دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1396 - 15:34
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد :

3 درصد از ایرانیان به انواع هپاتیت مبتلا هستند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شناسایی بیش از هفت نوع هپاتیت در جهان اشاره کرد و یادآور شد: در ایران تقریبا حدود سه درصد از مردم به تمامی انواع هپاتیت‌ها مبتلا هستند .
کد خبر : 226450

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی در خصوص بیماری هپاتیت و راه‌های پیشگیری از آن، گفت: هپاتیت به معنای التهاب کبد و در واقع یک عفونت ویروسی و مسری است.


وی ادامه داد: عفونت‌های ویروسی علائمی عمومی مانند خستگی، دل درد، درد عضلانی، تهوع و بی‌اشتهایی را به دنبال دارد؛ اما در مواردی که نارسایی کبدی بیشتر و پیشرفته می‌شود شکم و مخصوصا اندام تحتانی متورم شده و زردی و یرقان نیز ایجاد می‌شود.


علائم اولیه در هپاتیت‌


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شناسایی بیش از هفت نوع هپاتیت در جهان اشاره و تصریح کرد: علائم اولیه در هپاتیت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی است.


وی بیان کرد: در ایران تقریبا حدود سه درصد از مردم به تمامی انواع هپاتیت‌ها مبتلا هستند و این تعداد در جمعیت پنج میلیون نفری استان خراسان رضوی شامل ۱۵۰ هزار نفر می‌شود.


صادقی نوع هپاتیت‌ها را با یکدیگر متفاوت دانست و گفت: درصد شیوع هپاتیت B در جامعه ۳.۱ درصد است؛ در حالی که هپاتیت C نیز حدود نیم درصد افراد جامعه را مبتلا کرده است.


روش انتقال بیماری هپاتیت


وی افزود: روش انتقال بیماری هپاتیت عمدتا از طریق تماس با فرد آلوده است و آنچه که موجب انتقال می‌شود خون افراد آلوده و انتقال از طریق استفاده از سرنگ آلوده به صورت مشترک و داشتن تماس جنسی محافظت نشده است.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سرنگ مورد استفاده در میان افراد مبتلا به بیماری اعتیاد و هر وسیله‌ای که موجب رسیدن آسیب به پوست بدن و ایجاد ارتباط خونی با فرد مبتلا شود، در انتقال این بیماری موثر است.


خالکوبی و خطر هپاتیت


صادقی تاتو و خالکوبی کردن به صورت غیر بهداشتی را در انتقال بیماری هپاتیت موثر دانست و اظهار کرد: باید مراقبت کرد تا از وسایل شخصی استفاده مشترکی نداشته باشیم و بهداشت را در همه موارد رعایت کنیم.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتقال بیماری هپاتیت از طریق خون و فرآورده ‌ای خونی را تکذیب و بیان کرد: تاکنون هیچ مورد خون آلوده که موجب ایجاد این بیماری در افراد شود وجود نداشته است و از این جهت مردم آسودگی خاطر داشته باشند.


خون‌بازی تهدیدی برای جوانان و نوجوانان


وی به وجود برخی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی جوانان به تازگی جهت بیان اعتراض خود به خانواده به رفتار اشتباهی به نام «خون بازی» گرایش پیدا کرده‌اند؛ که با ایجاد برش‌هایی روی پوست و مشاهده خون، خودنمایی می‌کنند.


صادقی بیان کرد: استفاده از تیغ‌های مشترک در انجام این رفتار اشتباه و انتقال بیماری از طریق خون به دنبال این رفتار غلط؛ که جهت رسیدن به آرامش انجام می‌شود، در ایجاد بیماری هپاتیت نقش دارد.


وی رعایت و مراقبت را عامل مهمی در عدم ابتلا به بیماری هپاتیت دانست و تصریح کرد: در صورت وجود بیماری هپاتیت باید فرد ناقل مراقبت کند که حتی در هنگام داشتن رابطه جنسی با همسر خود از وسایل پیشگیری استفاده کند.


ضرورت رعایت بهداشت در پیشگیری از هپاتیت


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: علاوه بر عدم استفاده از وسایل شخصی، استفاده نکردن از سرنگ آلوده در میان بیماران مبتلا به اعتیاد، عدم استفاده از لوازم آرایشی مشترک، ریش تراش مشترک و... پرستاران و کادر درمانی نیز باید مراقب عدم انتقال بیماری از طریق خون و ترشحات بیماران به خود باشند.


وی مراقبت از وارد نشدن سوزن به داخل دست و اعضای بدن در میان کادر درمان را مهم و اضافه کرد: استفاده از دستکش و پوشاندن محل زخم‌هایی که در مجاورت با بیماران ناقل بیماری قرار دارد برای کادر درمان به خصوص پرستاران توصیه می‌شود.


واکسن پیشگیری از هپاتیت نوع B در دسترس است


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت به وجود واکسن هپاتیت B اشاره و تصریح کرد: جهت پیشگیری از این نوع هپاتیت می‌توان با استفاده از واکسن از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.


صادقی به بیماری هپاتیت نوع A اشاره کرد و افزود: هپاتیت نوع A یک بیماری ویروسی است؛ که از طریق آب، غذای آلوده و مدفوع فرد مبتلا قابل انتقال است و دارای دوران کمون یک ماهه است.


99 درصد مبتلایان به هپاتیت نوع A خود به خود درمان می‌شوند


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این بیماری در 99 درصد افراد مبتلا به صورت خود به خودی در صورت داشتن استراحت، استفاده از مایعات و نداشتن تحرک اضافی قابل درمان است.


وی درگیر شدن سلول‌های کبدی را عامل وجود این بیماری در مدفوع بیمار دانست و اظهار کرد: پس از ابتلا به این بیماری تا مدتی امکان انتقال آن از طریق مدفوع وجود دارد که باید با رعایت بهداشت فردی مانع از انتقال بیماری از این طریق شد.


صادقی خستگی، بی‌اشتهایی، ضعف، تهوع، دردشکمی و زردی را از علائم ابتلا به هپاتیت نوع A دانست و تصریح کرد: شدت بیماری در افراد بالغ بیش از کودکان است و دوره بهبودی در کودکان سریع‌تر از بزرگسالان است، در صورت ابتلا رنگ چهره بیمار پررنگ تر و در مواردی خارش در بدن رخ می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب