خودروهای بدون راننده فیات کرایسلر و گوگل راهی حمل و نقل عمومی میشوند
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، این دو شرکت که سال گذشته اعلام کرده بودند 100 مینیون نیمهبرقی کرایسلر را برای این منظور طراحی خواهند کرد، حالا میگویند مرحله آزمایشی این پروژه در سه ایالت آریزونا، کالیفرنیا و میشیگان با موفقیت انجام شده است.
وایمو، که نام پروژه خودروهای بدون راننده گوگل است، اعلام کرده است که به صدها نفر از مردم شهر فینیکس، در ایالت آریزونا، اجازه خواهد داد سوار این مینیونها شوند. شهروندان فینیکسی میتوانند با رفتن به وبسایت وایمو، برای این برنامه نامنویسی کنند. گوگل همچنین اعلام کرد که تعداد این خودروها را از 100 به 500 افزایش خواهد داد.
پروژه وایمو که در سال ۲۰۰۹ در مقر گوگل در شهر ماونتین ویو، در نزدیکی سانفرانسیسکو، شروع به کار کرد، تجربیات حمل و نقل عمومی را در مقیاسهای کوچکتر داشته است. اما شهر فینیکس بزرگترین شهری است که وایمو در فضای عمومی آن امتحان خواهد شد و از اتومبیلهای مدل پاسفیکا، ساخت کرایسلر، در آن استفاده میشود.
البته این اولین پروژه استفاده از خودروهای بدون راننده در فضای عمومی نیست. از پاییز سال گذشته، شرکت حمل و نقل مسافر اوبر در شهر پیتزبورگ و شرکت نوتونومی در شهر بوستون آمریکا و همینطور در کشور سنگاپور از خودروهای بدون راننده استفاده میکنند. البته در تمام این موارد، یک راننده -به عنوان پشتیبان- در ماشین حضور دارد.
وایمو میگوید میخواهد با بررسی نوع تعامل شهروندان فینیکسی با این خودروها بفهمد که مردم چطور با این وسایل نقلیه ارتباط برقرار میکنند و خواهان چه نوع اطلاعات یا کنترلی هستند.
خودروی پاسیفیکا در شهر ویندسر کانادا، آن سوی مرز دیترویت- پایتخت خودروسازی در آمریکا- ساخته میشود. سپس نرمافزارها و سختافزارهای وایمو مانند گیرندهها و دوربینها- در یک مرکز فنی در آمریکا- به این خودرو اضافه میشود. مقر فیات کرایسلر در شهر آبرن هیل، در ایالت میشیگان است.
جان کرافسیک، مدیر پروژه وایمو میگوید، همکاری بین دو شرکت به هر دو طرف کمک میکند تا نحوه عرضه خودروهای بدون سرنشین به بازار مصرف را دریابند و همینطور به امنیت و مزایای این فناوری در عرصه حمل و نقل پی برند. به گفته کرافسیک، مسافران اولیه، یعنی افرادی مانند شهروندان فینیکس، نقش مهمی در نحوه عرضه فناوری خودروهای بدون راننده به دنیا در زمینههای مسافرت با اتومبیلهای شخصی یا حمل و نقل عمومی خواهند داشت.
خودروهای بدون راننده این قابلیت را خواهند داشت که تمام جنبههای زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند.
وایمو اعلام کرده است که قصد ورود به عرصه ساخت خودرو را ندارد، اما با شرکتهای خودروسازی که بخواهند از این فناوری استفاده کنند، همکاری خواهد کرد.
انتهای پیام/