دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1396 - 12:09
در دومین کنگره بین‌المللی نقش زن در سلامت خانواده و جامعه مطرح شد

دو دانشگاه از صد دانشگاه ترکیه با مدیریت زنان اداره می‌شود/ لزوم توجه بیشتر به آموزش زنان در جامعه

دومین کنگره بین‌المللی نقش زن در سلامت خانواده و جامعه، صبح امروز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
کد خبر : 173010

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این همایش قدیر گلکاریان، مدیر فرهنگی و مشاور اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز گفت: «قفقاز و کشورهای عضو این اتحادیه همواره سعی کرده‌اند تا به جایگاه و نقش زنان در جامعه و امور مملکتی و اداری اهمیت دهند، ما باید به جایگاه و ارزش زن بهای زیادی دهیم، چرا که زنان در تربیت جامعه و فرزندان نقش بسزایی دارند و من از مدیر دانشگاه الزهرا(س) به خاطر برگزاری چنین همایشی تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم که کنگره‌ها و همایش‌های این‌چنینی روز به روز در کشورهای مختلف برای اهمیت جایگاه زنان گسترش پیدا کند.»


نگار دمیر، رئیس یکی از دانشگاه‌های ترکیه نیز در این کنگره گفت: «ترکیه هجدهمین قدرت برتر جهان از نظر اقتصادی به شمار می‌آید و در منطقه جزو ابرقدرت‌ها به حساب می‌آید، اما باید در ترکیه و همه کشورها به نقش و جایگاه زنان در جامعه توجه زیادی شود.»


او ادامه داد: «با اینکه بیشتر دانشجویان ترکیه را دختران و زنان تشکیل می‌دهند و همان‌طور که من امروز متوجه شدم در ایران نیز نیمی از جمعیت دانشجویی این کشور متشکل از زنان و دختران است در ترکیه آقایان بیشتر در امور سازمان‌ها، نهادها و ادارات قرار دارند و فقط 78درصد از آقایان کار کردن خانم‌ها را مناسب می‌دانند.»


نگار دمیر در بخش دیگری از سخنان خود به خشونت علیه زنان اشاره کرد و افزود:‌ «خشونت، خشونت است و باید برای کاهش و از بین بردن این رویکرد در همه جوامع اقداماتی شود، چرا که خشونت به همه انسان‌ها ظلم است و فرقی نمی‌کند که علیه زنان باشد یا آقایان. حس اعتماد و امنیت در زنان و مردان ترکیه به ترتیب 15 و 30 درصد است. به عبارتی وقتی خانم‌ها یا آقایان به بیرون می‌روند و در جامعه قرار می‌گیرند، این حس امنیت و اعتماد در مردان و زنان طبق محاسبات به این درصد رسیده است.»


او به درصد بی‌سوادی در کشور ترکیه هم اشاره کرد و افزود: «درصد بی‌سوادی بین آقایان 1.8 درصد و در بین زنان 0.9 درصد است. از 100 دانشگاه موجود در ترکیه تنها 2 رئیس دانشگاه‌ زن هستند، یعنی فقط من و یکی دیگر از زنان ترکیه رئیس دانشگاه هستیم. بنابراین امیدوارم که تعداد زنان مدیر و رؤسای دانشگاه‌ها در سراسر جهان افزایش پیدا کند.»


یکی دیگر از مدیران اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز در این مراسم جایگاه زن را در آموزش و تربیت جامعه بسیار ارزشمند دانست و گفت: «وقتی یک زن را آموزش دهیم قطعا یک جامعه را آموزش خواهیم داد. همسر گرامی اسلام حضرت خدیجه‌، تاجر بود. یعنی همسر ایشان منزوی و خارج از جامعه نبود.»


دکتر صف‌آرا، دبیر علمی این کنگره نیز گفت: «این همایش به همت پژوهشگران و با همکاری بین‌المللی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شده است. بیش از 120 مقاله دراین‌باره ارسال شده است که 80 مقاله داخلی است.»


او گفت: «باید به جایگاه و نقش زنان در جامعه توجه زیادی شود، چرا که زنان، دختران و مادران در تربیت فرزندان، خانواده و جامعه نقش باارزشی دارند و هرچقدر که به این مولفه توجه نشان دهیم، قطعا در آینده جامعه‌ای خوب و سالم خواهیم داشت.»


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته