دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 20:03

ترکان: عمر مفید ساختمان در دنیا 100 سال و در ایران 10 سال است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه بر اساس قانون، مهندسان امین مصرف کننده در فرآیند ساخت و ساز و طراحی ساختمان هستند، گفت: سازمان نظام مهندسی باید حقوق مصرف کننده در این فرآیند را اطلاع رسانی کند تا با ایجاد تقاضا در مردم، سازندگان مسائل فنی را در ساخت و ساز رعایت کنند.
کد خبر : 18644

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اکبر ترکان در نشست امروز خود با مدیران روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها که در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد با بیان اینکه این سازمان در امر اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات داخلی به محیط بیرون خوب عمل نکرده است، افزود: در زمانی که پیشنهاد اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان بر خلاف انتظارات ما در مجلس رد شد، یکی از نمایندگان بر انحلال این سازمان در صورت مطرح شدن پیشنهاد آن تاکید کرد و این امر به علت اطلاع نداشتن ما از فضای عمومی نسبت به سازمان است.


وی تصریح کرد: ما تصور می‌کنیم همه جمعیت کشور تنها رسانه ملی را مشاهده می‌کنند و به علت در نظر نگرفتن سایر حوزه‌های ارتباطی، ارزیابی دقیق و افکار سنجی مناسبی نیز از واکنش‌ها نسبت به سازمان نظام مهندسی در دست نیست.


ترکان اظهار کرد: اگر در زمان خرید خانه، فرد خریدار به علت مقاوم نبودن ساختمان در مقابله زلزله از خرید خود صرف نظر کند، سازمان نظام مهندسی ساختمان به درستی به وظایف خود عمل کرده است.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: ما باید به نقطه‌ای برسیم که در زمان مراجعه مردم برای خرید خانه، تک تک اعضای خانواده نسبت به مقاوم بودن آن در برابر زلزله اطلاعات لازم را جویا شوند.


وی اضافه کرد: تاکنون شاهد حوادث زیادی در زمینه آتش سوزی و یا آسانسور بوده‌ایم، در حالی که مردم باید از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به حقوق خود و ویژگی‌های لازم برای مسکن خریداری شده آگاه شوند و مجموع این ویژگی‌ها در شناسنامه ساختمان گردآوری شده است.


ترکان با بیان اینکه پس انداز اغلب خانواده‌های ایرانی تنها یک مسکن است، عنوان کرد: شاید به ندرت بتوان پس انداز یک خانواده را بیش از یک واحد مسکونی یافت و بهتر است که به جای 10 سال، عمر مفید این ساختمان‌ها ۳۰ سال باشد.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه در سایر کشور‌ها با رعایت مقررات عمر مفید تک تک اجزاء سازنده ساختمان حتی به بیش از ۱۰۰ سال هم می‌رسد، تاکید کرد: این در حالی است که متاسفانه در ایران با وجود پرداخت‌‌ همان میزان سرمایه، عمر مفید ساختمان بسیار پایین‌تر است.








ما باید به نقطه‌ای برسیم که در زمان مراجعه مردم برای خرید خانه، تک تک اعضای خانواده نسبت به مقاوم بودن آن در برابر زلزله اطلاعات لازم را جویا شوند

وی گفت: روسای سازمان نظام مهندسی استان‌ها باید نسبت به تفکر مردم در ارتباط با سازمان خود مطلع باشند، چرا که باید مردم این سازمان را به عنوان امانت دار خود در نظارت بر ساخت و ساز‌ها بدانند.


ترکان با بیان اینکه افکار سنجی عمومی یکی از روش‌های پی بردن به رضایت مردمی از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها است، افزود: در استان قزوین حدود ۷۵ درصد ساختمان‌ها بر اساس معیارهای فنی ساخته شده و مردم نیز از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان رضایت دارند، این در حالی است که در برخی مناطق مهر تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ساخت وساز به معنای اعتماد نیست.


وی با تاکید بر لزوم صادرات خدمات از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ایلام برای صادرات خدمات به کشور عراق و سازمان نظام مهندسی استان قزوین در کربلا شعبی را ایجاد کرده‌است. همچنین قرار است سازمان‌های نظام مهندسی گلستان و خراسان رضوی برای صادرات خدمات در ترکمنستان، بصره و عراق شعبه‌های خود را ایجاد کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته