دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1396 - 10:53
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی

«از ارته­ویل تا اردبیل»؛ بازشناسی قدیمی‌­ترین اسناد تصویری اردبیل از دیرباز تاکنون

کتاب «از ارته­ویل تا اردبیل» بازشناسی قدیمی‌­ترین اسناد تصویری اردبیل از دیرباز تاکنون از سوی رحمان شاه­محمد اردبیلی دانشجوی رشته تاریخ هنر ایران باستان واحد شبستر تألیف و از سوی انتشارات مکارمی منتشر شد.
کد خبر : 214076

رحمان شاه­محمد اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در مورد انگیزه و هدف از تالیف کتاب اظهار کرد: «در منابع مختلف و به صورت پراکنده، عکس‌ها و طرح‌هایی از اردبیل دوره‌ی صفوی منتشر می‌شد و از آن برای بازشناسی بافت تاریخی اردبیل استفاده می‌کردند. ولی هیچ‌کس اطلاعات دقیقی در مورد این طرح نمی‌داد.»


وی ادامه داد: «این طرح که توسط سیّاح و سیاستمدار آلمانی (آدام اولئاریوس) در سال 1637م. ترسیم و منتشر شده بود؛ همواره به عنوان سؤالی برای بنده مطرح بود که با توجه به وجود طرح‌های مشابه این اثر، کدام اصل و کدام بدل است؟ و چه برداشت‌های دقیقی می‌توان از این طرح استخراج کرد؟»


دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر افزود: «برای رسیدن به جواب این سؤال از سال 1391 شروع به مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات کردم که در نتیجه؛ مجموعه‌ای از اسناد تصویری اردبیل شامل نقشه‌های جغرافیایی (قدیم و شهری)، طرح‌ها و دورنماهای اردبیل، طرح‌ها و اسکیس‌های اساتید و محققین برجسته‌ی اروپایی از بناهای تاریخی اردبیل و بالاخره عکس‌های قدیمی (زمینی و هوایی) جمع­آوری و در جلد نخست همراه با توضیحات دقیق منتشر شد.»


شاه محمد اردبیلی با توجه به سختی­ های پژوهش گفت: «کار پژوهش همواره کاری سخت و طاقت‌فرسا است. به خصوص اگر با کمبود و ضعف منابع مواجه باشیم. اما وقتی به دستآوردی درخور می‌رسیم؛ خستگی از تن بیرون می‌شود. در طول 5 سال گذشته بارها برای به دست آوردن یک صفحه از یک کتاب یا یک طرح از یک طراح، ماه‌ها کوشیده‌ام. گاهی برخی از تصاویر را به صورت قطعه‌قطعه از اینترنت بیرون کشیده‌ام و بعد آن را به صورت پازل به هم متصل و به تصویری بسیار باکیفیت دست یافته‌ام. اما هم‌اکنون که به مسیر طی شده در سال‌های گذشت نگاه می‌کنم؛ از پافشاری و اصرار در به دست آوردن این اندوخته‌ی مختصر شادمان می‌شوم.»



کتاب از ارته­ویل تا اردبیل در سه جلد تهیه و منتشر خواهد شد. جلد یک در 264 صفحه به بازشناسی قدیمی­ترین اسناد تصویری می­پردازد. جلد دوم که به زودی منتشر خواهد شد تحلیلی از اسناد تصویری ارائه شده در جلد اول را ارائه خواهد کرد.


جلد اول در 12 فصل شامل اردبیل و وجه تسمیه آن، اردبیل در متون و کتب نویسندگان شرق، اردبیل در سفرنامه­ها، تاریخچه­ی نقشه­نگاری، اردبیل در نقشه­های تاریخی جغرافی­دانان ایرانی – اسلامی و اروپایی، دورنماهای اردبیل، طرح­های دستی و نقاشی­ها و طرح­های فنی و مهندسی بناهای تاریخی و عکس­های هوایی از اردبیل است.


در مرداد امسال به مناسبت هفته اردبیل نمایشگاهی از اسناد تاریخی کتاب ارته­ویل تا اردبیل در نگارخانه خطایی اردبیل به نمایش درآمد.


رحمان شاه­محمد اردبیلی متولد 1348 اردبیل و دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ هنر اسلامی واحد شبستر پیش از این چندین کتاب و کارهای پژوهشی نیز انجام و ارائه کرده است.


دو عنوان کتاب «میراث مکتوم خراطی اردبیل» و «آماده‌سازی و زیرسازی نقاشی دیواری»؛ پژوهش­های میدانی «بازار آهنگران اردبیل»؛ «آهنگری سنتی اردبیل»؛ «قدیمی‌ترین پرچم‌های عاشورایی اردبیل» از کارهای پژوهشی این پژوهشگر است. مقاله‌ی وی در این مورد، در «دومین کنگره بین‌المللی تفکر پژوهشی دینی 1394» که در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد؛ به عنوان مقاله‌ی برتر انتخاب شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: واحد شبستر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته