دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 15:09

استفاده از نیروی نظامی؛ آخرین حربه آمریکا برای فرار از فروپاشی+اینفوگرافی

آمریکا با ایجاد یک شبکه جهانی از نیروهای نظامی، که کنترل یا نظارتی دموکراتیک بر آنها صورت نمی‌گیرد، می‌خواهد برای مخالفان بالقوه و بالفعل خود، تهدیدی دائمی ایجاد کند، اما کارایی این استراتژی به تدریج کاهش پیدا می‌کند و در دهه‌های آینده به ناچار فرو می‌پاشد.
کد خبر : 235127

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-محمد رضا پارسا؛ وب سایت نیو ماتیلدا در یادداشتی به قلم یاکوب ریمن می‌نویسد استفاده از نیروی نظامی، آخرین حربه آمریکا برای حفظ هژمونی رو به زوال خود در جهان است اما قدرت این کشور در برابر چین هر روز بیشتر رنگ می بازد و دیگر نمی‌تواند با چالش بزرگی به نام تروریسم هم مقابله کند.


روز 4 اکتبر (12 مهر) چهار سرباز آمریکایی در کشور نیجر کشته شدند. خبر کشته شدن سربازان آمریکایی در نیجر تعجب آور بود زیرا بسیاری از آمریکایی ها حتی نمی دانند کشور نیجر کجا واقع شده است. آمریکا در نیجر چه کار می کند؟ آمریکایی‌ها احتمالا بیشتر شگفت زده خواهند شد اگر بدانند آمریکا در در این کشور واقع شده در صحرای آفریقا حدود 800 نیرو دارد.


امپراتوری سرنیزه


کشته شدن سربازان آمریکایی در نیجر بحث‌های زیادی را درباره حضور نظامی آمریکا در کشورهای مختلف جهان برانگیخته است. حضور صدها سرباز در نیجر تنها نوک کوه یخ حضور نظامی آمریکا در جهان است. پنتاگون هر سه ماه یک بار، آماری را از تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در کشورهای مختلف، منتشر می‌کند. داده های پنتاگون، از واقعیت‌های شگفت انگیزی پرده بر می‌دارد.


ایالات متحده در حال حاضر حدود 240 هزار نیرو در 172 کشور جهان دارد. باید توجه داشت تنها 193 کشور عضو سازمان ملل متحد هستند. به عبارتی، آمریکا در 89 درصد کشورهای عضو سازمان ملل متحد، حضور نظامی دارد!


در میان این 172 کشور، ژاپن از لحاظ پذیرا بودن بیشترین شمار سربازان آمریکایی، در صدر فهرست قرار گرفته است. آمریکا در 84 پایگاه نظامی خود در ژاپن در مجموع 39980 نیرو دارد. نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن بخشی از ناوگان اقیانوس آرام آمریکا هستند که روی هم 130 هزار نیرو را در بر می گیرد. بنابراین ژاپن در خط مقدم جنگ جهانی علیه چین در سال‌ها و دهه‌های آینده خواهد بود!


آلمان دومین کشور در بالای این فهرست است. در 38 پایگاه نظامی ایالات متحده در آلمان، 36034 سرباز آمریکایی مستقر هستند. این در حالی است که 72 سال از پایان جنگ جهانی دوم و 27 سال از اتحاد دوباره دو آلمان، گذشته است.


در مجموع در 19 کشور جهان دست کم 1000 نیروی آمریکایی مستقر شده اند. آمریکا در افغانستان و عراق، روی هم 19567 نیرو دارد. دیکتاتوری‌های نفتی و سرکوبگر و تقریبا فاشیستی منطقه خلیج فارس عمدتا در میان این 19 کشور هستند.


حضور نظامی آمریکا در اروپا هم چشمگیر است. در ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، اتریش و همچنین بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، ده‌ها هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند که از مقرشان در اشتوتگارت آلمان هدایت می‌شوند.


البته در فهرست منتشر شده از سوی پنتاگون، آلمان عملا در جایگاه دوم قرار ندارد. زیرا در این فهرست پس از ژاپن، یک کشور نسبتا غیر منتظره با عنوان: «نامشخص» دیده می‌شود. در واقع پنتاگون از انتشار آمار مربوط به محل استقرار نزدیک به 40 هزار سرباز خود در چهار گوشه جهان، خودداری می‌کند. به نظر می رسد آنها نیروهای ویژه‌ای هستند که خارج از مکانیزم‌ها و پروتکل‌های معمول، عمل می‌کنند. شاید به ایران نفوذ کرده یا جایی در جنگل‌های پیرامون مسکو پنهان شده باشند!



جنگ بی‌پایان


اگر چه امپراتوری آمریکا نیرومندترین امپراتوری تاریخ بشر بوده است اما در دهه‌های آینده به ناچار فرو می‌پاشد. در میان مدت، چین در تمامی زمینه‌ها - اقتصاد، تجارت، امور مالی، تکنولوژی، فضانوردی، تحقیقات، سیاست، دیپلماسی، زیرساخت‌ها - از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. چین هم اکنون نیز در زمینه تجارت جهانی، از آمریکا پیشی گرفته است.


اساسا، نیروی نظامی آمریکا به برتری کنونی این کشور تداوم بخشیده است. تاریخ 100 سال گذشته نشان داده است آمریکا اراده تزلزل ناپذیری برای استفاده از نیروی نظامی علیه هر کشوری که بخواهد در برابر واشنگتن مقاومت کند، دارد. بزرگ یا کوچک بودن، فقیر یا ثروتمند بودن، متحد یا دشمن بودن آن کشور، خللی در اراده واشنگتن ایجاد نمی‌کند.


پس از حملات 11 سپتامبر، آمریکا با قرار دادن نام سه کشور در محور شرارت و به راه انداختن یک جنگ جهانی علیه تروریسم، عصر جدیدی را رقم زد. به نظر می رسد علاوه بر تقسیم تاریخ به قبل و بعد از میلاد مسیح، اکنون با تقسیم دیگری با عنوان: دوره قبل از 11 سپتامبر و بعد از 11 سپتامبر روبرو هستیم. به بیانی دیگر، در حال حاضر در «دوره بعد از 11 سپتامبر» یا «دوره جنگ بی‌پایان» به سر می‌بریم.


واژه «بی پایان» بدان معناست که نه تنها زمان این جنگ نامحدود است بلکه اثرهای این جنگ، به طور دائم علت های خود را بازآفرینی می کند و در نتیجه خود را زنده نگه می دارد. در سال 2000، در سراسر جهان 405 نفر در اثر حملات تروریستی کشته شده بودند. در سال 2014 یعنی پس از 14 سال جنگ علیه تروریسم، تعداد کشته شدگان با حدود 81 برابر افزایش، به 32727 نفر رسید!


همچنین واژه «بی‌پایان» به این موضوع اشاره دارد که غیر ممکن است بتوان با جنگ بر تروریسم پیروز شد. دست کم تا زمانی که در مکانیسم‌های بنیادین همزیستی در این جهان تغییری به وجود نیاید، هم تروریسم و هم جنگ با تروریسم وجود خواهد داشت.


با نیروی نظامی نمی‌توان بر تروریسم پیروز شد. دشمنان را می‌توان نابود کرد اما تروریسم یک دشمن فیزیکی نیست بلکه یک استراتژی نظامی و یک تاکتیک است. تروریسم و تفکر کسانی چون بن لادن به سادگی نابود نمی شود.


با این حال، ایالات متحده هر چه در توان دارد، در جنگ با تروریسم انجام می‌دهد. آمریکا یکی پس از دیگری در جنگ‌های به اصطلاح ضد تروریستی در عراق، افغانستان، لیبی، فیلیپین، یمن، سوریه، سومالی و پاکستان، به اشتباه درگیر شده است.



سخن آخر


وجود حدود 240 هزار نیروی آمریکایی در 172 کشور جهان گویای آن است که تقریبا تمام کشورهای دنیا می‌توانند هدف بعدی جنگ علیه تروریسم آمریکا باشند. آمریکا با ایجاد یک شبکه جهانی از نیروهای نظامی، که کنترل یا نظارتی دموکراتیک بر آنها صورت نمی‌گیرد، می‌خواهد برای مخالفان بالقوه و بالفعل خود، تهدیدی دائمی ایجاد کند.


دونالد ترامپ یک بیمار ذهنی، ملی‌گرای افراطی، نظامی‌گرا، خود بزرگ بین و خودشیفته است. با بودن چنین فردی در کاخ سفید طی یک دوره چهار ساله یا حتی هشت ساله، بسیار دشوار است که بتوان یک سناریوی بدون خونریزی را برای قرن 21 تصور کرد.


دونالد ترامپ کسی است که می تواند آتش جنگ را در کل جهان روشن کند. با وجود این، امید برای پایان یافتن جنگ، در همه جا دیده میشود. این امید، در قلب مردم آمریکا و دیگر کشورها و میلیون‌ها صلح جوی جهان وجود دارد و در اعتراض‌های گسترده مردم علیه رهبران سیاسی، نمود پیدا می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته