دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1394 - 16:03
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران؛

شورا به دنبال حذف ماده ۳۳ نظام مهندسی نیست/ انتقاد از برگزار نشدن مراسم تحلیف اعضای شورایاری‌ها

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه انتخابات نظام مهندسی نزدیک است شایعه‌هایی در خصوص حذف ماده 33 قانون نظام مهندسی ایجاد شده در صورتی که چنین چیزی وجود ندارد و مدیریت شهری خواستار نظارت دقیق نظام مهندسی بر تمامی ساخت‌وسازها در شهر است.
کد خبر : 18815

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد سالاری در جریان جلسه یکصد و پنجاه و چهارم شورای شهر تهران با بیان این مطلب، اضافه کرد: در ماه‌های اخیر شایعه‌هایی ایجاد شده است که شورای شهر و کمیسیون معماری به دنبال حذف ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی است. اما باید اعلام کنم که شورا و سایر کمیسیون‌های آن نه تنها در جهت حذف این ماده نیستند بلکه معتقدند که فرایند ساخت‌وساز باید از صفر تا ۱۰۰ به صورت حرفه‌ای و توسط کار‌شناسان و مهندسان خبره انجام شود.


وی تصریح کرد: موضوع نظام مهندسی ساختمان که به صورت تعاملی با شهرداری و شورای شهر پیگیری می‌شود، یکی از موضوع‌هایی بوده که در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر در کشور قابل توجه است.


عضو شورای شهر چهارم گفت: در حوزه سازمان نظام مهندسی و مدیریت شهری و در راستای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی اقدامات لازم صورت می‌گیرد و تصمیمات مهمی از سوی شهرداری و شورا در این زمینه اتخاذ شده است.


وی با اشاره به اقدامات شهرداری و شورا و تعامل بین مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی استان تهران، گفت: با وجود تمامی اقدامات سازمان مهندسی در استان تهران به ویژه در حوزه ارتقای ساخت و کیفیت نقشه‌ها، اما هنوز در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستیم.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، با ابراز تاسف از اینکه اکنون فرایند ساخت‌وساز توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام می‌شود و همین امر به ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز‌ها لطمه زده است، افزود: وجود مجریان تمام وقت در فرایند ساخت‌وساز الزامی‌ست اما بستر آن در سازمان نظام مهندسی فراهم نشده است، به طوری که بیشترین مجریانی که تحت عنوان مجریان ذی‌صلاح فعالیت می‌کنند صوری هستند.


وی با اشاره به سیل پرونده‌های مربوط به تخلفات ساختمانی در کمیسیون‌های ۱۰ گانه شهرداری تهران گفت: یکی از دلایل این تخلفات، مهندسان ناظر و مجریان هستند. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم شهرداری نیز باید در حوزه شهربانی و در ۲۲ منطقه تهران نظارت بیشتری بر ساخت‌وسازها داشته باشد.


سالاری با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌های دریافتی مجریان ذی‌صلاح واقعی شود، گفت: ما اعتقاد داریم مجریان ذی‌صلاح در ساخت همه ساختمان‌های شهر و برای همه متراژ‌ها باید حضور داشته باشند.


وی در ادامه جلسه با اشاره به نظارت اعضای شورای شهر تهران در امور کلی شهر، گفت: با توجه به پیچیدگی‌های اداره شهر، امکان رصد کردن تمام مشکلات از سوی اعضا وجود ندارد و باید بستر لازم برای دیده‌بانان شهر، صاحب‌نظران و کار‌شناسان در تمامی فرایند از جمله تدوین برنامه پنج‌ساله شهرداری، طراحی و امکان سنجی پروژه‌ها وجود داشته باشد.


سالاری در ادامه به فعالیت شورایاری‌ها در ۳ دوره گذشته در شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم شورای شهر ایجاد شورایاری‌ها بوده و خوشبختانه در برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، دولت و وزارت کشور و نمایندگان تهران و سایر دستگاه‌ها همکاری نزدیکی را با شورا داشتند و ما توانستیم انتخاباتی با شکوه را در ۲۲ اسفند ماه برگزار کنیم.


وی ضمن تذکر به رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، یادآور شد: بنده با احترام به شخص آقای طلایی (رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها) انتقادی را به عدم برگزاری مراسم تحلیف اعضای شورایاری‌ها به وی دارم.


سالاری گفت: در ۲۲ اسفندماه سال گذشته، انتخابات شورایاری‌ها برگزار و قرار شد فعالیت شورایاری‌ها در دوره چهارم همزمان با ۸ اردیبهشت ماه آغاز شود که متاسفانه هنوز مراسم تحلیف شورایاری‌ها برگزار نشده است و ما انتظار داریم مراسمی با شکوه و در شأن شورایاری‌ها برگزار شود.


وی همچنین با اشاره وظایف شورایاری‌ها در این دوره گفت: متاسفانه اخباری به گوش ما می‌رسد که در نحوه و اختیارات و وظایف شورا‌ها تغییراتی صورت گرفته است و این در حالی است که هر نوع تغییر در آئین‌نامه شورایاری‌ها باید به تصویب اعضای شورای شهر تهران برسد.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به شائبه شمار اعضای علی‌البدل از ۶ به ۷ نفر در شورایاری گفت: تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف این شائبه‌ها و شایعات را جدی‌تر کرده است و حتی شنیده شده که اختیارات اعضای شورایاری نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته