دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 14:45

روی خوش قیمت نفت به نشست سن پترزبورگ

قیمت نفت در آغاز معاملات هفته جاری افزایش پیدا کرد تا امیدها مبنی بر افق روشن قیمت در ماه های آینده بیشتر شود.
کد خبر : 197480

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت که در روز جمعه با افتی یک دلاری به کار خود پایان داده بود،‌از صبح امروز و با توجه به برگزاری نشست تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک برای بررسی میزان پایبندی به توافق کاهش با افزایش همراه بود.


این نشست در حالی برگزار می شود که با وجود تمدید توافق کاهش تولید در نشست قبلی اوپک،‌ قیمت ها با افت زیادی همراه بود. اکنون تولیدکنندگان امیدوارند تا با پایبندی بیشتر به این توافق،‌قیمت ها به کانال 50 دلاری بازگردد.


قیمت های امروز نیز نشان می دهد که بازار نفت به این نشست روی خوش نشان داده و امیدها برای افزایش قیمت در ماه های آینده محقق خواهد شد.


بر این اساس،‌نفت برنت با 19 سنت افزایش بر روی رقم 48.21 سنت ایستاد. نفت سبک آمریکا نیز با رشدی 26 سنتی در هر بشکه به ازای 45.86 سنت معامله شد.


البته به نظر می رسد تنها با کاهش تولید،‌اوپک نمی تواند نقش موثری در بازار نفت داشته باشد. در همین خصوص مدیرعامل غول نفتی ایتالیایی انی گفته که بازارهای انرژی ممکن است نیاز به ساماندهی داشته باشند تا جلوی سفته بازی مالی گسترده که قیمت‌های نفت خام را مختل می‌کنند،گرفته شود.


کلودیو دسکالزی، مدیرعامل انی گفت: اوپک و عربستان سعودی در موقعیتی قرار ندارند تا با کاهش تولید، قیمت‌های نفت را بالاتر ببرند و تنش‌های ژئوپلتیکی، تولید روبه رشد شیل آمریکا و سفته بازی سنگین در معاملات آتی نفت خام، به این بخش لطمه زده است.


وی ادامه داد: سفته بازی مالی به اندازه‌ای قوی است که سرمایه گذاران دارای استراتژی‌های بلند مدت را به سرمایه‌ گذاران کوتاه مدت بدل کرده است.


دسکالزی افزود: شاید بایستی صنعت نفت نیز نوعی مقررات و کنترل‌های بازار مشابه بانک‌ها را به کار گیرد. بانک‌ها یک دیده بان مرکزی دارند در حالی که در گذشته رگولاتور بخش نفت اوپک بود که دیگر نقشی که پیش از این را داشت را ایفا نمی‌کند.


مدیرعامل انی گفت: سفته‌بازان صندوق‌های پوشش ریسک دیگر بر این باور نیستند که اوپک در موقعیتی قرار دارد که کاهش تولید چشمگیر را اعمال کند.


منابع آگاه گفتند، این کمیته احتمالا پیشنهاد خواهد کرد که میزان تولید نفت نیجریه و لیبی به صورت مشروط محدود شود، هرچند که برخی تحلیلگران نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی تردید دارند.


تولید کنندگان نفت ممکن است بیانیه ای در مورد همکاری در زمینه کاهش تولید صادر کند، اما کاهش تولید از سوی لیبی و نیجریه تقریبا غیر ممکن است زیرا لیبی به تازگی از جنگ داخلی رها شده است.


الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته، لیبی و نیجریه باید زمانی که تولیدشان تثبیت شد، تولید خود را محدود کنند.


محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد: بازگشت توازن به بازار نفت با روندی آهسته تر از انتظار پیش می رود، اما در نیمه دوم سال جاری میلادی شتاب آن افزایش خواهد یافت.


وی گفت: ما اطمینان داریم که فرآیند بازگشت توازن به بازار با روندی آهسته تر از پیش‌بینی‌های گذشته محقق می‌شود، اما به هر حال در حال تحقق است؛ این روند در نیمه دوم سال جاری میلادی شتاب خواهد گرفت.


به گفته دبیر کل اوپک، رشد مطلوب تقاضا، پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید و همچنین افت سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا مهمترین دلایل برای افزایش شتاب در بازگشت توازن به بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷ به شمار می‌آیند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته