دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیران صنعتی نتوانستند «بخش بازرگانی» را پیش ببرند/ ادغام و تفکیک بدون ارائه ساختار، ممنوع

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت باید در ادغام یا تفکیک هر سازمان یا وزارتخانه‌ای نقش خود را به عنوان حاکمیت تعریف کرده و وظیفه تولید، صادرات و بازاریابی را به بنگاه‌های صنعتی بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی و اصناف بسپارد.
کد خبر : 187768

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در ارزیابی تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در تجمیع وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت‌ و معدن، متاسفانه دولت نتوانست در بُعد ادغام وظایف و شفافیت عملکرد، آن وزارتخانه‌ها را مطابق با برنامه‌های کلان از قبل پیش‌بینی شده خود پیش ببرد و این عدم موفقیت دربرنامه‌ریزی باعث شد که وظایف سنگین دو وزارتخانه مولد و درآمدزای کشور، بر دوش یک وزارتخانه بدون پشتوانه ساختاری محول شود.


وی ادامه داد: همانطور که ادغام و شکل‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملا بدون پشتوانه ساختاری بود،‌ دیگر نباید این راه تکرار شود، بنابراین باید در تفکیک این وزارتخانه‌ و شکل‌گیری دو وزارت جدید برنامه‌ریزی و ارائه یک ساختار منسجم در راستای نیاز تولیدی-اقتصادی کشور تببین و تنظیم شود.


نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه باید در ساختار جدید این وزارتخانه‌ها دولت نقش حاکمیتی را اجرا کند نه نقش اجرایی، تصریح کرد: ورود دولت به هر بخش اقتصاد، همیشه مانند یک آفت مهلک به تولیدکنندگان آسیب رسانده است بنابراین دولت در حال حاضر باید مسئولیت بخش کلان اقتصاد را بر دوش بگیرد و فرآیند تولید، صادرات و بازاریابی را به بنگاه‌های صنعتی خصوصی، اتاق های بازرگانی و اصناف بسپارد.


نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس با انتقاد از عملکرد بخش تجارت و صنعت‌ومعدن گفت:‌ عملکرد چندساله این وزارت‌خانه حاکی از آن است که اقتصاد در ابعاد «صادرات و واردات» و «صنعت و معدن» دارای کارنامه مطلوب و قابل دفاعی نیست زیرا نقش مدیریت در آنها کمرنگ بوده است اما اگر نیاز به تفکیک بخواهد اجرایی شود باید براساس قوانین امور اداری و استخدامی، تفکیک انجام شود.


وی افزود: در وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش تولید و بازرگانی بسیار کمرنگ شد و شاید در حاشیه فعالیت مدیران صنعتی با تجربه آن قرار گرفت اما باید بخش بازرگانی کشور بسیار فعال‌تر نسب به گذشته شود چراکه کالاهای تولیدملی باید از طریق بخش بازرگانی و تجارت به کشورهای هدف معرفی و به‌فروش برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب