دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1396 - 10:16

تحریک عمیق مغزی از روی پوست

پژوهشگران موفق به ابداع روش جدیدی شدند که با استفاده از آن شاید بتوان بدون نیاز به جراحی، پارکینسون و دیگر بیماری‌ها را درمان کرد.
کد خبر : 185021

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از MIT News، دانش پزشکی بشر طی قرن‌ها تلاش و پیشرفت توانسته اثبات کند که روش‌های تهاجمی قدیمی‌ای مانند شوک الکتریکی به‌ منظور تحریک مغزی، می‌تواند در برخی درمان‌ها مؤثر باشد. برخی بیماری‌ها مانند پارکینسون و افسردگی شدید و انواع دیگر بیماری با شوک‌ها و تحریک الکتریکی عمیق در مغز بهبود قابل توجهی می‌یابند اما مشکل اینجاست که برای تحریک دقیق مناطق مشخصی از مغز، نیاز به عمل جراحی و کار گذاشتن الکترود در آن ناحیه وجود دارد و این جراحی خود ریسک آسیب‌های جدی را به دنبال دارد و نیازمند زمان و هزینه زیادی‌ است. از سوی دیگر، آثار جانبی چنین عمل‌هایی بسیار زیاد است و به‌ احتمال زیاد بیمار توانایی نوشتن یا تمرکز روی مسائل را تا حدودی از دست می‌دهد.


یک روش جدید که توسط دانشمندان مورد آزمایش قرار گرفته است، با استفاده از الکترودهای روی پوست سر می‌تواند نقطه مورد نظر در عمق مغز را تحریک کند. در این روش، دو موج الکتریکی با فرکانس‌های مشخص و مختلفی ارسال می‌شوند که به خودی خود کاری انجام نمی‌دهند. این دو جریان الکتریکی در مغز با یکدیگر تعامل می‌کنند و فقط بخش معینی از مغز را تحت اثر خود قرار می‌دهند. با تغییر محل الکترودها و تغییر فرکانس این موج، می‌تواند بخش یا عمقی از مغز را که هدف تحریک قرار می‌گیرد، تغییر داد.


این روش هنوز به اندازه روش‌ جراحی و الکترود دقیق و مؤثر نیست اما باتوجه به‌ اینکه هیچ اثر جانبی‌ای را ایجاد نمی‌کند، سریع‌ است و نیازی به هزینه‌های جانی و مالی سنگین ندارد، پژوهش‌ها برای توسعه و بهبود آن آغاز شده و امید آن می‌رود که به‌زودی با چند الکترود روی سطح پوست بتوان بیماری‌های بزرگ مغزی از پارکینسون تا افسردگی را درمان کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته