دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

توسعه حمل‌ونقل همگام با رشد معادن نیست/ جذابیتی برای سرمایه‌گذاران فرآوری معادن وجود ندارد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: توسعه زیرساخت‌ها جایگاه ویژه‌ای در بهبود فضای کسب‌وکار معادن دارد اما طبق برآورد کارشناسان بالای 60درصد از برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه عقب‌تر هستیم ، لذا تسهیل ورود سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و ورود آنان به حوزه راه و ترابری، می‌توان بهبود عملکرد را در پی داشته باشد.
کد خبر : 191674

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با اشاره به اینکه تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه معادن جزو اولویت‌های اساسی این حوزه است،‌ گفت: حوزه‌های گوناگون صنایع‌معدنی افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما در کنار استخراج و تولید، باید بخش فرآوری در معادن نیز نسبت به گذشته جدی گرفته شود تا اقتصاد از معضل خام‌فروشی بنگاه‌های معدنی رهایی یابد.


وی افزود: بخش‌خصوصی توان افزایش تولید ذخایر معدنی را در پروسه کاری خود دارد اما توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در حوزه فرآوری معادن از وظایف دولت است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر آنکه نیاز به توسعه زیرساخت‌ها جایگاه ویژه‌ای در بهبود فضای کسب‌وکار معادن دارد،‌ ادامه داد: برنامه کلان تولیدی در بخش معادن حاکی از افزایش ظرفیت های تولیدی تا برنامه افق چشم انداز توسعه است بنابراین باید نیازهای حمل‌ونقل، واحدهای‌فرآوری، بازاریابی فروش تولیدات و ... را برای حفظ زنجیره تولید فراهم کنیم.


وی تصریح کرد: در افق 1404، برنامه ریزی طرح جامع فولادی با ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد انجام شده که نیاز به ترابری و حمل‌ونقل انواع مجصولات را در کشور ایجاد می‌کند، سوال اینجاست که آیا همزمان برای تحقق این طرح در مسیرهای دیگر توسعه‌ای نیز گام برداشته می‌شود یا خیر.


شکوری گفت:‌با توجه به افزایش جنب‌وجوش در حوزه حمل‌ونقل طبق برآورد کارشناسان بیش از 60درصد از برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه عقب‌تر هستیم، لذا تسهیل ورود سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و ورود آنان به حوزه راه و ترابری، می‌توان بهبود عملکرد را در پی داشته باشد.


رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: نرخ بازگشت سرمایه و ریسک‌پذیری آن برای سرمایه‌گذاران مهم بود و دولت نیز باید اطمینان خاطر لازم را بدهد چراکه برای طرح‌های زیرساختی در راستای توسعه حمل‌ونقل، نرخ بازگشت سرمایه مناسب باید در نظر گرفته شود زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از پروژه‌ها به این نرخ توجه می‌کنند و اگر پروژه اقتصادی باشد، در آن ورود پیدا می‌کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته