دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1396 - 16:31
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری: (4)

دادستان کرج ادعای نسرین ستوده را تکذیب کرده است/ دستگیری دو خبرنگار به دلایل امنیتی

سخنگوی دستگاه قضا به ارائه توضیحاتی درباره اظهارات نسرین ستوده و علت بازداشت دو خبرنگار پرداخت.
کد خبر : 213136

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اظهارنظر وزیر اطلاعات و در راستای تذکر به مرتبطان کانال ضدانقلاب آمدنیوز، اظهار کرد: این سوال را باید از آقای علوی بپرسیم. درباره شبکه‌های مختلف تلگرامی که جریان‌های ضدانقلاب از خارج و داخل مرتکب جرایم سنگین در آن می‌شوند، قوه‌قضاییه تلاش دارد و اقدام می‌کند و در همین راستا، دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات هم به دستگاه قضا کمک می‌کنند، اما درباره این سوال و اینکه آیا دادستان پس از این اظهارنظرها از وزیر اطلاعات توضیح خواسته یا خیر، اطلاع ندارم. اگر کسی با جریان‌های ضدانقلاب مرتبط است و چه بسا واقعا اطلاعات لازم را نداشته باشد، تذکر به این افراد ایرادی ندارد، اما اگر از قسم دیگر باشد میسر نیست.


آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده نویسنده کتاب شنود اشباح


محسنی‌ اژه‌ای با اشاره به آخرین روند رسیدگی به پرونده نویسنده کتاب شنود اشباح توضیح داد: تا جایی که پیگیری کردم، جلسه دادگاهی در این‌باره برگزار شده، اما هنوز حکمی صادر نشده و جلسه دیگری هم باید برگزار شود. متهمان در گذشته بازداشت نبودند، اما هم‌اکنون خبر ندارم که بعدا دوباره به منظور بازداشت آنها تشخیصی صورت گرفته است یا خیر.


واکنش معاون اول قوه‌قضاییه به اظهارات نسرین ستوده


سخنگوی دستگاه قضا درباره ادعای اخیر نسرین ستوده مبنی‌بر مشکل خانواده‌ای که برای یک شهروند کرجی به وجود آمده بود، گفت: با دادستان کرج صحبت کرده و موضوع را جویا شدم که وی اعلام کرد مطالبی که از قول این وکیل اعلام شده کذب محض است و ناقل این مطلب تحت تعقیب قرار گرفته است.


معاون اول قوه‌قضاییه به توضیحات دادستان کرج در این‌باره اشاره و اضافه کرد: ماجرا از این قرار است که خانواده‌ای دچار اختلاف می‌شوند و بچه در اختیار مادر قرار می‌گیرد و دادگاه حکم داده که پدر در هر هفته یکبار در دادگستری فرزند را ملاقات کند که البته وکیلی که این صحبت‌ها را مطرح کرده، وکیل هیچ‌کدام از دو طرف پرونده نیست. یا این دروغ را ساخته‌اند که نگذارند پدر را ملاقات کند یا با هر انگیزه دیگر این صحبت‌ها مطرح شده است، اما در هر صورت نه مادر و نه مادربزرگ هیچ‌کدام بازداشت نیستند.


آخرین وضعیت پرونده دکل‌های نفتی


سخنگوی قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده دکل‌های نفتی عنوان کرد: از جمله پرونده‌های قابل توجه از نظر محتوا و خبر همین پرونده بود و بیش از یکسال است که روی آن کار می‌شود. کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته، اما هنوز در دادگاه تعیین وقت نشده و قاضی مشغول مطالعه پرونده است.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده‌های احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسبق در قوه‌قضاییه و دیوان محاسبات و اینکه از سوی دیوان محکوم شده است، توضیح داد: این مساله را باید از خود دیوان محاسبات سوال کنید. دیوان محاسبات با توجه به در اختیار داشتن دادگاه و دادسرا و براساس اختیارات خود به تخلفات افراد رسیدگی می‌کند و همه مراحل قانونی از دادسرا تا تجدیدنظر در دیوان محاسبات اتفاق می‌افتد. چنانچه آنها در رسیدگی به تخلفات به جرم هم برسند، جرم را به دستگاه قضا می‌فرستند. از اقدامات دیوان در پرونده‌ای که اعلام کردید خبر ندارم، اما جایگاه حقوقی دیوان محاسبات در قانون پیش‌بینی شده است.


دولت نجومی‌بگیری را به قوه‌قضاییه معرفی نکرده است


اژه‌ای درباره شکایت دو نفر از نجومی‌بگیران به دیوان عدالت برای بازپس‌گیری حقوق‌های برگردانده شده، گفت: من از آنچه در دیوان محاسبات گذشته خبر ندارم، چندین بار گفتم که از ناحیه دولت کسی تحت عنوان نجومی‌بگیر به عنوان متهم به قوه‌قضاییه معرفی نشده و این موضوع شامل حال دیوان محاسبات هم می‌شود.


وی ادامه داد: قوه‌قضاییه براساس گزارشات بازرسی کل و برخی دستگاه‌های دیگر وارد پرونده شد که برای برخی قرار مجرمیت صادر شده و باید دید دادگاه چه تشخیصی می‌دهد. برخی از این افراد ممکن است مرتکب جرمی نشده باشند اما پولی را که گرفتند باید برگردانند. برخی از موارد ممکن است گیرنده مجرم نباشد اما دهنده مجرم باشد و از این دست مسائل در حال بررسی است. سوال اینجاست، آیا تمام بانک‌ها، شرکت‌ها و بیمه‌ها که پاداش پایان سال بین خود تقسیم کرده‌اند، سودده بوده‌اند؟ تا جایی که ما خبر داریم خیر. وقتی سودده نباشند برداشتن این پاداش‌ها خلاف است.


اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود در پرونده بابک زنجانی یکی از قضات از سیستم قضایی منفک شده است، توضیح داد: پرونده زمانی که به دادگاه رفت در اختیار آقای سراج بود، اما ایشان پس از مدتی به بازرسی کل کشور رفت و پرونده توسط شعبه 15 رسیدگی و حکم داده شد. در همین زمان دیوان عالی کشور نسبت به دو نفر حکم نقض صادر کرد و پرونده به شعبه هم‌عرض رفت و تا امروز چندین جلسه تشکیل شده و روزهای پایانی رسیدگی به پرونده است و فردا هم ظاهرا آخرین جلسه رسیدگی به پرونده خواهد بود؛ آقایان صلواتی و مقیسه هم مشغول رسیدگی به پرونده هستند.


اژه‌ای در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضایی از توان لازم برای برخورد با مدیران اهمال‌کار در بحث تصرفات برخوردار نیست، توضیح داد: قوه‌قضاییه از توان لازم برخوردار است و تا به امروز برخوردهای متعددی نیز صورت گرفته است. اگر 160 هزار هکتار زمین تصرف‌شده آزاد شده است، بالتبع افراد زیادی نیز متهم شده‌اند که عده‌ای از آنها کارکنان دولت و عده‌ای غیر از کارکنان دولت بوده‌اند.


وی ادامه داد: در این‌باره حتما جعل‌هایی هم صورت گرفته است و تعداد قابل توجهی نیز محاکمه شده‌اند و یکی از مطالبات ما از دولت همین موضوع است و البته در بحث پیشگیری دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع وارد شده است.


پرونده پزشک تبریزی به کجا رسید؟


وی درباره آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت: یکی از افرادی که در این حادثه فوت کرده است از بستگان خود پزشک است. موضوع بررسی شده و البته زمان‌بر است. اینها جزو مواردی است که باید کارشناسان نظر دهند که این افراد چگونه و با چه سمی کشته شده‌اند. فعلا در این پرونده کیفرخواست صادر شده و احتمالا اواخر ماه آینده محاکمه برگزار می‌شود.


سخنگوی قوه‌قضاییه درباره اظهارات مدیر خراسانی درخصوص پرونده احمدی‌نژاد توضیح داد: دستگاه قضا در نظر دارد در این پرونده طبق قانون عمل کند و طولانی شدن رسیدگی به این پرونده را قبول دارم.


محسنی اژه‌ای در پایان علت بازداشت ساسان آقایی و یغما فشخامی امنیتی خواند و گفت: پرونده هم‌اکنون در مرحله دادسرا است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته