دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1396 - 16:34
وزیر آموزش و پرورش:

تربیت قرآنی باید سرلوحه فعالیت‌های آموزش و پرورش باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت قرآنی باید سرلوحه فعالیت‌های آموزش و پرورش باشد، عنوان کرد: تدبر و تفکر در قرآن ، راه سعادت را برای انسان ها به ویژه جوانان هموار می کند.
کد خبر : 173832

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در آیین افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که با حضور دانش آموزان قاری و حافظ قرآن از 31 کشور جهان اسلام در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش باید بیش از پیش به محوریت قرآن توجه کنیم و تربیت قرآنی را سرلوحه تمامی فعالیت‌ها قرار دهیم.


وی افزود: قرآن کتابی است که برای تمامی انسان‌ها نازل شده و در طول قرن‌های متمادی، انسان‌های بزرگی را تربیت کرده است که همچون ستاره‌هایی پرفروغ در جوامع بشری درخشیده و به زندگی انسان‌ها، معنا و مفهوم بخشیده‌اند.


دانش آشتیانی تصریح کرد: قرآن کریم هنگام نصیحت و اندرز به انسان‌ها، تنها به بیان موضوعات تئوری و ذهنی نمی‌پردازد، بلکه با ارائه نمونه‌های عینی در جامعه، صداقت و صراحت خود را به اثبات می‌رساند.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت شناخت فرهنگ غنی اسلام و آشنایی با معانی تعلیم و تربیت در قرآن، افزود: قرآن بر اساس فطرت و طبیعت انسان، برنامه‌ای واقع گرایانه و کامل ارائه می‌دهد و در همه مسائل انسانی به ارائه نظر می‌پردازد.


وی اظهار کرد: با توجه به آشفتگی فکری جهان و افول پیاپی مکاتب و ایدئولوژی‌های مختلف و سردرگمی جوامع از شناخت انسان و کلی بودن برنامه‌های ارائه شده توسط روشنفکران که نظام ماتریالیستی را بر بینش انسان حاکم کرده‌اند، رسالت جهان اسلام بیش از پیش سنگین‌تر شده است.


دانش آشتیانی افزود: هر کس به اندازه معرفت خود می‌تواند از قرآن بهره‌مند و با تدبر و تفکر در قرآن راه سعادت را طی کند.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مکاتب بشری یا تنها به ابعاد مادی انسان می‌پردازند و یا به بُعد روحی توجه می‌کنند، اما قرآن کریم به همه ابعاد انسان توجه می‌کند و راه سعادت بشر را در استفاده توأم از طبیعت مادی و معنوی می‌داند.


وی افراط و تفریط را از دیدگاه قرآن مردود دانست و افزود: انسان موجودی تأثیرگذار و تربیت پذیر است، هم چنان که بر دیگران موثر و از دیگران نیز متاثر است.


دانش آشتیانی گفت: اگر عمیقا در آیات الهی تدبر کنیم ، متوجه می‌شویم خداوند در همان حال که به جنبه مادی بشر یعنی خلقتش از خاک اشاره می‌کند، به دمیده شدن روح در جسم خاکی نیز می‌پردازد و از ترکیب این دو نفس انسان به وجود می‌آید که دارای تمایلات مادی و معنوی است.


وی اضافه کرد: تربیت قرآنی بر این مبناست که انسان خاکی با اراده خودش بتواند به معنویت برسد تا جایی که در مسیر لقاء اللهی قرار گیرد و اگر تابع نفس خود شود،‌ به اسفل سافلین سقوط می‌کند، لذا اگر انسان از تفکر و تعقل خود استفاده کند، می‌تواند در مسیر خداوند گام بردارد.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خداوند در آیات الهی از تشبیهات و تمثیل استفاده می‌کند تا مسائل را به صورت ملموس و قابل درک برای انسان مطرح کند و در برخی آیات نیز انسان را به سیر در طبیعت، مشاهده مخلوقات و درس گرفتن از آفرینش دعوت می‌کند.


دانش آشتیانی تشبیه، تمثیل، مشاهده، آزمایش ، طرح سوال، قصه گویی و استدلال را از جمله روش‌های تربیتی قرآن دانست که امروز مورد تاکید جهانیان است و تصریح کرد: امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی تسهیل کننده راه سعادت باشد و موجب شود جوانان بیش از پیش به تدبر در قرآن بپردازند.


وزیر آموزش وپرورش افزود: انشالله دانش آموزان مهمان با خاطراتی خوش و کوله باری از معنویت به وطن خود بازگردند.


وی از تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: با استقرار این دبیرخانه در جمهوری اسلامی ایران سعی خواهیم کرد هر 2 سال، یک بار این مسابقات را برگزار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب