دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 11:49

خبرنگار نیویورک‌تایمز: پویایی جامعه ایران را کشورهای منطقه ندارند

خبرنگار روزنامه مشهور آمریکایی در ایران در اقدامی جالب به سوالات کاربران این روزنامه درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی در ایران پاسخ داده است.
کد خبر : 19601

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، اریک اردبرینک، خبرنگار این روزنامه سوالات کاربران آن را درباره مسائل مختلف بدون حاشیه رفتن و صریح پاسخ داده است.


متن سوالات کاربران و پاسخ اردبرینک به این شرح است:


آیا دولت ایران محدودیتی برای فعالیت شما و اینکه شما چه چیزی را می‌توانید گزارش کنید و چه چیزی را نمی‌توانید، ایجاد کرده است؟


خبرنگاری که در اینجا برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند، تحت سانسور قرار نمی‌گیرند. ما مجبور نیستیم مقاله‌های خود را پیش از انتشار به مقامات ایرانی نشان دهیم. اما پس از انتشار یک مقاله ممکن است مقامات و یا مردم عادی ایران آزرده‌خاطر شوند. ایرانی‌ها به همان مقدار به حضور یک خبرنگار خارجی در کشور خود مشکوک هستند که آمریکایی‌ها نسبت به حضور یک خبرنگار ایرانی در ایالات متحده مشکوکند. در واقع خبرنگاران صدا و سیمای دولتی ایران در سازمان ملل در نیویورک حق مسافرت بیش از شعاع بیست مایلی را ندارند. اینجا نیز من هر بار که می‌خواهم پایتخت را ترک کنم باید مجوز بگیرم. با این وجود گردشگران خارجی آزادنه به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند.


وضعیت تراجنسی‌ها در ایران چگونه است و‌ آنان در ایران چگونه زندگی می‌کنند؟


تراجنسی‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از عمل جراحی جنسیت خود را تغییر دهند. آیت‌الله خمینی، رهبر سابق ایران، اعلام کرد که باید به آنان کمک شود.


اینترنت چه تاثیری بر زندگی ایرانیان و مدرنیزه شدن آن داشته است؟


اینترنت در حال تغییر ایران است، همانطور که دنیا را تغییر داده است. حتی روحانیان نیز در اینترنت فعال هستند و سیاستمداران ایرانی نیز در توئیتر و فیسبوک پروفایل دارند، این در حالی است که این شبکه‌های اجتماعی جزء سایت‌هایی هستند که در ایران مسدود شده‌اند. با وجود این، ایرانیان مشتاق استفاده از رسانه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام هستند که در ایران بسیار محبوب است.


جمعیت ایران بسیار جوان است، آیا این جوانان ایرانی قدرت سیاسی دارند؟


این آمار کلیدی را به خاطر داشته باشید، بیش از 70 درصد از ایرانیان زیر 35 سال سن دارند. این آمار نشان‌دهنده نفوذ فوق‌العاده‌ای است که این افراد می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. آیا این به معنای این است که ایران به زودی شبیه ملت‌های غربی خواهد شد؟ نه من اینطور فکر نمی‌کنم. اما آزادی نسبی نشانه نوعی پویایی در جامعه ایران است، پویایی‌ای که دیگر کشورهای منطقه از آن بی‌بهره‌اند.


آیا دولت ایران برای تسلط در منطقه از طریق پیشبرد سیاست‌های خود است؟


بسیاری از مردم ایران بر این باورند که عربستان همان ایده‌های داعش را دنبال می‌کند و حتی مظنون به نقش داشتن عربستان در ایجاد داعش هستند. بمباران یمن نیز این باور را در میان مردم ایران تقویت کرده است که عربستان باری تسلط بر این کشور تلاش می‌کند. به طور خلاصه باید بگویم که مردم ایران معتقدند اگر گفته می‌شود ایران در حال حمایت از نمایندگان خود در کشورهای منطقه است، عربستان دقیقا همین کار را دارد انجام می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته