دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1396 - 12:45

پهپادی برای اینترنت در زمان بحران

شرکت فیس‌بوک در حال کار روی پروژه‌ای‌ است که با استفاده از آن می‌توان تا زمانی که زیرساخت‌ها تعمیر شوند، به مناطق بحران‌زده‌، اینترنت موقت رساند.
کد خبر : 173258

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از The Verge، این‌ روزها اینترنت حکم اکسیژن را پیدا کرده است و بدون آن مدت زمان طولانی‌ای نمی‌توان زندگی کرد. بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌شدت به اینترنت وابسته هستند و کلیه خدمات و امور زندگی روزمره از طریق شبکه ارتباط مجازی امکان‌پذیر است که این شبکه نیز با استفاده از آنتن‌ها و مراکز ارتباطی زمینی تأمین می‌شود. از سوی دیگر آنتن‌ها و مراکز ارتباطی زمینی مانند هر ساختمان دیگری در اثر بلایای طبیعی یا حوادث غیرمترقبه آسیب‌پذیر هستند و ممکن است یک توفان یا حتی آتش‌سوزی موجب قطع ارتباط آنها شود.


شرکت فیس‌بوک به ریاست مارک زوکربرگ اعلام کرده که در حال کار روی پهپادی‌ است که می‌تواند این مشکل را تا رفع نقص اصلی، حل کند. راه‌حل فیس‌بوک برای این مساله، خود یک روش تکنولوژیک است به این شکل که قرار است پهپادی به‌ شکل هلیکوپتر طراحی شود که می‌تواند با نزدیک‌ترین مرکز ارتباط سلولی ارتباط برقرار کند و سپس در ارتفاع چند صد متری در آسمان منطقه بحران‌زده به‌ پرواز درآید و نقش یک واسطه ارتباطی را برای آن منطقه ایفا کند.


این پروژه که در مراحل نخستین طراحی و آزمایش قرار دارد باید چند مشکل اساسی را پشت‌سر گذارد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن مدت پرواز پهپاد است که با امکانات فعلی برای پهپادهای کوچک چندان طولانی نیست و دیگری امکان ارتباط راه دور و سپس توزیع اینترنت در تعداد بالا و امکان اتصال متعدد به آن است.


فیس‌بوک پیش از این نیز در پروژه‌های مشابهی سرمایه‌گذاری و تحقیق کرده است که از آن‌ جمله پروژه ارائه اینترنت محدود به مناطق توسعه‌نیافته جهان مانند آفریقا بود. شرکت رقیب یعنی گوگل نیز چنین طرحی برای کشورهای محروم دارد که به‌تازگی استفاده از بالن برای این کار را از دستور کار خود خارج کرده و روی هواپیماهای خورشیدی متمرکز شده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته