دانشگاه باید پیشتاز گفتوگو باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر سیدضیاء هاشمی در نشست شورای سیاستگذاری و برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای مناطق دهگانه کشور که در دفتر معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، به مأموریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: «باید در جامعه یاد بگیریم مسائلمان را از طریق فرآیند گفتوگو حل و فصل کنیم و باید از برخوردهای تنشزا و دوگانه پرهیز نماییم و این فرآیند همان کاری است که دانشگاه به عنوان کانون جامعهپذیری باید به آن بپردازد و ایجاد فرآیند گفتوگو مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاههاست که باید به طور جدی به آن بپردازند.»
معاون فرهنگی وزیر علوم بر ضرورت کارآمدی دانشگاه در حل مسائل جاری کشور و انتقاد از مدرک و مدرکگرایی تاکید کرد و افزود: «پایاننامه یا پژوهشی که نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را مرتفع سازد، و خدمتی به جامعه نماید، ارزش چندانی ندارد. از این رو با توجه به این مأموریت، دانشگاههای نسل سوم یا همان دانشگاههای کارآفرین مطرح شد. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که بتواند دانشجویان را آماده ورود به بازار کار کند و این امر فقط با انتقال دانش صورت نمیگیرد و دانشگاه باید در عین حال یک بنگاه بازاریابی خوب باشد.»
او ادامه داد: «یکی از مشکلات جاری کشور این است که تنشهای سیاسی در جامعه رو به افزایش است و این مسأله برای جامعه ما مشکلساز است. راهحل اینگونه مشکلات و تعارضها گفتوگو و تعامل است، دانشگاه باید مهد و پیشتاز گفتوگو و تعامل باشد.»
هاشمی افزود: «در گذشته تصور میشد که کارکرد و مأموریت اصلی دانشگاه پرداختن محض به امر آموزش است، ولی امروزه این نگرش تا حدی تغییر یافته است چرا که رسالت دانشگاه به عنوان کانون دانش، تولید دانش هم هست.
او در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مقابله با مسأله آسیبهای اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: «دانشگاهها نیز مانند بخشهایی از جامعه با مسأله آسیبهای اجتماعی مواجه هستند، بنابراین مسئولان دانشگاهها باید برخورد با آسیبهای اجتماعی را به عنوان یک مسأله خطرساز و رو به افزایش دنبال نموده و راهحل مناسبی در این باره ارائه دهند، چراکه از دانشگاهها چیزی جز این انتظار نمیرود.»
سیدضیاء هاشمی بخش دیگر سخنان خود را به موضوع ضرورت امر مستندسازی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی اختصاص داد و افزود: «مستندسازی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی میتواند بستر ثبت تجارب و نقاط ضعف و قوت فعالیتها و برنامهها در سالهای اخیر باشد تا به این طریق بتوان از تجارب در برنامههای آینده بهرهمند شد. براساس بخشنامهها و مکاتبات به عمل آمده در حوزههای مختلف ستادی و دانشگاهها باید تاکنون بخش گستردهای از فعالیتها در قالب مستند آماده انتشار باشد و ما این انتظار را از دانشگاهها داریم تا نسبت به این موضوع اهتمام لازم را به عمل آورند.»
او همچنین درباره لزوم آموزش کارشناسان فرهنگی گفت: «رشد کارشناسان فرهنگی موجب رشد حوزه فرهنگی است و چراغ حوزههای فرهنگی توسط کارشناس روشن نگه داشته میشود بنابراین آموزش کارشناسان لازم و ضروری است.»
انتهای پیام/