دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1396 - 09:32

تراشه تشخیص زودهنگام عفونت ساخته شد

دانشمندان آمریکایی روی ساخت یک تراشه کوچک فعالیت می‌کنند که واکنش ایمنی مضر بدن را در برابر عفونت‌ها سریع‌تر از قبل تشخیص می‌دهد.
کد خبر : 192597

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، عفونت وضعیت مهلک و خطرناکی است و زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی برای مبارزه با عفونت ترشح می‌کند. چنانچه عفونت ایجاد شده دیر تشخیص داده شود و مراحل درمان خیلی دیر آغاز شود، می‌تواند منجر به نارسایی اندام‌ها و در نتیجه مرگ شود.


دانشمندان دانشگاه ایلینویز تراشه کوچکی تولید کرده‌اند که مانند یک آزمایشگاه کوچک عمل می‌کند و می‌تواند پیش از تشدید و گسترش عفونت در بدن، آن را شناسایی کند. در حالت معمول، پزشکان عفونت را با کنترل علائم حیاتی از قبیل فشار خون، میزان اکسیژن و دمای بدن تشخیص می‌دهند. بعد از شناسایی عفونت، پزشک می‌تواند سریع در راستای تعیین منبع عفونت اقدام کنند.


این دستگاه جدید کمکی به تعیین منبع عفونت نمی‌کند اما در عوض، می‌تواند عفونت را خیلی سریع‌تر از حالت معمول در بدن تشخیص دهد؛ بنابراین، درمان‌ها زودتر اعمال و مؤثرتر واقع می‌شوند. بنابراین، واکنش‌های سیستم ایمنی حتی پیش از آن که عفونت به راحتی قابل تشخیص شود، آغاز می‌شود.


این تراشه کوچک با شمارش تعداد سلول‌های سفید خون موسوم به نوتروفیل‌ها اقدام به تشخیص زودهنگام عفونت می‌کند. این تراشه میزان شاخص پروتئینی CD64 را اندازه‌گیری می‌کند که در سسطح نوتروفیل‌ها یافت می‌شود. هر چه واکنش سیستم ایمنی بیمار بیشتر باشد، میزان این پروتئین‌ها بالاتر است.


دانشمندان در آزمایش این سیستم، قطراتی از خون بیماری را که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است می‌گیرند. آنها این نمونه خون را با استفاده از این تراشه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند که می‌تواند برحسب مشاهده علائم حیاتی بیمار، عفونت احتمالی را تشخیص دهد.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته