دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1396 - 09:23
طهرانچی:

تحولات را از استان تهران شروع می‌کنیم/ درد آموزش عالی با کتاب حل نمی‌شود

سرپرست جدید واحد تهران مرکزی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد بر لزوم تحول ساختارهای کیفی دانشگاه و ثبات مدیریتی تاکید کرد.
کد خبر : 202803

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی درباره مدرک گرایی و گسترش مدرک‌های دانشگاهی و بالابردن سطح کیفی دانشگاه گفت: «وقتی از دانشگاه نخبه گرا به سمت آموزش عالی گسترده رفتیم باید توجه کنیم که آموزش عالی گسترده نکات و آفات خاص خودش را دارد. یکی از آفت‌ها دریافت مدرک بددون زحمت است.»


او ادامه داد: «اساسا دانشگاه اگر دانشگاه مدرک گرا باشد عیب است، اما دریافت مدرک با زحمت خوب است. آن چیزی که حاصل شده و مناسب نیست مدرک گرایی بدون زحمت است که متاسفانه با عدم مراقبت از الزامات آموزش عالی گسترده که فقط هم در دانشگاه آزاد نیست، دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای، پیام نور و غیر انتفاعی‌ها هم دچار این موضوع هستند.»


طهرانچی افزود: «برای دانشگاهی کارآمد باید تحولی داشته باشیم که از آن کارآمدی منتج شود و اگر بخواهیم به کارآمدی برسیم بدون شک باید مدرک‌ها ارزش پیدا کنند. ما نگران مدرک گرایی نیستیم نگران مدرک بی‌هویت و بدون زحمت هستیم. بنابراین برنامه ریزی‌هایی شده است که بتوانیم آموزش عالی را غنی سازی کنیم و قهر جامعه و داوطلبان کنکور که درست هم هست را با دست خود دانشگاه و با معیت دکتر ولایتی دچار تحول کنیم.»


او درباره راهکار غنی سازی آموزش عالی نیز گفت: «قرار است استان تهران را به عنوان یک استان پیشرو و استانی که منابع انسانی خوبی دارد هدف قرار دهیم و مدل‌هایی که قرار است در راه تحول به کار گیریم را از استان تهران شروع کنیم.»


رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی درباره فعالیت‌های پژوهشی که برای این دانشگاه در نظر گرفته است گفت: «کاری که در دانشگاه شهید بهشتی شروع شد و در مراحل پایانی هم بود در دانشگاه آزاد احیا خواهیم کرد و از توان علمی استان تهران برای انجام برنامه‌های علمی بهره خواهیم برد و بعد از مدت کوتاهی یک سرمایه دانشی برای حل مسائل علمی کشور از سوی دانشگاه آزاد ایجاد خواهیم کرد.»


طهرانچی درباره مزیت‌های دانشگاه آزاد افزود: «در تاسیس سوابق ملی اگر نگاه کنید موسس دانشگاه، دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های ملی می‌گوید به این نتیجه رسیدم که برای تحول در آموزش عالی نیاز به یک دانشگاه خصوصی است دانشگاهی که بلند مدت بتواند هدفی را تعقیب کند. تفاوت دانشگاه آزاد به لحاظ اینکه پایداری در مدیریت کلان دارد می‌تواند اهداف جدی را برآورده کند. علم فرآیند بلندمدت است. اگر کسانی که سیاست علمی را میگذارند کوتاه مدت باشند کارها منقطع می‌ماند.»


او ادامه داد: «ثباتی که در دوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود الان در دوران دکتر ولایتی به انتصاب مقام معظم رهبری دنبال می‌شود و این رویکرد باعث حرکت بلندمدت و برنامه ریزی جدی خواهد شد.»


مزیت خاص دانشگاه آزاد از نگاه طهرانچی خصوصی بودن این مجموعه است به گفته او، دانشگاه نفتی جدای از جامعه است و کاری به درد جامعه ندارد دغدغه‌اش حل مسائل نیست ولی کسی که پول از جامعه می‌گیرد باید پاسخ‌گوی نیاز جامعه باشد و باید زودتر از دیگران مشکلات را بفهمد.»


او درپایان نشست خبری درباره نقش اساتید در برنامه‌های آینده دانشگاه گفت: «برنامه ریزی از سوی خود اساتید برای تسلط بیشتر بر نظام آموزش عالی نوآورانه انجام خواهیم داد. آموزش عالی برنامه ریزی درسی را متحول می‌کند ولی ما فرآیند آموزشی را متحول خواهیم کرد. دردی که آموزش عالی دارد با کتاب حل نمی‌شود باید در فرآیندهای آموزشی تحول ایجاد کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته