دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1396 - 14:27

درخشش ایرانیان در «سیلیکون ولی»

این روزها کلی اخبار مختلف از ایرانی‌هایی می‌شنویم که در سرتاسر جهان به موفقیت و دستاوردهای عظیمی در زمینه فناوری دست یافته‌اند. وب‌سایت خبری TechCrunch اخیرا و بعد از منصوب شدن دارا خسروشاهی برای مدیرعاملی شرکت اوبر، گزارشی را منتشر کرده که تیتر آن این است: «چرا رشد تعداد ایرانیان در دره سیلیکون‌ به امری عادی تبدیل شده؟».
کد خبر : 208602

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TechCrunch، تک‌کرانچ در واقع با اسم بردن از چند ایرانی که در مهد فناوری جهان در سمت‌های بالا مشغول به کارند، این امر را امری عادی تلقی کرد.


انتصاب دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اکسپدیا که اخیرا به عنوان مدیرعامل اوبر انتخاب شده، اخیرا متخصصان ایرانی- آمریکایی را در کانون توجه قرار داده است. این کارآفرین و فناور 48 ساله در ایران به دنیا آمده و در نه سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است.


کارآفرینی در پوست و خون ایرانی‌های مهاجر است


واشنگتن‌پست دقیقا همان روز انتشار خبر انتصاب دارا خسروشاهی، گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مدیریت و کارآفرینی در خون کل اعضای خانواده دارا خسروشاهی است. به طور مثال، کاوه خسروشاهی، برادر دارا، مدیر کل شرکت Allen & Co است و امیر خسروشاهی، پسرعمویش، بنیانگذار شرکت «نروانا»، شرکت هوش مصنوعی‌ای است که اینتل آن را سال گذشته به مبلغ 400 میلیون دلار خرید.


او همچنین پسر عمه هادی و علی پرتوی، دوقلوهایی است که هم بنیانگذار چند شرکت مثل iLike هستند و هم در شرکت‌های بزرگی چون فیس‌بوک و دراپ‌باکس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گفتنی است که پدر هادی و علی پرتوی، فیروز پرتوی از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف است.


هادی و علی پرتوی


علاوه بر اینها، فرزاد خسروشاهی، یکی دیگر از اعضای خانواده دارا کسی است که در توسعه «صفحات گسترده گوگل» نقش داشته و آوید لاری‌زاده نیز شرکتی در لندن دارد که یکی از شرکای بخش «سرمایه‌گذاری گوگل» محسوب می‌شود.


دانشگاه شریف، مهد ایرانیان موفق


پژمان نوزاد در مورد دارا خسروشاهی با این سابقه خانوادگی می‌گوید همه می‌دانند که خانواده‌های ایرانی زمانی که به آمریکا می‌آیند، چقدر تمایل به راه‌اندازی یک شغل خانوادگی دارند و بعد از آن نیز بلافاصله شروع به تحصیل و فعالیت در زمینه‌های ریاضی و علوم می‌کنند.


پژمان نوزاد خودش یک سرمایه‌‌گذار مخاطره‌آمیز است که در سال 1992 که به آمریکا سفر کرد یک کلمه هم بلد نبود انگلیسی صحبت کند. نام او هم‌اکنون به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ مطرح است. وی هم‌اکنون یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری «Pear» است که چهار سال پیش با یکی از دوستانش تاسیس کرده است.


وی می‌گوید: «ریاضی و علوم ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد». وی در این مورد به مریم میرزاخانی، اولین زنی و ایرانی‌ای که موفق به دریافت مدال فیلدز (مدال نوبل ریاضیات) شده است، اشاره می‌کند که ماه پیش در سن 40 سالگی به دلیل سرطان سینه درگذشت.


وی همچنین به دانشگاه فناوری شریف در ایران اشاره می‌کند که تاکنون بسیاری از آنها موفق به دریافت دکتری از دانشگاه استانفورد شده‌اند و این موضوع یکی از سوژه‌هایی است که مجله «نیوزویک» هم به آن پرداخته است. در این گزارش، دانشگاه شریف به عنوان یکی از دانشگاه‌هایی که بهترین فارغ‌التحصیلان مهندسی برق را در جهان دارد، مطرح کرده است.


همانطور که گفته شد، دانشگاه شریف همان دانشگاهی است که فیروز پرتوی آن را تاسیس کرد و خودش هم نخستین فارغ‌التحصیل پروفسوری در آن بود. مریم میرزاخانی نیز در همین دانشگاه درس خوانده بود.


جلسات «نون بربری» ایرانی‌ها در آمریکا


پژمان نوزاد به برخی از ایرانیان موفق در آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید که همه آنها افرادی مهربان، علاقه‌مند و دلسوزی هستند و همیشه برای توسعه کسب‌وکار خود تلاش می‌کنند.


نوزاد می‌گوید: «ما همیشه حواس‌مان به اعضای خانواده‌مان هست و معمولا با شرکت‌هایمان همچون خانواده‌مان رفتار می‌کنیم.


دارا خسروشاهی همیشه محبوبیت زیادی در اکسپدیا داشته است و بیش از 2200 کارمند زیر دست او کار می‌کردند. جالب است بدانید که خسروشاهی در لیست 100 نفره «گلس‌دور»، رتبه سی‌ و نهم را در زمینه مدیران اجرایی عالی‌رتبه در آمریکا به دست آورده است.



پژمان نوزاد


پژمان نوزاد هم در آمریکا لقب «استاد شبکه‌سازی» گرفته است و فضای بسیار خوبی را در شرکت «پیر» ایجاد کرده است. او می‌گوید در شهرهایی مانند پالو آلتو، سانفرانسیسکو و ونکوور، جمعیت وسیعی از ایرانی‌ها و ایرانی‌-آمریکایی‌ها جمعه‌ها صبح در یک گردهمایی به صرف صبحانه و با عنوان «نون بربری» جمع می‌شوند تا شبکه افراد متخصصی را که می‌شناسند گسترش دهند و در صورت مواجهه با مشکل، از هم‌وطنان‌ کمک بگیرند. در این جلسات جریان آزاد ایده همواره وجود دارد.


جالب است بدانید که نوزاد قبل از اینکه سرمایه‌گذار تمام وقت باشد، به میلیاردرهای فناوری قالیچه و فرش می‌فروخت. وی می‌گوید: «بسیاری از ما که به آمریکا مهاجرت می‌کنیم از زیر صفر شروع می‌کنیم ولی از تمام فرصت‌های اینجا برای زندگی و پیشرفت استفاده می‌کنیم».


مخالفت با ترامپ


نوزاد و خسروشاهی نمونه‌ای از ایرانی‌های موفق در آمریکا هستند که هیچ‌گاه هویت خود را از یاد نمی‌برند و این افراد اعضای گروه مخالفان سیاست‌های ترامپ در قبال مسلمانان هستند. پس از امضای اولین فرمان مهاجرت توسط دونالد ترامپ، خسروشاهی با ارسال پیامی به کارمندان اکسپدیا اعلام کرد که این سیاست دولت آمریکا باعث می‌شود شان و منزلت این کشور در جهان نزول کند.


هادی پرتوی نیز در این زمینه واکنش نشان داد و گفت: «آمریکایی‌ها از محصولاتی استفاده می‌کنند که توسط ایرانی‌ها ایجاد شده‌اند و مرتبا تحت نظر پزشکانی هستند که اکثر آنها ایرانی‌اند».


هادی که به همراه برادرش بنیاد غیرانتفاعی Code.org را تاسیس کرده است، همچنین افزود: «دستور منع مهاجرت حس امنیت منفی‌ای به همه می‌دهد».


شروین پیشه‌ور، کارآفرین ایرانی‌ای است که رهبری کمپینی را برای استقلال ایالت کالیفرنیا از آمریکا برعهده گرفته است.


متخصصان ایرانی سیلیکون‌ولی اغلب اقدام دونالد ترامپ را تقبیح کرده‌‌اند، حال آنکه بیش از 30 مدیرعامل و سرمایه‌گذار سیلیکون‌‌ولی حتی در دوره‌ باراک اوباما نیز پس از تصویب یک قانون مهاجرتی، با ارسال نامه‌هایی در مورد موضع‌گیری برای ممنوعیت ورود مسلمانان هشدار داده بودند. تک‌کرانچ در پایان به نام دیگر متخصصان و کارآفرینان ایرانی نظیر امید کردستانی، پیر امیدیار و انوشه انصاری اشاره کرده است.


تک‌کرانچ در پایان به نام برخی متخصصان و سرمایه‌گذاران ایرانی در سیلیکون ولی اشاره کرد که از میان آنها می‌توان علی طهماسب، کارآفرین، امید کردستانی، مدیر کسب‌وکار سابق گوگل و مدیر اجرایی توییتر، پیر امیدیار، بنیانگذار eBay، شروین پیشه‌ور، سرمایه‌گذار و تیندر سینا راد، بنیانگذار شرکت تیندر را نام دارد.


این سایت حتی نام انوشه انصاری را برده است که در سال 2006 لقب نخستین زن فضانورد را از آن خود کرد.


گزارش: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته