دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1396 - 09:30

سنسور خوراکی که دمای غذا رامی‌سنجد+ویدئو

مواد زیستی در ظاهر سخت و سفت هستند اما قابلیت این را دارند که در هرجایی به کار برده‌شوند.
کد خبر : 217183

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، می‌توانید تکنولوژی‌های ساخته شده با مواد زیستی را در ایمپلنت‌های پزشکی، سنسورهای محیطی و ابزار پوشیدنی و دستگاه‌های یک بار مصرف دید اما ساخت سنسورهای قابل هضم بسیار دشوار است.


این دقیقا همان چیزی است که دانشمندان سوئیسی در زوریخ ساخته‌اند: یک سنسور نازک، بی‌سیم و قابل خوردنی که می‌تواند به مواد غذایی متصل شود و وضعیت غذا را گزارش کند. بدین ترتیب غذاها و میوه‌ها هم بخشی از «اینترنت اشیاء» خواهند شد.


تیم تحقیقاتی به سرپرستی گیوانی سالواتور این میکروسنسورهای فوق‌نازک را با استفاده از پلیمری خلق کردند که از نشاسته ذرت و سیب‌زمینی، منیزیم و سیلیکون دی‌اکسید محلول در آب و نیترید ساخته شده است. این سنسور 16 میکرومتر ضخامت دارد و بسیار نازک‌تر از موی سر انسان است.


سالواتور در این باره گفت: «در مرحله آماده‌سازی برای انتقال ماهی‌ها از ژاپن به اروپا می‌توان روی آنها سنسورهای دمای کوچک نصب کرد تا دمای آنها به طور دائم کنترل شود و خنک بمانند».


نه تنها این سنسورها باید قابل خوردن باشند بلکه باید سفت و محکم نیز باشند تا در هر شرایطی روی محصول غذایی باقی بمانند.


تاکنون، سنسورهای جدید باید به همراه کابل‌های زیست‌تخریب به یک باتری، میکروپردازشگر و فرستنده متصل می‌شدند اما تیم تحقیقاتی به دنبال روشی است که با استفاده از یک منبع انرژی زیست تخریب بتوان اطلاعات را به صورت بی‌سیم به سنسورها ارسال و دریافت کرد.


در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه عملکرد این سنسور را ببینید:





مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته