دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 10:30
نوری در دل تاریکی

مرجانی که از خود نور تولید می‌کند

محققان نوعی مرجان آب‌های عمیق کشف کرده‌اند که نور لازم برای ادامه حیات خود را خودش تولید می‌کند.
کد خبر : 193952

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، نور خورشید برای مرجان‌های آب کم ژرفا زیاد خوب نیست. تابش اشعه فرابنفش می‌تواند در حیات جلبک‌هایی که درون بدن مرجان زندگی می‌کنند، اختلال ایجاد کند.


به همین خاطر است که بسیاری از مرجان‌ها در نور خورشید فلورسنت هستند؛ آنها پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که به عنوان نوعی کرم ضدآفتاب عمل می‌کند تا بدین ترتیب جلبک‌های کوچک نجات پیدا کنند. این امر منجر به ایجاد سوال دیگری شد: اگر مرجان‌هایی که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند نیازی به محاظفت از خود ندارند، چرا دارای خاصیت فلورسنتی هستند؟


نتایج مطالعه جدیدی از دانشگاه ساوتهمپتون نشان می‌دهد که مرجان‌های آب عمیق به دلیل کاملا متفاوتی، نسبت به همتایان خود که در آب‌های سطحی زندگی می‌کنند، از خاصیت فلورسنتی استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید مرجان آب عمیق هم این امر را به خاطر جلبک‌ها می‌کند.


اکثر مرجان‌ها ارگانیسم‌های همزیست هستند؛ این بی‌مهرگان دریایی میزبان جلبک‌های میکروسکوپی از گونه «سیمبیودینیوم» یا «زوکسانثل» هستند. علاوه بر اینکه جلبک‌ها یک پناهگاه امن برای زندگی کردن دارند، از مواد زاید مرجان، به شکل کربن دی‌اکسید و نیتروژن، تغذیه می‌کنند. درعوض، جلبک‌ها بیش از 90 درصد مواد مغذی مرجان را فتوسنتز می‌کنند.


همه اینها وقتی معنا پیدا می‌کند که صخره‌های مرجانی در معرض نور خورشید فراوان قرار دارند اما مرجان‌های همزیست در عمق 165 متری نیز یافت می‌شوند.


باتوجه به اینکه نور خورشید تنها می‌تواند تا عمق 200 متری اقیانوس رسد، اعماق دریا برای زندگی کردن یک گونه فتوسنتزکار مناسب نیست.


مشخص شد که این مرجان‌ها شگردی که در هنگام روشنایی شدید خورشید به کار می‌گیرند را به نفع خود تغییر داده‌اند؛ اساسا مرجان‌های آب عمیق، که در تقریبا در تاریکی مطلق قرار دارند، نور خورشید مورد نیاز خود را تولید می‌کنند.


تیم تحقیقاتی چندین نوع مرجان آب عمیق را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که مرجان‌هایی که در نور قرمز می‌درخشند، مدت طولانی‌تری عمر می‌کنند.


دانشمندان متوجه شد وقتی که مرجان‌ها در نور قرمز فلورسنت می‌شوند، نور آبی رنگ آب‌های عمیق را به نور نارنجی-قرمز تبدیل می‌کنند تا جلبک‌ها بتوانند نور را عمیق‌تر در سلول‌هایشان جذب کنند؛ این امر در نهایت به فرآیند فتوسنتز کمک می‌کند.


همچنین طول موج‌های تبدیل شده به قرمز در بافت مرجان پراکنده و توسط اسکلت کلسیمی آنها بازتاب می‌شود که این عمل بسیار به نفع جلبک‌ها است.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته