان، بیان احکام هر روز بین نماز، سخنرانی های مذهبی و اعتقادی، مراسم دعای کمیل، عرفه، زیارت عاشورا، مراسم و دسته عزادارای در محرم و صفر، پرسش و پاسخ شرعی دانشگاهی از برنامه های این مسجد در ایام سال است و در ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه می‌گیرد.


گزارش: احسان عربی مفرد با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته