دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1396 - 08:43

مسابقات جهانی وزنه‌برداری جایی برای خوش گذرانی!/ ورزشکاری که بدون دلیل حذف شد

فدراسیون وزنه‌برداری در اقدامی عجیب مدیر فنی تیم‌های ملی را جایگزین صالح چراغی وزنه‌بردار دسته 85 کیلوگرم کشورمان در لیست مسافران آمریکا کرد.
کد خبر : 223361

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،آذرماه سال جاری شهر «آناهیم» آمریکا میزبان وزنه‌برداران ایرانی است، اما اخذ ویزا و حضور در آمریکا به قدری برای فدراسیون نشینان جذاب شده که آنها ترجیح دادند به جای اعزام صالح چراغی وزنه برداران دسته 85 کیلوگرم کشورمان، محمدرضا کاظمی نژاد که به تازگی مدیر فنی تیم‌های ملی شده است را به آمریکا اعزام کنند.


پروسه گرفتن ویزا برای وزنه برداران کشورمان به این صورت بود که تیم ایران 19 مهرماه به همراه کادرفنی و چندتن از کارکنان فدراسیون راهی امارات شدند تا ویزای سفر به آمریکا را اخذ کند؛ بعد از مصاحبه طبق اعلام فدراسیون وزنه برداری 4 نفر از کاروان وزنه‌برداری در این مصاحبه رد شدند. صالح چراغی، وزنه‌بردار دسته 85 کیلوگرم، سیدایوب موسوی در دسته 94 کیلوگرم، احسان شریف‌احمدی، ماساژور تیم ملی و مدیر روابط عمومی فدراسیون کسانی بودند که در مصاحبه اخذ ویزا توسط آمریکایی‌ها رد شدند تا علی مرادی رئیس فدراسیون، محسن بیرانوند، سرمربی تیم ملی، غلامرضا سیاهپور، دبیر فدراسیون، عسگری(69 کیلو)، رستمی، چترایی، میری(85 کیلو) و مرادی(94 کیلو)، براری، سلیمانی، هاشمی(105 کیلو)، سلیمی، تیموری و علی‌حسینی (105+ کیلو) مسافر آناهیم شوند.


عدم صدور ویزا برای صالح چراغی و ایوب موسوی واکنش های زیادی به همراه داشت. فیل‌اندروز، مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا در رابطه با عدم صدور ویزا برای این دو زونه بردار گفت: «تنها یکی از ورزشکاران ایرانی موفق به کسب روادید نشده؛ ضمن این‌که 3 نماینده دیگر ایران که البته از ورزشکاران نبودند نیز به دلیل نداشتن دعوت‌نامه از سوی کمیته برگزاری مسابقات موفق به اخذ روادید نشدند.» نکته جالب توجه این‌که مدیر اجرایی فدراسیون وزنه برداری آمریکا مخالفت این کشور با درخواست صدور روادید برای چراغی و موسوی کاملا تکذیب کرد و اعلام کرده بود: «نام هیچ‌یک از این ورزشکاران در لیست اولیه فدراسیون وزنه‌برداری برای صدور روادید نبوده است.» علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری البته در واکنش به صحبت اندروز اعلام کرد که او اشتباه می کند و دو وزنه بردار ما در این مصاحبه رد شدند.


نکته جالب توجه این است که معمولا بعد از رد شدن افراد در مصاحبه اخذ ویزا، کشور میزبان دوباره فرصتی را در اختیار رد شدگان می‌گذارد تا با حضور دوباره بتوانند ویزای مورد نظر را اخذ کنند. با توجه به این موضوع و البته رایزنی‌های فدراسیون وزنه برداری این فرصت در اختیار ایران گذاشته شد اما در کمان ناباوری فدراسیون به جای اعزام دو وزنه بردار که در مصاحبه اولیه رد شده بودند؛ ایوب موسوی و محمدرضا کاظمی نژاد دبیر شورای عالی فنی را برای مصاحبه دوباره و اخذ ویزا راهی امارات کرد.


حالا سوال اصلی اینجاست مگر فدراسیون وزنه برداری اعلام نکرده بود که دو وزنه بردار در مصاحبه رد شدند اما چرا نام صالح چراغی جزو نفرات اعزامی برای مصاحبه دوباره نبود؟


البته که فدراسیون در مورد چرایی حضور صالح چراغی در لیست دوم تا به امروز توضیح مشخصی نداده است و این اتفاق برای همگان به علامت سوالی تبدیل شده است که اگر فدراسیون بعد از رد شدن 4 نفر از اعضای تیم وزنه برداری که به گفته رئیس فدراسیون دو نفر از آنها ورزشکاران بودند چرا در وقت مصاحبه دوم تنها یک ورزشکار را به امارات اعزام کرده است؟!


مهدی عطار اشرفی عضو سابق شورای عالی فنی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره اتفاقات وزنه برداری گفت:«متاسفم از اینکه شرایط فدراسیون وزنه‌برداری به دلیل تصمیمات نادرست رئیس فدراسیون روز به روز بدتر می‌شود و متاسفانه هیچ کس هم به آن واکنشی نشان نمی دهد. اعزام کاظمی نژاد تنها یک دلیل دارد و آن هم قول و قرار مرادی با استاندار و مدیرکل تربیت بدنی استان خوزستان است؛ چرا که در دهه فجر که میزبانی این مسابقات به خوزستان واگذار شد پول های زیادی در آن مسابقات خرج شد و مرادی هم به خیال خودش این که در مجمع انتخابی دوباره آنها به او رای بدهند این خوش خدمتی ها را برای آنها انجام می دهد؟!»


وی ادامه داد: «من 50 سال است که در وزنه‌برداری هستم و تا به حال اتفاقاتی که در دوران مرادی افتاده است به هیچ عنوان ندیده‌ام. در کجای دنیا یک ورزشکار آتیه دار و با استعداد را حذف می کنند و به جای آن کاظمی نژاد را به این رقابت ها اعزام می‌کند؟! حضور او برای کاروان ایران چه تاثیری خواهد داشت آن هم زمانی که دبیر و رئیس فدراسیون هستند. مشابه این اتفاق درست در بازی های داخل سالن آسیا در ترکمنستان رقم خورد و از سوی فدراسیون پاکیزه جم و کاظمی نژاد به این مسابقات اعزام شدند در صورتی که این دو هیچ کارایی نداشتند و مشخص نیست وقتی تیم با کادرفنی و مدیر فنی به این رقابت ها اعزام می شود حضور این دو نفر چه لزومی داشت؟!»


عضو سابق شورای عالی فنی ادامه داد: «کاظمی نژاد بارها با مرادی به مشکل خورده بود و حتی چندین بار هم از سوی مرادی کنار گذاشته شده بود اما به یک شبه مدیر فنی تیم های ملی شد و باید تیم را در آمریکا همراهی کند اما جوانی مانند چراغی که یکی از وزنه برداران خوش آتیه کشورمان است حتی اگر به مدال هم نرسد در این مسابقات محک می خورد باید بیرون از گود قرار بگیرد. به طور حتم مرادی با این کارها تنها به دنبال منافع خودش است و فکر می کند اگر این خوش خدمتی ها را انجام دهد در مجمع انتخابی استان ها به او رای می دهند و بار دیگر هم رئیس فدراسیون خواهد شد اما این خبرها نیست.»


وی در پایان گفت: «مرادی سودای ریاست در فدراسیون جهانی را داشت، اما حتی حالا شرایطی برای وزنه‌برداری ما در آسیا به وجود آمده که هیچ جایگاهی نداریم و وقتی هم دید که هیچ شانسی برای موفقیت در انتخابات ندارد کناره‌گیری کرد. گویا در حاشیه‌ بازی‌های داخل سالن در ترکمنستان هم رایزنی‌های زیادی با سایر کشورها انجام داده و حتی نام‌نویسی هم کرده بود، اما با توجه به عدم استقبال از او منصرف شده است و حتی به تایلند هم نرفت. بسیاری از کشورها قبلاً شناخت خوبی از خصوصیات مرادی نداشتند، اما حالا با توجه به شناختی که به دست آورده‌اند دیگر به او اعتماد نمی‌کنند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: وزنه برداری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته