دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1396 - 15:49
در نامه‌ای خطاب به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت؛

شوراهای صنفی خواستار تجدید نظر در نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌ها شدند

شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در نامه‌ای خطاب به معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، خواستار تجدید نظر در نرخ اجاره‌بها خوابگاه‌ها شدند.
کد خبر : 220707

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مفدا، شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی، در نامه‌ای خطاب به دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، با اعتراض به نرخ‌نامه اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی، خواستار تجدیدنظر در این نرخ‌نامه شد.


در متن این نامه آمده است؛


«به استحضار می‌رساند نامه‌ای از سوی رئیس محترم صندوق رفاه دانشجویان به شماره نامه ۲۰۵۵/د/۷۰۶ در تاریخ ۵/۷/۱۳۹۶ با موضوع ابلاغ سرانه وام‌ها و نرخ اجاره بها خوابگاه‌ها در سال ۹۶/۹۷ به معاونت‌های محترم فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده، که به موجب آن نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های مجردی قریب به ۳برابر و نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های متاهلی قریب به ۲برابر نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال ۹۵/۹۶ تعیین شده، که این ابلاغیه موجب اعتراض و نگرانی مجموعه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور شده است.


افزایش چندبرابری اجاره بهای خوابگاه‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که افزایشی در میزان اعتبار ابلاغی سرانه تسهیلات دانشجویی مشاهده نمی‌شود، و در سایر تسهیلات مالی مربوط به رفاه دانشجویان از جمله مبلغ کار دانشجویی نیز افزایش صورت گرفته به میزان اندکی بوده است، و این افزایش اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی صرفا باعث کاهش شدید میزان رضایت و سطح رفاه دانشجویان شده و برای عموم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قابل پذیرش نبوده و برای دانشجویان که در حین تحصیل و حتی پس از فراغت از تحصیل درگیر دغدغه‌های اساسی زندگی خود از جمله اشتغال، خدمت ضروری، ازدواج و... هستند تحمیل فشار مالی بیشتر و چندبرابری موجب سخت تر شدن شرایط زندگی می‌شود.


همچنین خوابگاه، تغذیه، سرویس ایاب و ذهاب و... عمده ضروریاتی هستند که از سوی وزارت متبوعه جهت کاهش هزینه‌های زندگی دوران دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، ولیکن میزان اجاره بهای اتاق‌ها در ابلاغیه یاد شده، مبلغ مورد نیاز برای اجاره بهای یک واحد ساختمانی وزین و شکیل در اکثر شهرهای کشور است (به عنوان مثال اجاره بهای یک ماه یک اتاق ۴ نفره 4 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که جهت اجاره یک واحد آپارتمان نوساز در شهر تهران و سایر کلان شهرها کفاف می‌دهد)، که این موضوع با اهداف ارائه شده از سوی معاونت محترم که جهت افزایش رفاه و کمک به تحصیل بهتر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی است همخوانی ندارد. در اجاره بها خوابگاه‌های دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به این مورد توجه شده و نرخ عمده اتاق‌های خوابگاه‌های مورد استفاده دانشجویان وزارت علوم در سال تحصیلی ۹۶/۹۷ حدود یک سوم آیین نامه ابلاغی جدید اجاره بها خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت در سال ۹۶/۹۷ است.


لازم به ذکر است در تاریخ ۲۷/۶/۱۳۹۶ نشست دبیران شوراهای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد که در این نشست رئیس محترم صندوق رفاه دانشجویان نیز حضور داشتند و در ساعاتی از نشست که با حضور ایشان برگزار شد به مسائل کلی و حتی جزئیات کار صندوق رفاه دانشجویان پرداخته شد، ولیکن بنا به دلایلی نامعلوم که موجب تعجب و بهت دبیران شوراهای صنفی شده است به این موضوع هیچ گونه اشاره‌ای نشده است که از سوی دبیران شورای صنفی به منزله عدم توجه به جایگاه و نقش این شورا (که به فرموده حضرتعالی مشروع ترین و مقبول ترین نهاد دانشجویی است و می‌تواند خود را به عنوان نماینده دانشجویان دانشگاه‌ها معرفی کند) و عدم استفاده از نقش مشورتی دانشجویان‌در مسائل مربوط به خود دانشجویان تلقی می‌شود.


لذا ما؛ نمایندگان صنفی و قانونی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور با توجه به حسن نظر و درایت حضرتعالی و دلایل ذکر شده در این نامه، خواستار مبذول دستور مقتضی جهت تجدیدنظر و لغو ابلاغیه یاد شده هستیم.


به امید آن که هم از نقش مشورتی دانشجویان از طریق نمایندگان مقبول و مشروع و قانونی خود در شورای صنفی استفاده شود و هم زمینه رفاه، امنیت خاطر و کاهش دغدغه‌های دانشجویان به منظور تحصیل بهتر علم و دانش جهت خدمت بهتر به مردم گرانقدر ایران اسلامی فراهم شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته