حسن محدثی: برخورد با بازار مقالهنویسی و رسالهنویسی پاک کردن صورت مساله است/ استادان دانشگاه نباید رفتار سلبی با دانشجویان داشته باشند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسن محدثی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: «یک معلم یا استاد با 4 حوزه دانشجویان، همکاران دانشگاهی، نیروهای درون دانشگاهی و جامعه علمی درگیر است. رابطه استاد با دانشجو باید مبتنی بر اقتدار استاد باشد. یعنی استاد باید اقتدار خود را در اداره کلاس و ارائه محتوای ارزشمند نشان دهد.»
او ادامه داد: «همچنین رابطه استاد با دانشجو باید دارای بعد معنوی باشد و استاد از روی شفقتورزی با دانشجویانش رفتار کند. استاد حتی در ارزیابیهایش باید نگاه مشفقانه به دانشجو داشته باشد. موضوع بعدی تعلیم و ارزیابی علمی دانشجویان است، استاد باید از جهات مختلف دانشجویانش را ارزیابی کند. همچنین یک استاد باید برای مخاطبانش الگوسازی کند و به صورت یک الگو ظاهر شود.»
محدثی به رابطه استاد با همکاران دانشگاهی هم اشاره کرد و گفت: «رابطه استاد با همکاران دانشگاهی باید مبتنی بر همدلی و همراهی باشد و استاد باید تلاش کند که درگیر فعالیتهای اجتماعی با همکارانش باشد. همچنین باید به دانشافزایی همکارانش کمک کند.»
این استاد دانشگاه درباره رابطه استادان با نیروها و افراد سازمانی در دانشگاهها هم گفت: «اولین موضوع که باید مورد توجه قرار گیرد تعهد سازمانی است و دوم انضباط است، استاد باید نقشش را مطلوب ایفا کند و در امور مختلف مداخله موثر داشته باشد. در رابطه استاد با جامعه و جامعه علمی هم استاد باید اثر مثبت از طریق مشارکت داشته باشد و برای رشد علمی زمینهسازی کند.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آسیبهایی که روی اخلاق حرفهای استادان تاثیر میگذارد، گفت: «استادان نباید وارد رابطه فسادآمیز با دانشجویان خود شوند و نباید به ارزشها بیتفاوت باشند. همچنین رفتار سلبی نیز نباید با دانشجویان داشته باشد چرا که این رفتار نیز باعث سردی در کار میشود.»
مهمترین دلیل وضعیت نامطلوب دانشگاههای ایران، تجاریشدن نظام آموزشی است
محدثی از منفعلبودن برخی استادان انتقاد کرد و گفت: «استادان نباید دچار روزمرگی شوند و مانند یک کارمند کار کنند؛ متاسفانه برخی از استادان در پی گذراندن روزها هستند. استادان باید با فعالیتشان زندگی کنند و به آن عشق بورزند.»
او درباره وضعیت کنونی فعالیت استادان در دانشگاهها گفت: «متاسفانه وضع کنونی مطلوب نیست و مهمترین دلیل آن تجاریشدن نظام آموزشی است. متاسفانه در چند دهه اخیر وزارت علوم و دانشگاهها به سمت تجاریسازی رفتهاند و به دنبال فروش آموزش هستند. در این اقدام هم فرقی نمیکند که چه کسی آموزش را میفروشد و یا به که میفروشد؟»
این استاد دانشگاه خطرناکترین اتفاق در نظام آموزشی را استانداردزدایی دانست و گفت: «متاسفانه چیزی که امروز از نظام آموزشی ما باقیمانده است، یک نظام صوری است. مثلا مناسک دفاع از رساله مانند قبل انجام میشود، اما تمامی فرآیندها به درستی صورت نمیگیرد. به همین دلیل، بازار مقالهنویسی و رسالهنویسی به وجود آمده است، برخورد با بازار مقالهنویسی و رسالهنویسی پاک کردن صورت مساله است. اگر استاد کار دانشجویش را به درستی بخواند دیگر امکان ندارد که او بتواند مقاله بخرد.»
او در ادامه با انتقاد از نحوه عملکرد دانشجویان در دریافت نمره گفت: «متاسفانه انواع لابیها برای دریافت نمره صورت میگیرد. مثلا فردا که روز معلم است، بسیاری از دانشجویان تصور میکنند که باید برای استادانشان هدیه ببرند و اینگونه آرام آرام روابط شخصی شکل میگیرد و در ادامه دانشجویان انتظار دارند استانداردها فرو بریزد تا آنها بتوانند به اهداف خود برسند. متاسفانه در مراکز آموزشی غیرانتفاعی، دانشجویان گرفتن نمره را حق خود میدانند چرا که بر این باورند که پول زیادی پرداخت کردهاند و گرفتن حقشان است. آنها در واقع مدرک را میخرند.»
او گفت: «بخشی از سیستم آموزشی متاسفانه اینگونه کار میکند و آرام آرام این روند جا افتاده است و استادی که میخواهد براساس استانداردها رفتار کند برچسب میخورد و منزوی میشود و به حاشیه میرود، اولین تبعات این رفتار این است که دانشجویان دیگر با او درسی انتخاب نمیکنند. همچنین که این استادان نیز در داوری رسالهها نیز منزوی میشوند و در نهایت ما با استادانی مواجهیم که در دانشگاههای معتبر جهانی اعتبار دارند ولی در سازمانهای خود منزوی هستند. استادان کمی میتوانند در برابر این شرایط مقاومت کنند، در این وضعیت اخلاق جدیدی جایگزین میشود که تاکید بر صوری شدن نظام آموزشی دارد.»
در کشورهای دیگر شاید از 200 دانشجو، تنها 40 نفر بتوانند فارغالتحصیل شوند
محدثی ادامه داد: «نظام آموزشی که امروز داریم نمیخواهد هیچ ورودی حذف شود و میخواهد همه آنهایی که آمدهاند با مدرک بروند، در صورتی که کشورهای دیگر اینگونه نیستند و شاید از 200 دانشجویی که جذب میکنند، 40 نفر آنها بتوانند فارغالتحصیل شوند.»
او همچنین از کمبودن دانشجویان تماموقت انتقاد کرد و گفت: «با این وجود استاد تماموقت نیز کم شده است و دانشجویانی که تماموقت نیستند نمیتوانند بر روی وظایف دانشگاهی خود وقت بگذارند.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «در وضعیتی که نظام آموزشی نقشش را درست ایفا نمیکند، استادان ناچار میشوند در نقشهای مختلف دیگر ظاهر شوند و از پژوهش و تحقیق و نگارش بازمیمانند. اینگونه اخلاق به تدریج درونی میشود و جایگزین اخلاق حرفهای میشود. راهحل این است که جلوی تجاریشدن دانشگاهها گرفته شود و اگر هم میخواهند تجاری شدن ادامه یابد، باید نظارتها جدی شود و برای دانشگاهها کارنامه صادر شود، اینگونه اعتبارشان نمایان میشود و آنهایی که استانداردها را رعایت نمیکنند مشخص خواهند شد. همچنین متناسب با اعتبارسنجی دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان نیز برخورد شود و کسانی که از دانشگاههای معتبر فارغالتحصیل میشوند، باید بازار کار بهتری داشته باشند. در این اعتبارسنجی نباید بین دانشگاههای دولتی و غیردولتی تفاوتی ایجاد شود. اینگونه به تدریج موسسات و دانشگاههای نامعتبر حذف میشوند و جلوی انحطاط نظام آموزشی گرفته میشود.»
انتهای پیام/