دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلار بی قیمت شد

نرخ دلار پس از چند روز افزایش ،‌ امروز در بازار بی قیمت شد تا صرافی ها این ارز را از تابلوی معاملات خود حذف کنند.
کد خبر : 220593

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، ‌افزایش قیمت دلار که از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود در روزهای اخیر با شتاب بیشتری دنبال شد تا قیمت این ارز در بازار به بالای 4 هزار تومان برسد.


تداوم حضور دلار در کانال 4 هزار تومانی سبب شد تا تقاضای کاذب در بازار این ارز ایجاد شود و مردم صف خرید در جلوی صرافی‌ها ایجاد کنند.


به دنبال تغییرات لحظه‌ای قیمت دلار،‌ صرافی‌ها از قیمت گذاری این ارز بازماندند و همین امر سبب شد تا دلار از تابلو معاملاتشان حذف شود و به اصطلاح دلار بی‌قیمت شد.


با این حال برخی صرافی‌ها دلار را با قیمتی بین 4060 تا 4100 تومان به فروش می‌رسانند. تعدادی دیگر نیز با ثبت نام و تعیین سقف خرید، دلار را با قیمت‌هایی پایین‌تر می‌فروشند.


در این آشفته بازار دلار اما هنوز خبری از ورود بانک مرکزی برای کنترل قیمت نیست.


رئیس کل بانک مرکزی نیز تنها به انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود بسنده کرده است. ولی الله سیف طی یادداشتی در واکنش به نوسانات روزهای اخیر بازار ارز گفت: واقعیت‌های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می‌کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت.


به گفته سیف،‌ بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی گردد و این امر بازار را از پیش بینی پذیر شدن خارج می کند.


البته رئیس کل بانک مرکزی عقیده دارد که اگر بانک مرکزی وظیفه اش را درست انجام دهد، اخبار هیجانی تاثیری در بازار ایجاد نمی کند و باید سعی کنیم که این فضا را ایجاد کنیم. اوج تاثیر حرف‌های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نخواهد بود و در هیچ اقتصادی این گونه حرف‌ها نمی تواند اثرات بلند مدت بگذارد و همه این حرف‌ها اثرات موقت دارد.


در مقابل، برخی اقتصاددانان،‌ نوسانات نرخ ارز را حاصل عدم دخالت و کنترل بانک مرکزی در این بازار می دانند.


در همین رابطه، آلبرت بغزیان،‌ استاد اقتصاد دانشگاه تهران به خبرنگار اقتصادی آنا گفت:‌ اگر دولت بخواهد نرخ تورم را تک رقمی نگه داشته و اشتغال را رونق دهد، باید در کنترل بازار ارز ورود کند.


به گفته این استاد دانشگاه، ‌قیمت دلار رو به افزایش است و این قیمت هرچقدر بیشتر شود مانند سمی برای اقتصاد کشور به شمار می رود.


وی با اشاره به لزوم ورود بانک مرکزی برای آرام کردن بازار دلار، ‌ادامه داد: اگر اراده کنترل قیمت دلار توسط بانک مرکزی وجود داشته باشد، می‌تواند با تزریق ارز به بازار، ‌شرایط را کنترل کرده تا اوضاع آرام شود.


بغزیان افزود: در شرایط کنونی اتفاق خاصی در اقتصاد نیافتاده است و صحبت‌های ترامپ نیز نمی تواند تاثیر چندانی بر بازار ارز داشته باشد زیرا بعد از برجام هنوز شاهد گشایش بزرگی در سیستم بانکی نبوده‌ایم و از همین رو احتمال خروج آمریکا از برجام تاثیر واقعی بر بازار دلار نخواهد داشت.


وی گفت:‌ شرایط بازار نفت نیز بر قیمت دلار تاثیر نخواهد داشت زیرا پیش از برجام این صنعت وضعیت بدتری داشت اما در آن زمان شاهد این افزایش قیمت نبودیم.


استاد اقتصاد دانشگاه تهران یکی از علت‌های افزایش قیمت دلار را بازار‌سازی‌ها دانست و تاکید کرد:‌ دولت و بانک مرکزی با آزاد گذاشتن نرخ دلار در بازار به دنبال درآمد بالاتر و کسب سود است،‌ از سوی دیگر صادرکننده‌ها نیز با افزایش نرخ ارز سود بیشتری می‌برند و به همین دلیل نظارت‌ها در این زمینه ضعیف شده است.


وی ادامه داد:‌ نکته مهم آن است که با افزایش قیمت دلار،‌هزینه تولید بالا رفته و شاهد افزایش قیمت در همه گروه های کالایی خواهیم بود.


بغزیان در پایان گفت: افزایش تقاضا به عنوان دلیلی که برای این رشد قیمت مطرح می شود بیشتر بهانه است تا دلالان ارزی در کوتاه مدت سود بیشتری را نصیب خود کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دلار قیمت دلار
ارسال نظر
قالیشویی ادیب