دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1396 - 11:36
وضعیت بازار کتاب از نگاه مدیر نشر مروارید

جامعه عصبانی کتاب نمی‌خواند

مدیر و صاحب‌امتیاز نشر مروارید معتقد است بازار کتاب تابع شرایط جامعه است و افزایش عوامل عصبانیت‌زا در جامعه باعث شده میل به کتاب‌ و کتاب‌خوانی در جامعه کاهش پیدا کند.
کد خبر : 211200

منوچهر حسن‌زاده، مدیر و صاحب‌امتیاز نشر مروارید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره وضعیت بازار کتاب گفت: «کماکان حرف اول را خودِ اثر می‌زند؛ یعنی اگر نویسنده کتابی ممتاز خلق کرده باشد، بدون شک جامعه از آن استقبال خواهد کرد اما قطعا مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد.»


وی درباره ویژگی‌ مخاطبان و مشتریان کتاب افزود: «مخاطبان امروزی، هم هوشمند‌تر از گذشته‌‌اند و هم دست‌تنگ‌تر. این دو عامل باعث شده که خریدها هدف‌مند‌تر از گذشته باشد اما عواملی نیز وجود دارد که بازار کتاب را دچار اغتشاش و هرج‌ومرج می‌کنند.»


این ناشر باسابقه توضیح داد: «مثلا شایع شدن انتشار کتاب در ازای پرداخت مبالغی از سوی مولفان، تا حد زیادی نظم بازار کتاب را به هم ریخته است. یک عده هم در مقابل فکر می‌کنند هر کتابی که چاپ شود، باید فروش خوبی داشته باشد؛ در حالی که کار در عرصه فرهنگ همیشه با کندی پیش می‌رود.»


حسن‌زاده درباره کار نشر در شرایط کنونی گفت: «تولید، ارائه و انتظار کشیدن برای به فروش رفتن کتاب‌ها، واقعا کار سختی است. همین سختی و انتظار است که باعث شده شاهد تیراژ‌های 500 یا حتی 300 نسخه‌ای در بازار کتاب باشیم درحالی که در گذشته چنین شمارگان‌هایی به هیچ عنوان مطرح نبود.»


وی درباره بازار کتاب اظهار داشت: «عوامل دیگری هم وجود دارند که کار نشر را با سختی مواجه می‌کنند؛ مثل داستان شیوع کتاب‌های قاچاق و کپی‌برداری‌های غیرقانونی توسط سودجویان و بساط‌های خیابانی که کتاب‌های تقلبی را به مردم ارائه می‌کنند.»


مدیر انتشارات مروارید در پاسخ به این سوال که نسبت بازار نشر با جامعه کنونی چیست، گفت: «طبیعتا وضعیت بازار نشر نیز تابع شرایط جامعه است. وقتی روزنامه‌ها پر شده‌اند از اخبار بد؛ تصادف‌ها، منازعات خیابانی، دزدی، قتل و ... طبیعی است که حال‌وهوای مطالعه و بازار کتاب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد»


وی ادامه داد: «متاسفانه جامعه ما، جامعه‌ای عصبی شده است و عوامل عصبیت‌زا نیز مدام در حال افزایش‌‌اند. به نظر من اینکه بعد از خواندن گزارش اختلاس‌ در روزنامه‌ها، بشود شعر یا رمان خواند، انتظار زیادی است.»


حسن‌زاده ضمن ابراز امیدواری از اینکه بزرگان کشور فکری به حال بازگرداندن آرامش به جامعه بکنند، گفت: «جامعه ما به آرامش نیاز دارد و این مساله تنها با ایجاد یک تکاپوی همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتمعی، فرهنگی و سیاسی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته