دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1396 - 12:44
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد:

«مهدویت» ریشه در تعالی فلسفه عاشورا و ولایت دارد/ تجربه جاودانگی با حرکت در مسیر اباعبدالله الحسین (ع)

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان معتقد است که اگر تسلیم محض خدا و پیامبر خدا و اولیای الهی باشیم؛ می‌توانیم در مسیر اباعبدالله الحسین (ع) بخشی از جاودانگی را تجربه کنیم.
کد خبر : 216925

در آستانه عاشورای حسینی، خبرنگار خبرگزاری آنا در دامغان با دکتر عباس علایی نوین سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاهی دامغان به گفت‌وگو نشسته است که ماحصل آن از نظر مخاطبان و کاربران می گذرد:


عاشورا کدامین جان‌مایه جاودانگی را دربرگرفته که هر روز علی‌رغم گذر زمان، واقعه‌ای زنده‌تر و پویاتر را شاهدیم؟


به نام خدا و با عرض تسلیت ایام ماتم بر آل‌الله، حسین (ع) نقطه عطف ایثار معنوی و ایثار تمام وجود در برابر یگانه‌ی عالم بود که جان مایه‌ مانایی و جاودانگی خود را از تسلیم محض خدا شدن وام ستانده و سخاوتمندی و بذل او در عالم، شاهد مثال ندارد و مسلما اگر تسلیم محض خدا و پیامبر خدا و اولیا الهی باشیم؛ می‌توانیم در مسیر اباعبدالله الحسین (ع) بخشی از جاودانگی را ما نیز تجربه کنیم کما اینکه این روزها شاهدی از مدافعان حرم را می‌بینیم که سر را بی منت در مسیر احیای دین و دفاع از حریم حرمِ عشق می‌سپرد و جهانی در برابر او سر تسلیم و تعظیم فرود می‌آورند پس در عهد ما نیز مطیع ولایت بودن و با اعتبار ولایت زیستن و مدار خود را با محوریت ولی الله منطبق کردن شرط جاودانگی است کما اینکه حججی بار دیگر حجت را تمام کرد و با ضرباهنگ شهادت، دوباره واقعه عاشورا را جان بخشید و محرم امسال را زنده‌تر کرد.


تحلیل رفتاری عهد اباعبدالله(ع) در مواجهه با دشمنان و دوستان را شرح دهید.


در همواره زمان‌ها، خیر و شرّ مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند تا معیار تعبّد و بندگی در ابتلای الهی مشخص شود و تفاوتی در زمانه‌ها نیست؛ روزی قابیل، جان برادر خویش را بر سر حسد و بخل می‌ستاند و روزی سپاهی از کفر با لباس بندگی در مقابل حسین بن علی(ع) قد می‌کشد و بهترینِ خلایق و حسینی که فرزند زهرا (س) و از تبار پیامبر رحمت (ص) است را همراه با خاندانش می‎‌کشند و اسیر می‌کنند اما نکته مهم در شناخت مرام کذایی دشمنان در همه عهدهاست؛ دشمن همواره عمر‌عاص‌گونه و با متانت ظاهری و در قالب خیرخواهی وارد می‌شود و اینجاست که انسان باید در نزدیکی رفتار خیر و شرّ به هم، آدمی منطقی و گوهرشناس باشد تا بتواند خیر را تشخیص داده و در مسیر کمال، او را انتخاب کرده و به یاری او بپردازد و نکته جالب این است که ویژگی‌های انسان در بازه‌های زمانی بلاتغییر است و خیر و شرّ فقط لباس و کسوت خود را عوض می‌کنند پس در عهد معاصر نیز باید با دقت نظر و حسن توجه، طایفه خیر را شناسایی کرد و از همراهی شرّ در هر شرایطی بپرهیزیم.


سالوس صفتی دشمن در عهد اباعبدالله(ع)، مردم عادی را به اشتباهی بزرگ انداخت که حتی در بحث اسارت، سنگ زدن به اهل بیت حسین(ع) را موجب ثواب تلقی می‌کردند و یادمان باشد دشمن‌شناسی از ارکان عاقبت بخیری است زیرا امروز هم داعش خود دولت اسلامی می‌داند و البته با تکنیک‌های صهیونیستی می‌خواهد با بدنام کردن اسلام، جهان را به خطا وادار کند بنابراین باید نهایت دقت و توجه را داشته باشیم تا در دنیا امروز نیز در مسیر ولایت گام برداریم.




با توجه به فلسفه عاشورای حسینی وظایف شیعه در عصر انتظار چیست؟


عاشور تابلو نوشته‌ای برای حفظ اصالتِ آیینی است که خط خوش آن را اباعبدالله الحسین(ع) با خون خود و عزیزان خود نگاشته و اصالت این حرکت نیز فقط برای خدا و رضایت او بوده یعنی ولایت مسیر متعالی خود را از دنیا تا قرب خدا فقط با عنایت و رضایت خدا تعیین کرده و البته در شاهراه ولایت گام نهادن منتهی به تفسیر واقعه عاشورا خواهد بود و امروز ولی حی و زنده، صاحب الزمان (عج) است و مطمئنا فلسفه مهدویت ریشه در تعالی فلسفه عاشورا و ولایت داشته و دارد پس وظیفه شیعه در عصر انتظار و با توجه به هجوم همه جانبه دشمنان اسلام، فقط و فقط راه رفتن در سایه‌سار توجهات ولی الله الاعظم(عج) و گوش فرادادن به فرمان های نایب آن حضرت خواهد بود پس گوش جان را باید به عبارات فاخر حضرت آقا داد و به چراغ راهنمایی آن حضرت، عاشورایی بود و عاشورایی ماند.


وظایف اجتماعی افراد به چه شکل است و چگونه باید عمل کرد؟


کسی که دشمن ولایت است و با ساختار دینی مشکل دارد معمولا می‌ توان از دامنه تعارض او متوجه شد و به شناخت نسبی رسید اگر چه لایه‌های متفاوتی دارند که باید با دقت دینی کشف شود و عرض کردم دشمن‌شناسی در عهد معاصر یک پیش‌شرط متعالی برای وصول به اهداف دینی است زیرا باید از دشمن و خدعه‌های او پرهیز کرد تا به کمال رسید و اما دوستان ولایتمدار باید در صرف ادعا باقی نمانند و در اندیشه مقابله با دشمن باشند و نسل جوان و پویا را به سوی اهداف تعالی‌بخش دین هدایت کنند پس نقش ما در رفتار اجتماعی ضرورتا به صرف تلاش معیشتی نخواهد بود بلکه باید در نگاه ما حسن عاقبت بشر رقم بخورد و نسل امروز با اهل بیت(ع) و ولایت گره عاطفی و معنایی داشته باشند؛ وظیفه داریم بیش از هر روز عمل خیرخواهانه داشته و دستگیر جامعه باشیم و جامعه را به سمت کمال هدایت کنیم اینجاست که به عنوان الگوهای رفتاری باید کاری کنیم تا جامعه به اعتلای دینی و رفتار سامان‌یافته دینی نزدیک شود حال چه در کارهای شخصی و چه در رفتار اجتماعی باید الگوهای مناسبی برای جوانان باشیم.



دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا چه وظایفی دارد؟


دانشگاه با پسوند اسلامی، حیطه حرکت و سمت و سوی توفیق را از آغازِ بنیان خود معرفی کرده که می‌خواهد با باور اسلامی در تعالی فردی و اجتماعی انسان تلاش کند پس در این سال‌هایی که از ایجاد دانشگاه می‌گذرد فرصت زیادی مطابق با اصول حرکت کرده و در بخش‌هایی نیز از دایره توجه مطلق کمی کاسته تا امروز که با نگاه دکتر ولایتی و دکتر رهبر تصور می‌شود در مسیر واقعی حرکت دوباره با جدّیت بیشتر در اندیشه تعالی فرهنگی با محوریت ولایت و اصول دینمداری و تلاش صبورانه در بازگشت به اصالت های فرهنگی است بنابراین با حفظ همه باورهایی که منجر به ایجاد این دانشگاه شده باید دهه چهارم با اندیشه تعالی فرهنگی به پایان رساند و در آغاز دهه بعد توجه به رفتار انسان‌مدارانه منطبق با تعریف انسان کامل به محور توجه بدل شود که طبق دیدگاه‌های دینی این انسان است که با قواعد دینی حمایت می‌شود و انسانیت را به عنوان شاخصه توفیق دینی و دنیایی مطرح می‌کند؛ دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به این باورها کمک جدی کند زیرا دانشگاه در کلام امام راحل مبدا انسان سازی و محور ارتقا زمینه‌های تکامل معنایی انسان است.



این تفکرات را در حیطه عملیاتی واحد دامغان چگونه پیاده سازی می کنید؟


وظایف ما در دو حیطه مقررات سازمانی و ذهنیت‎‌های متعالی وابسته به رفتار فردی و اجتماعی معرفی می‌شود پس با تعهد کامل به رعایت مقررات سازمانی با تفسیر بدون حب و بغض و رعایت عدالت در مواجهه با استاد و دانشجو و کارمند باید تلاش جدی داشته باشیم و اما منطبق با مقررات باید به نعالی‌بخشی سیستم برابر با ارزش‌های دینی نیز تلاش فراگیر داشته باشیم.


در دامغان تلاش کردیم شاخصه‌های تامین رضایت ارباب‎‌رجوع را ارتقا بخشیم و با تعریف اصالت فرهنگی، فرهنگ صرفه جویی، فرهنگ پاسخگویی سریع و صحیح، فرهنگ تکریم ارباب‌رجوع، فرهنگ نقدپذیری و اصل مشاوره با اهالی فن و کمال را توسعه دهیم و در معیار سازمانی نیز از اصل رقابت اصولی به منظور توسعه رشته‌گرایش‌ها و ایجاد میان رشته‌ای‌های مفید و توسعه دانشکده‌ها و رشته‌های فنی حرفه‌ای و ایجاد مدارس سما و البته ارزش نهادن به اجزا سازمان یعنی استاد و دانشجو و کارمند غافل نشویم، البته توجه به این نکته ضرورت دارد که تفکر جمعی می‌تواند نافع باشد و تصمیم‌های فردی معمولا می‌تواند جامع نباشد پس در کارگروه‌های مختلف از صدر تا ذیل، توانستیم نظرات اهالی دانشگاه را در تمامی سطوح اخذ کنیم و به اعتبار آن برنامه‌های مدون کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت را تدوین نماییم و با فضل خدا حرکت کنیم که امید داریم در سایه‌سار توجهات ولی الله الاعظم (عج) بتوانیم شاهد تکامل در واحد دامغان باشیم البته مشکلات از ناحیه کاهش دانشجو جدّی است ولی باید در امتثال اوامر رهبری ما نیز اقتصاد مقاومتی را در این سرفصل تجربه کنیم و با توسعه فرآیندهای پژوهشی به سمت اقتصاد بدون اتکا به شهریه گام برداریم.


از دامغان و مردم این شهر بگویید.


خدا را به پاس آنکه مهمان مردم این شهر شده‌ام شاکرم، شهری نجیب با مردمانی شریف که با شاخصه‌ی ولایی، مهمان‌نوازی و درک بالای سیاسی و اجتماعی شهره‌اند و محصول جهانی این شهر یعنی پسته به عموم مردم عالم لبخند مهربانی می‌زند؛ مسئولان این شهر ولایتمدار از نماینده محترم و امام جمعه معزز و فرماندار گرامی همه در اندیشه تعالی شهر و از همکاران صمیمی ما در حل مشکلات احتمالی در دانشگاه هستند که از این طریق از همه مردم و مسئولان به پاس یاری دانشگاه قدرشناسی می‌کنم .


از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری آنا گذاشتید ممنون و سپاسگزاریم


از آنا که امروز در اوج تبحّر و دانایی به عنوان یک خبرگزاری اختصاصی و دانشگاهی در همه زمینه‌ها به تعالی و رشد رسیده و در پوشش خبرهای مطمئن و تفاسیر و تحلیل‌های جامع قدم بر می دارد قدردانی می‌کنم.


گفت‌وگو از سیدرضا جزء مومنی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب