دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1396 - 13:23

چند توصیه تغذیه‌ای برای روزه‌داران

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمان مزایای روزه را استراحت و جلوگیری از فرسودگی دستگاه گوارش برشمرد.
کد خبر : 184045

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سحر فلاحی گفت: با استراحت بیشتر دستگاه گوارش خون رسانی به سایر ارگان‌ها خصوصا مغز و سیستم عصبی تسریع می‌شود و ذخایر قبلی چربی در بدن تحلیل و کاسته می‌شود.


وی افزود: هدف از روزه‌داری از نظر گوارش حذف یک وعده از رژیم غذایی است و نباید وعده حذف شده به صورت افزایش حجم غذا در وعده افطار و سحر جبران شود.


فلاحی یادآور شد:در رمضان برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی افطار و سحر محدود می‌شود که بهتر است به 3 وعده افطار، شام و سحری تقسیم شود و داشتن برنامه غذایی متعادل و متنوع در ایام رمضان باعث می‌شود تا روزه داران بتوانند با سلامتی این دوره را به پایان برسانند.


وی دریافت مایعات گرم همراه با قندهای ساده طبیعی مثل آب جوش به همراه 2 تا 3 عدد خرما، شیر گرم به همراه یک قاشق عسل، چای کمرنگ و تازه دم به همراه خرما، کشمش، توت خشک و سپس مصرف کمی نان، پنیر و گردو یا سبزی از جمله مواردی است که می‌توان در وعده افطار به آن اشاره کرد.


این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: بهتر است یک تا دو ساعت پس از افطار شام میل شود و غذا باید متنوع و متعادل باشد به این معنی که چهار گروه اصلی هرم مواد غذایی در برنامه غذایی از جمله نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت و حبوبات، لبنیات گنجانده شود.


وی رعایت نکات تغذیه‌ای از جمله پرهیز از پرخوری را در وعده افطار ضروری دانست و گفت: پرخوری و ورود حجم زیاد غذا به معده در زمان افطار باعث نفخ و سوءهاضمه در افراد می‌شود.


فلاحی با بیان اینکه نوشیدن آب زیاد همراه غذا باعث رقیق شدن شیره معده و سخت هضم شدن غذا می‌شود، افزود: نوشیدن مایعات سرد و نوشابه‌های گازدار هنگام افطار باعث تحریک معده و ایجاد عوارض گوارشی می‌شود.


وی با بیان اینکه وعده سحری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: زیرا بعد از آن ساعات روزه‌داری آغاز می‌شود و بدن دیگر انرژی دریافت نمی‌کند. خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژی برای مدت طولانی، فعل و انفعالات بدنی از جمله روند ترشح اسید و آنزیم‌‌های گوارشی را دچار اختلال می‌کند و باعث بروز عوارض مختلفی چون سوزش سر دل، زخم معده، افت قند خون، کاهش تمرکز، پایین آمدن توان کاری، بی‌حوصلگی و عصبانیت می‌شود.


این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: بهتر است در وعده سحر از غذاهای دیر هضم مانند کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیچیده و منابع فیبر مانند غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه و سبزی استفاده شود. در حقیقت سحری باید مانند یک ناهار کامل مصرف شود و سبزی و میوه در آن گنجانده شود.


وی افزود: مصرف غذاهای پرگوشت، چرب و ادویه‌دار در وعده سحر باعث احساس تشنگی در طول روز می‌شود. استفاده از مواد قندی و شیرینی به میزان زیاد در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و در نتیجه موجب کاهش قند خون می‌شود و ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی را به دنبال داشته باشد.


فلاحی بیان کرد: سالمندان به علت کم تحرکی اکثرا دچار یبوست هستند و بیشتر از جوانان نیاز به مصرف میوه و سبزی در وعده سحر دارند.


وی ادامه داد: مصرف زیاد قهوه و چای به دلیل خاصیت ادرار آوری و کافئین موجود در آن توصیه نمی‌شود. غذای افطار و سحری نباید پر حجم باشد و حتی الامکان از مصرف غذاهای پرچرب و دیر هضم خودداری شود.


این کارشناس ارشد تغذیه گفت: برای از بین بردن یا کمتر شدن عطش شدید در این ماه از مواد غذایی پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کرد چرا که این مواد آب زیادی را در خود جذب کرده و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: رژیم غذایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته