دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 13:37
برنامه‌های سالروز شهادت شهید دکتر چمران تشریح شد

چمران: شهید چمران عضو هیچ حزب یا گروه خاصی نبود

رئیس شورای شهر تهران برنامه‌های سالروز بزرگداشت شهید دکتر چمران را یادآور شد و گفت: این شهید هرگز متعلق به جریان یا حزب خاصی نبود هر چند عده‌ای دوست دارند که او را به جریان خودشان ارتباط دهند.
کد خبر : 23411

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران برگزار شد، با بیان اینکه هر ساله در تاریخ 31 خرداد ماه سالروز شهادت شهید چمران است، گفت: بر همین اساس طبق روال هر سال برنامه‌های به خصوصی را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها خواهیم داشت.


وی افزود: هدف ما این است که با برنامه‌های جامع و فرهنگی مختلف در سطح شهر یاد و خاطره شهید چمران را نگاه داشته و در جامعه اثر گذار باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه اولین برنامه در تاریخ 28 خرداد ماه مطابق با سال‌های گذشته در منطقه دهلاویه که محل شهادت شهید چمران است برگزار می‌شود، گفت: در این برنامه سخنرانی و دعای کمیل را پیش بینی کرده‌ایم.


چمران افزود: همچنین در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در 28 خرداد در خصوص شخصیت والای شهید چمران و رشادت‌‌های ایشان سخنرانی خواهیم داشت.


به گفته چمران برنامه دیگری که برای بزرگداشت سالروز این شهید بزرگوار برگزار خواهد شد روز شنبه 30 خرداد ماه بوده که از ساعت 6 بعد از ظهر در محل برج میلاد اجرایی می‌شود.


رئیس شورای شهر تهران همچنین از برگزاری مراسمی در تاریخ 31 خرداد ماه همزمان با روز شهادت دکتر چمران در سالن همایش های صدا و سیما خبرداد و گفت: این برنامه از سوی اساتید بسیجی برگزار شده و سخنرانی‌های مختلفی در ارتباط با شخصیت دکتر چمران در آن می‌شود.


امیدواریم فرهنگ شهدا را اشاعه دهیم


وی با بیان اینکه امیدواریم در راه اشاعه فرهنگ شهدا به خصوص در جامعه امروزی که تا این حد نیازمند آن است موثر واقع شویم در خصوص شخصیت و زندگی شهید چمران گفت: وزیر دفاع سابق کشور در عرصه‌های مختلف مبارزه کرده است او در عرصه علم و دانش در درجه و جایگاه والایی بود و تعداد معدودی دانشمند فیزیک هسته‌ای به اندازه او توانمند بودند.


رئیس شورای شهر تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه شهید دکتر چمران تحول بزرگی در رشته تخصصی خود ایجاد کرده بود افزود: وی به ویژه در مسائل کاربردی و به وجود آوردن آنها توانایی به خصوصی داشت و امروزه نتایج آن را در صنعت‌های هوایی و هدایت شوندگان شاهد هستیم و هنوز پایان‌نامه او در دانشگاه کالیفرنیا تدریس می‌شود.


چمران تصریح کرد: شهید دکتر چمران همچنین در عرصه مدیریت در هر کجای دنیا که حضور داشت در مدیریت عملی و علمی توانایی ویژه‌ای داشت و بر همین اساس تحرکی را در آمریکا با عنوان انجمن اسلامی دانشجویان بنا نهاد و پس از آن مدیریت انجمن ایرانیان مقیم آمریکا را به عهده گرفت و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی را شکل داد.


وی اضافه کرد: پس از آن این شهید بزرگوار به مصر رفت و آموزش‌های نظامی در آنجا را آغاز کرده و سازمان مخفی را برای پایه گذاری مقاومت در خاور میانه بنا نهاد.


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: البته شهید دکتر چمران در اروپا هم انجمن اسلامی دانشجویان را راه اندازی کرد و در لبنان نیز پایه گذار مقاومت اسلامی بود.


رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهید دکتر چمران با یک مدیریت برنامه ریزی شده همچنین حرکت عمل و حرکت محرومین را نیز شکل داد افزود: این اقدام وی آغاز مقاومت اسلامی در خاورمیانه شد که امروز در لبنان یمن و فلسطین اشغالی شاهد آن هستیم.


چمران در ادامه با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی شدت جریانات مقاومت آغاز شده از سوی شهید دکتر چمران بیشتر شد گفت: او در عرصه عرفان و معنویت نیز جایگاه خاصی داشت و بیش از همه به عبادت و عرفان و خلوص نیت و حرکت برای خدا اهمیت می داد که نگاشته های عرفانی او امروز صحه ای بر این ادعا است.


در ادامه این نشست رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهید دکتر چمران برای اولین بار در تاریخ تانک‌های اسرائیلی را در خاک لبنان و در تل مسعود به آتش کشید، افزود: او همراه با 45 نفر دیگر از نیروهای خود توانست این اقدام را انجام دهد که در تاریخ کم‌نظیر است.


وی گفت: در خوزستان نیز شهید دکتر چمران با کمترین نیروها توانست تانک‌های صدام را که به حمیدیه رسیده بودند، متوقف کند و این تنها گوشه‌ای از اقدامات و رشادت‌های این شهید بزرگوار است که در تاریخ 31 خرداد ماه و در ظهر خونین دهلاویه با خمپاره 60 دشمن شهید شد.


جمع آوری آثار شهید دکتر چمران و گنجاندن آن در یازده جلد کتاب


در ادامه این نشست چمران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف بنیاد شهید دکتر چمران جمع آوری آثار او بوده گفت: بر همین اساس توانستیم آثار وی را دسته‌بندی و جمع‌آوری کرده و در قالب 11 جلد کتاب نگاشته‌های او را منتشر کنیم.


وی افزود: همچنین 400 نوار از سخنرانی‌های او جمع آوری کرده‌ایم و قصد داریم که آنها را در اختیار عموم قرار دهیم.


چمران گفت: البته در ساخت چند فیلم و یک سریال نیز همکاری نزدیک داشته‌ایم که سریال مذکور هنوز به نتیجه نرسیده است.


در دنیای مجازی حضور داریم


رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه برای شناساندن شخصیت والای شهید دکتر چمران در دنیای مجازی نیز بنیاد شهید چمران حضور دارد گفت: بر همین اساس چندین سایت راه اندازی شده و در حال همکاری با آنها هستیم.


رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: با این وجود دکتر شهید چمران متعلق به هیچ گروه و دسته خاصی نبود و همیشه سعی می کرد استقلال خود را حفظ کند و عضو جریان خاصی نباشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب