شریعتینیاسر: دانشجویان دانشگاهی که ماموریتگرا باشد، بیکار نمیمانند/ برقراری ارتباط بین حوزههای علمی سیاست آموزش عالی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جشنواره نوآوران بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان، این دانشگاه را یکی از دانشگاههای خوب و مطرح کشور دانست و گفت: «دانشگاه کاشان جزو دانشگاههای تاثیرگذار آموزش عالی است که در طرحهای علمی و بینالمللی موفق بوده است. تعامل بین دستگاهها، مراکز علمی و تعامل بین شهرها و مناطق مختلف یکی از عوامل پیشرفت جامعه است.»
او یکی از مهمترین مولفههای موثر در دانشگاه کاشان را توجه به رویکرد خرد جمعی و مشارکت عمومی که جزو سیاستهای آموزش عالی دولت یازدهم است، دانست و گفت: «دانشگاه کاشان در جذب خیرین آموزش عالی نیز پیشرو است.»
معاون آموزشی وزیر علوم از مغفولماندن علوم پایه ابراز نگرانی کرد و گفت: «علوم پایه بسترساز سایر رشتههاست که متاسفانه این علوم کمتر مود توجه قرار گرفته و باید فکر کنیم که نبوغ دانشمندان زمانی ظهور و بروز میکند که در علوم پایه مورد توجه قرار گیرد.»
شریعتی نیاسر بر ضرورت تحول در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: «نظام آموزشی چون ۵۰ سال پیش اداره میشود که باید گامهای تحول را در نظام آموزشی برداریم تا دانشآموزان و دانشجویان نقش خود را در کلاس و محیط دانشگاه مفید احساس کنند.»
او نقش فعالیتهای جمعی و خرد جمعی را برای توسعه و پیشرفت جامعه حایز اهمیت دانست و گفت: «یکی از سیاستهای آموزش عالی خرد جمعی و برقراری تعامل بین حوزههای علمی است.»
معاون آموزشی وزارت علوم بر ارتباط بین رشتهها و ایجاد علوم بین رشتهای در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: «در سالهای اخیر مجوز ۷۱ مورد رشتههای جدید بین رشتهای به دانشگاهها داده شد که امید است با این رشتههای جدید توسعه علمی کشور را شاهد باشیم. دانشگاهها میتوانند درسهای اختیاری کاربردی را با تاثیرگذاری در معدل و برای دانشافزایی دانشجویان در دانشگاهها ارائه دهند. کارآفرینی یکی از مولفههایی است که جوانان را خلاق و رفع مشکلات بیکاری و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.»
شریعتی نیاسر به رشد توسعه آموزش عالی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در کشور اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۳۸۴ تعداد دانشجویان کشور دو میلیون و ۲۰۰ نفر بوده که در سال ۹۲ به چهار میلیون و ۸۰۰ دانشجو افزایش یافته است. تعداد مراکز آموزش عالی در سال ۸۴، ۹۱۷ مرکز بود و در سال ۹۲ به دو هزار و ۸۰۰ مرکز افزایش یافت.»
او به رشد ۱۲ درصدی جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر حدود ۸۱ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها مشغول هستند. یکی از مهمترین مولفههایی که در دانشگاهها مطرح است نسبت دانشجو به استاد است که در سال ۸۴ این نسبت ۲۵ بود و سال ۹۲ به ۳۵ مورد رسیده است.»
شریعتینیاسر ماموریتگرایی دانشگاهها را یکی از اهداف و رسالتهای آموزش عالی اعلام کرد و گفت: «دانشگاهها باید به صورت ماموریتگرا و هدفمند فعالیت کنند. داشتن برنامه راهبردی برای هر دانشگاه و انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با جهتگیری معنادار مطابق برنامه راهبردی ضروری است. دانشگاهی که ماموریتگرا باشد دانشجوی آن بیکار نمیماند.»
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تعامل دستگاهها و ایجاد مراکز کارآفرینی و دانشبنیان در دانشگاهها و ارائه طرحهای تحقیقاتی کاربردی بتوان رشد و توسعه علمی و اشتغالزایی جوانان را شاهد بود.
انتهای پیام/