دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد:

عراق و سوریه مقصد بعدی دانشگاه آزاد در عرصه بین‌المللی

دانشگاه آزاد اسلامی، کارکرد اصلی خود را فقط به تاسیس‌ واحد و علم آموزی در شهرهای مختلف کشور متوقف نکرده و سال‌ها است که در راستای توسعه علم خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، در سطح دنیا مشغول به فعالیت است.
کد خبر : 230493

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: سال 61 که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) ایده راه‌اندازی دانشگاهی به نام «دانشگاه آزاد اسلامی» را مطرح کرد توانست با حمایت‌های امام راحل در همان سال این دانشگاه را تاسیس کند. امروز دانشگاه آزاد بیش از 400 واحد دانشگاهی در ایران دارد و به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شهرت پیدا کرده است.


اما این پایان ماجرا نبود و این دانشگاه، کارکرد اصلی خود را فقط به تاسیس‌ واحد و علم آموزی در شهرهای مختلف کشور متوقف نکرده و سال‌ها است که در راستای توسعه علم خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، در سطح دنیا مشغول به فعالیت است.


کشورهای همسایه، اولویت‌ جدید واحدهای برون‌مرزی


امروز دانشگاه آزاد اسلامی واحدهایی را در لبنان، امارات، افغانستان و آکسفورد ایجاد کرده است. کشورهای همسایه، مقاصد بعدی دانشگاه آزاد برای تاسیس واحدهای برون مرزی هستند و در ماه‌های آینده نیز طبق تفاهم‌نامه‌های حاصله میان مسئولان دانشگاه با سران سیاسی- علمی عراق و سوریه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این کشورها تاسیس خواهد شد.


در همین راستا، چند روز قبل یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه حلب توسط علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر مصطفی افیونی رئیس دانشگاه حلب امضا شد. صالح اسکندری مسئول امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این باره تاکید کرد: رئیس جمهور سوریه از تاسیس یک واحد دانشگاهی جامع در سوریه استقبال کرده و از رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد خواسته است تا سفارت ایران در سوریه در تعامل با وزارت علوم این کشور مقدمات تاسیس این واحد را سریع‌تر مهیا کنند.


سه هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در امارات، افغانستان و لبنان


همچنین دکتر حسین ابراهیمی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی چندی قبل به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفته بود: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه واحد برون مرزی امارات، افغانستان و لبنان است که در مجموع بیش از سه هزار دانشجو در این واحدها مشغول به تحصیل هستند. طرح بازتوسعه واحد آکسفورد نیز در دست اقدام است.»


او افزوده بود: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای 9 واحد بین‌المللی بندرانزلی، گلبهار، کیش، قشم، خلیج فارس، آیت‌الله آملی، چابهار، ماکو و جلفا است و این واحدهای بین‌المللی در مناطق آزاد تجاری قرار دارند.»


ابراهیمی از تاسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در عراق، سوریه و آذربایجان نیز خبر داد و تاکید کرده بود توسعه واحدهای لبنان و افغانستان در دستور کارقرار دارد. او در این زمینه به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفته بود: «ایجاد و توسعه واحدهای بین‌الملل در کشورهای همسایه به خصوص در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان و... در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.»


دانشگاه آزاد با چه دانشگاه‌هایی تفاهم‌نامه امضا کرده است؟


فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه صرفا به تاسیس واحد در کشورهای خارجی محدود نشده و تفاهم‌نامه‌های متعددی در راستای گسترش همکاری‌های علمی منعقد شده است. بعضی از این تفاهم‌نامه‌ها از سوی سازمان مرکزی و برخی دیگر را واحدهای مرزی دانشگاه امضا کرده‌اند.


دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشورهای آسیایی با دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه‌های ملی، آموزگاری صدرالدین عینی، علوم تربیتی و تکنولوژی تاجیکستان، دانشگاه‎های مالتی، پوترای، سلنگور، USM، مولتی مدیا، UKM و نیلای مدیای مالزی، دانشگاه‌های قلمون و الحواش سوریه، دانشگاه‌های نیگاتا و توکیو ژاپن، دانشگاه‌های آتاتورک، محمد عاکف، سلجوق قونیه، ییلدیز، چچن آغری و ایغدر- ترکیه، دانشگاه تکنولوژی و فنی آکتاوو خزر قزاقستان، دانشگاه تایچون تایوان، دانشگاه دولتی ایروان- ارمنستان، دانشگاه‌های کابل و مولانا جلال الدین بلخی افغانستان و دانشگاه‌های سلیمانیه و صلاح الدین اربیل اقلیم کردستان عراق تفاهم‌نامه‌هایی امضا نموده است.


این دانشگاه با دانشگاه‌های مطرح اروپایی نیز مانند پاریس 13، علوم و فنون لیل، لیتورال اپال کوست و آلزاس شمالی فرانسه، دانشگاه‌هاس فرارا، پروجا، پلی تکنیک تورینو، لاساپی ینزا رُم، سی‌ینا، لاساپی انزا، برگامو- ایتالیا، دانشگاه ابزارهای تجارت و ورشوی لهستان، دانشگاه پزشکی شهر مینسک، آکادمی ملی علوم، جمهوری بلاروس، فنی و دولتی بلاروس، دانشگاه هرتفورد شایر و پایگاه اطلاعاتی بین‌المللی CABI انگلستان، دانشگاه هیلد سهایم و هومبولت برلین آلمان، دانشگاه مدیترانه شرقی کشور قبرس شمالی، دانشگاه زاراگوزا اسپانیا و... تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده است.


همچنین دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های اقیانوسیه مانند کوئیزلند جنوبی و دانشگاه ملی استرالیا داشته است و با دانشگاه‌های آمریکای شمالی مانند کنکوردیا- کانادا تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته