دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش ویژه از نمایشگاه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی

هوای تازه در فضای دانشگاه آزاد اسلامی

همایش ملی فرهنگ، هنر و اندیشه روز دوشنبه گذشته در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به کار خود پایان داد؛ همایشی متفاوت که برخلاف نمونه های مشابهش کاملا «دانشجو محور» بود. همایشی پر جنب و جوش با حاشیه‌هایی متفاوت.
کد خبر : 18138

اینجا همه جمعند، دانشجویان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور هر کدام با به نمایش گذاشتن آثار فرهنگی خود در غرفه‌هایی که در کنار هم جانمایی شده‌اند، حضور دارند.


نمایشگاه غرفه‌های کانون‌ها و نشریات دانشجویی استان‌های مختلف در مجتمع فرهنگی – تفریحی باغ ابریشم اصفهان با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگی و نشریات دانشجویی دور هم جمع شده‌اند.


اینجا شور و حال دیگری دارد، در گوشه‌ای از نمایشگاه، عده‌ای اما هنوز در حال چیدمان غرفه‌هایشان هستند و عده‌ای دیگر با رویی گشاده، بازدیدکنندگان را به دیدن غرفه خود دعوت می‌کنند. اما آنچه که نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند این است که گروهی از دانشجویان دست به ابتکار جدیدی زده بودند و آن، برگزاری نمایشگاهی از آثار صنایع‌دستی و تابلوهای نقاشی بود.


ظرفیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در حال شکوفایی است


در گوشه‌ای از نمایشگاه، غرفه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان توجه ما را به خود جلب می‌کند. زنجان نخستین غرفه‌ای است که با چیدمان و اطلاع‌رسانی فعالیت دانشجویانش، دیگران را به سمت خود جذب می‌کند.


عباس قنبری، معاون فرهنگی این دانشگاه با اشاره به اینکه زنجان از استان‌های برخوردار در عرصه‌های مذهبی و فرهنگی کشور است، گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در حوزه‌های مذهبی و فرهنگی فعالیت خوبی انجام می‌دهند و بعد از صدور بخشنامه توسط معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، فعالیت‌های خود را در حوزه اجتماعی نیز گسترش داده است.


وی افزود: در حال حاضر در واحد زنجان، 23 کانون فرهنگی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کانون پلیس به اضافه دانشجو، کانون دوست‌داران کتاب، کانون مهرانه که در حوزه مسائل کمک‌خواهی از مردم برای بیماران خاص و پیشگیری از بیماری‌ها فعالیت می‌کند، کانون ایران‌شناسی، کانون سلامت، کانون فیلم و عکس، موسیقی و تئاتر اشاره کرد که فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند.


معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان یکی از اهداف اصلی این معاونت را واگذاری همه امور فرهنگی در حوزه دانشجویی به دانشجویان دانست و بیان کرد: دانشجویان از این طریق می‌توانند ظرفیت‌های خود را به دیگران نشان دهند و در حال حاضر حدود 500 نفر از فعالان فرهنگی در حوزه تشکل‌های دانشجویی زنجان فعالیت دارند.


وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات دانشجویان در حوزه کانون‌های فرهنگی تصریح کرد: به واسطه رویکرد فرهنگی که در گذشته وجود داشته، در دانشگاه آزاد فعالیت‌های فرهنگی آنچنانی صورت نمی‌گرفت به طوری که نسبت به حوزه‌های دیگر پیشرفتی نداشت اما امروز می‌بینیم که ظرفیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در حال شکوفایی است و دانشجویان در حوزه‌های مختلف می‌توانند ظرفیت‌های درونی‌ خود را به مخاطبان نشان دهند.


بالا بودن هزینه‌های چاپ نشریات


صدای مجری برنامه که اهداف غرفه‌های مختلف دانشجویی را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند، در فضا می‌پیچد، در گوشه دیگری از نمایشگاه، در فاصله کمی از غرفه نشریات زنجان، نشریات دانشگاه آزاد قم به نمایش گذاشته شده است، در این غرفه 17 نشریه در موضوعات مختلف وجود دارد.


سیدرضا حسینی، مسئول این غرفه می‌گوید: در غرفه ما علاوه بر آنکه کتب اساتید دانشگاه عرضه می‌شود، کتاب‌های پژوهشی و فرهنگی دانشگاهیان نیز در قالب کتاب و نشریه وجود دارد که از جاذبه خاصی برخور دارند.


به گفته مسئول این غرفه بالا بودن هزینه‌های چاپ، یکی از مشکلاتی است که دانشجویان با آن مواجه هستند که اگر رسیدگی به این مشکل از طریق معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیگیری شود و آموزش‌هایی نیز به دانشجویان علاقه‌مند به حوزه نشریات ارائه شود، قطعا بسیاری از محدودیت‌ها از بین خواهد رفت.


به مدیریت کانون‌ها باید توجه بیشتری شود


نشریات دانشجویی از مشهد مقدس نیز از دیگر نشریات شرکت‌کننده در نمایشگاه بودند که در هر بخش از غرفه‌شان، چندین نشریه فرهنگی از آثار دانشجویان دانشگاه آزاد را در معرض دید همگان قرار داده بودند و از جمله نشریات برتر این دانشگاه، نشریه ترازو، نگاه و پل بود.


مسئول دفتر فرهنگ مجتمع علوم انسانی مشهد با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی باید مدیریت شوند، تاکید کرد: باید به مدیریت کانون‌ها بیش از پیش توجه شود چرا که تجربه ثابت کرده داشتن مدیریت ضعیف، آسیب‌های فراوانی را به کانون‌ها وارد می‌کند.


مجید محمدی با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند زمینه آشنا شدن دانشجویان با آثار و نشریات دیگر استان‌های کشور را فراهم کند.


نمایش دستاوردهای علمی در غرفه گیلان


در غرفه استان گیلان همه در حال تکاپو بودند، چندین گروه برای به نمایش گذاشتن آثار فرهنگی و علمی خود در گوشه‌ای نشسته و چند نفری هم مشغول جمع کردن دستگاهی بودند که صبح دیروز از آن رونمایی شده بود.


مسئول انجمن فیزیک دانشگاه آزاد رشت از جمله این افراد بود که درباره دستگاه جدیدی که برای نخستین بار در دانشگاه آزاد واحد رشت اختراع شده گفت: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه، به نمایش گذاشتن رویکردها و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌های آزاد استان گیلان از جمله واحد رشت بود.


امیررضا سیفی به طرح پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: انجمن علمی فیزیک دانشگاه واحد رشت بعد از انجام کارهای پژوهشی موفق به ساخت دستگاه حمل وسیله پستی شدند که قابلیت حمل وسیله‌های پستی در شعاع 500 متر را دارد.


نشریه دانشجویی در واحد دانشگاه آزاد چالوس


غرفه‌داران هر کدام در انتظار بازدیدکنندگان هستند اما در میان غرفه‌ها، صنایع‌دستی، نقاشی‌های طبیعت و تحقیقات علمی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد چالوس از استان مازندران بیش از هر غرفه دیگری ما را به سمت خود کشاند.


نماینده واحد چالوس در این باره اظهار کرد: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه، ارائه کارهای فرهنگی دانشجویان مانند تحقیقات علمی، صنایع دستی و آثار نقاشی هنرمندان است.


حسین ایسایی ادامه داد: در حال حاضر در واحد دانشگاه چالوس 30 نشریه دانشجویی، در واحد نور 15 نشریه و در واحد ساری نیز 25 نشریه فعال وجود دارد که نشان‌دهنده علاقه دانشجویان به کارهای فرهنگی است.


واگذاری بودجه کافی به دانشجویان دانشگاه آزاد تهران- غرب


با خارج شدن از غرفه واحد نور، در فاصله کمی از آن، غرفه دانشگاه آزاد تهران غرب میزبان ما می‌شود، در این دانشگاه، هشت کانون فرهنگی دانشجویی در حال فعالیت هستند که به گفته مسئول دانشگاه آزاد تهران غرب، مهم‌ترین این کانون‌ها، کانون خیرخواهان با بیش از 300 عضو فعال است.


زهرا ذمه افزود: در حال حاضر هشت کانون فعال داریم که کانون‌های موسیقی، مهارت‌های زندگی، ادب و هنر، مهدویت، فرهنگ خوراک، تئاتر، فرهنگ گردشگری و کانون خیرخواهان همدل هستند.


وی مهم‌ترین خواسته دانشجویان را آزادی بیان دانست و بیان کرد: دانشجویان باید بتوانند مسائل مختلف را بدون هیچ مانعی تحلیل کنند، آنها همچنین خواستار واگذاری بودجه کافی برای انجام تحقیقاتشان هستند تا بتوانند بهترین کار را ارائه دهند.


مسئول دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، ادامه داد: اگر فعالیت در نشریات دانشجویی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از امتیاز بالایی برای دانشجویان برخوردار بود، قطعا این گروه از افراد با انگیزه بالاتری فعالیت می‌کردند.


ممیزی‌ها باید کاهش و یا حذف شود


رفته رفته تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به چند ساعت قبل بیشتر شده و بیشتر بازدیدکنندگان، خانواده‌هایی بودند که با فرزند دانشجوی خود به دیدن آثار فرهنگی آمده بودند تا از نزدیک شاهد ابتکارات و نشریات دانشجویی شهرهای دیگر باشند.


اما در میان غرفه‌ها، غرفه دانشگاه آزاد هرمزگان که غرفه‌داران آن با پوششی کاملا سنتی حضور داشتند، میزبان تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان بود و موضوعی که حتی مسئول این غرفه هم به آن اذعان داشت و گفت: ما پیرو سنت و فرهنگ گذشتگان خود هستیم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای جذب مخاطب با پوششی سنتی در این نمایشگاه ظاهر شویم.


علی بحرینی با اشاره به انگیزه حضور در نمایشگاه افزود: ایجاد تعامل میان دانشجویان با دانشجویان شهرهای دیگر به منظور تبادل افکار و ایجاد رقابت سالم، دلیل اصلی حضور ما در اصفهان بود.


وی ادامه داد: متاسفانه بعد از بخشنامه‌ای که در دوران مدیران قبلی دانشگاه به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده بود، همه نشریات دانشجویی هرمزگان تعطیل شدند و همین موضوع، بسیاری از دانشجویان را منزوی کرد اما خوشبختانه در دوره جدید توانستیم دانشجویان را گرد هم آوریم و پنج نشریه تدبیر جوان، فانوس، افق فردا، شمیم و خلیج فارس را در دانشگاه فعال کنیم.


بحرینی البته به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین مشکلات دانشجویان که سد راه پیشرفت آنها شده، نداشتن بودجه کافی و مواجه شدن با ممیزی‌ها است و اگر قرار باشد هر مسئولی نشریات دانشجویی را بررسی کند و سپس به مرحله چاپ برسد، دیگر آن نشریه دانشجویی نیست بلکه نشریه سفارشی است.


نمایشگاه کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی این فرصت را برای رقابت استان‌ها و الگوگیری فراهم کرد، برخی از غرفه‌ها و دانشجویان آنچنان با انگیزه در حال تکاپو بودند که حس فعالیت فرهنگی دانشگاهی را می‌شد از نزدیک لمس کرد.


این همایش و گردهمایی کانون‌های فرهنگی فرصتی برای تحول و پیشرفت و نویدی برای تنفس هوای جدیدی در دل دانشگاه‌ها بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: کانون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته