دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 17:48
در نشست خبری

منتجب‌نیا: وزارت کشور باید پاسخگوی لغو‌ سخنرانی‌‌ها در شهرستان‌ها باشد/ به‌زودی دفاتر استانی و سایت حزب راه‌اندازی می‌شود

منتجب‌نیا گفت: دبیرکل حزب اعتماد ملی، شورای مرکزی و نظام جمهوری اسلامی تأکید دارند که حزب فعال باشد؛ اما متأسفانه برخی از دوستانی که در دستگاه اجرایی مسئولیت برعهده گرفته‌اند، از ادامه فعالیت حزب ابراز نگرانی می‌کنند و در جلسات آن شرکت نمی‌کنند.
کد خبر : 17104

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، عصر امروز - شنبه - در نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت کرد.


قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ابتدای این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به احزاب در کشور گفت: متأسفانه آن‌گونه که باید به احزاب توجه نمی‌شود.


وی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات طرح خوبی است که شاید کمتر صاحب نظری به اصل آن ایراد داشته باشد، ولی پیش‌نیاز آن وجود احزاب قدرتمند است.


وی تأکید کرد: معتقدیم فعالیت سیاسی جزء لاینفک زندگی امروز است و برای آن چاره‌ای نیست جز اینکه مردم فوج فوج فعالیت خود را در احزاب انجام دهند تا جامعه زنده و پویا باشد و بدین ترتیب برای همیشه کشور از خطر استبداد یا بی‌توجهی مردم به سیاست برحذر باشد.


منتجب‌نیا در ادامه گفت: هر یک از دولت‌های گذشته برخورد خاصی با احزاب داشتند، دولت اصلاحات که به مسئله تحزب کمک کرد و باعث شد تعداد قابل توجهی از احزاب مجوز بگیرند و فعالیت کنند؛ ولی دولت‌های نهم و دهم فرهنگ حزب‌ستیزی را در پیش گرفتند و نه تنها کمکی به تحزب نکردند بلکه سنگ‌اندازی‌هایی هم داشتند اما دولت روحانی وعده‌های بسیاری برای شکستن انسداد سیاسی و تقویت احزاب داد؛ بر این اساس این انتظار وجود دارد که جهشی در بعد سیاسی به وجود بیاید.








البته دکتر روحانی کارهای بزرگی با اقدامات و سخنان شجاعانه خود انجام داد و همچنین وزیر کشور هم در این زمینه همکاری‌هایی کرده‌اند و اخیرا شاهد بازگشایی خانه احزاب هستیم و به همین خاطر از دکتر روحانی و وزیر کشور تشکر می‌کنیم، ولی انتظار همه به مراتب بیش از این بوده است

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تأکید کرد: البته دکتر روحانی کارهای بزرگی با اقدامات و سخنان شجاعانه خود انجام داد و همچنین وزیر کشور هم در این زمینه همکاری‌هایی کرده‌اند و اخیرا شاهد بازگشایی خانه احزاب هستیم و به همین خاطر از دکتر روحانی و وزیر کشور تشکر می‌کنیم، ولی انتظار همه به مراتب بیش از این بوده است.


منتجب‌نیا ادامه داد: اکنون که دولت در سیاست خارجی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده لازم است به مسائل داخلی بیشتر توجه کند و بپردازد.


در ادامه حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با تشریح پیشنهاد خود به جبهه اصلاحات در مورد طرح وحدت اصلاح‌طلبان گفت: بعد از انتخابات ۹۲ اولین فردی بودم که طرح وحدت جبهه اصلاحات را مطرح کردم که مورد قبول واقع شد.


وی در تشریح این طرح گفت: بر اساس این طرح، بزرگان اصلاح‌طلبان دست به دست هم می‌دهند و هسته مرکزی را برای مدیریت عالی جبهه اصلاحات تشکیل می‌دهند و زیرمجموعه آن، اتاق فکری تعریف می‌شود به نام شورای مشورتی که زیرمجموعه آن‌ها احزاب برای انجام امور اجرایی قرار دارند.


وی تأکید کرد: این طرح مورد استقبال همه واقع شد؛ اما اکنون حرف‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر دور زدن احزاب. طبق این طرح باید همه امور اجرایی برعهده احزاب باشد ولی در حال حاضر برخی از مسیر اصلی منحرف شده‌اند و به نوعی احزاب را کنار گذاشته‌اند.


منتجب‌نیا ادامه داد: انتظار از همه اصلاح‌طلبان به ویژه بزرگان این است که در جهت تقویت احزاب اقدام کنند؛ اما از آن طرح اولیه که مورد قبول همه بود در حال فاصله گرفتن هستیم.


منتجب‌نیا گفت: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بر اساس مصوبه خود با دوستان اصلاح‌طلب هماهنگی و تعامل دارد، اما این حزب یک هویت و جریان فکری مستقل دارد و به شرط اینکه هویت حزبی ما محفوظ بماند با شورای راهبردی و مشورتی اصلاحات هماهنگی خواهیم داشت.


منتجب‌نیا تأکید کرد: اگر احساس کنیم یکی از این شورا‌ها می‌خواهند ما را دور بزنند یا تشکیلات موازی در برابر احزاب داشته باشند، بر اساس هویت شناخته شده خود عمل می‌کنیم و چه بسا ممکن است به صورت مستقل در انتخابات حضور داشته باشیم.


وی گفت: مصلحت نمی‌دانیم هویت ۱۰ ساله حزب را به خاطر نظر مشورتی یک شورا که جایگاه قانونی ندارد، نادیده بگیریم. ما نماینده‌ای در شورای راهبردی نداریم و اگر کسی از این حزب هست با عنوان حقیقی خود حضور دارد.








اگر احساس کنیم یکی از این شورا‌ها می‌خواهند ما را دور بزنند یا تشکیلات موازی در برابر احزاب داشته باشند بر اساس هویت شناخته شده خود عمل می‌کنیم و چه بسا ممکن است به صورت مستقل در انتخابات حضور داشته باشیم

وی تأکید کرد: اکثر اصلاح‌طلبان با این روند شورای مشورتی مخالف هستند و این منشأ اختلاف شده است و اگر ادامه پیدا کند به شکست اصلاح‌طلبان منتهی می‌شود.


قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به سابقه ۱۰ ساله این حزب گفت: حزب اعتماد ملی در زمانی که در انزوای سیاسی و کناره‌گیری از سیاست قرار داشت تشکیل شد ولی بسیار گسترده و فراگیر توانست پیشرفت کند و مورد استقبال قرار گیرد.


منتجب‌نیا تأکید کرد: ما رسانه مکتوب روزنامه اعتماد ملی را داشتیم ولی توقیف شد اما لازم می‌دانم به قوه قضائیه تذکر بدهم که با توجه به اینکه سال‌ها از توقیف این روزنامه می‌گذرد و تا جایی که اطلاع داریم به همه شکایت‌ها رسیدگی شده است، خواهان رفع توقیف این روزنامه هستیم.


قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: بعد از سال ۸۸ به دلیل نامعلومی دفتر حزب پلمپ و اموال و اسناد حزب به تاراج رفت و تا هم‌اکنون نیز هیچ نهادی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است و کسی هم به ما جواب نمی‌دهد. این اسناد مورد نیاز حزب است و به درد نهادهای امنیتی هم نمی‌خورد.


وی ادامه داد: بعد از سال ۸۸ حزب منحل نشده بود؛ بلکه چند سال تعطیل شده بود چون کار غیرقانونی انجام نداده بود.


منتجب‌نیا تأکید کرد: در انتخابات سال ۹۲ بدون تابلو و آرم، حضور مؤثری داشتیم به شکلی که در قریب به ۱۵ استان رئیس حزب شهرستان رئیس ستاد آقای روحانی بودند و ما بدون کمترین سهم‌خواهی به وظیفه خود عمل کردیم.


وی ادامه داد: بعد از انتخابات کار خوبی که وزارت کشور انجام داد این بود که ما را به عنوان یک حزب فعال به جلسات وزارت کشور دعوت کرد.








قرار شد دفا‌تر استان و شعب در شهرستان‌ها فعال شوند و همچنین کمیته‌ها و شاخه‌ها از جمله شاخه جوانان و زنان شروع به فعالیت کنند و همچنین کمیته انتخابات حزب در مرکز تشکیل شود و قرار است سایتی به عنوان رسانه و زبان حزب به زودی راه‌اندازی شود

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به آخرین جلسه شورای مرکزی حزب در تاریخ هفدهم اردیبهشت و مصوبات آن گفت: دوستان استانی در این جلسه از برخی مسئولان گله داشتند و در رابطه با فرمانداران و استانداران نگرانی‌هایی را مطرح کردند که چگونه این افراد می‌خواهند دو انتخابات مهم سال جاری را برگزار کنند.


وی گفت: طبق مصوبات این جلسه قرار شد دفا‌تر استان و شعب در شهرستان‌ها فعال شوند و همچنین کمیته‌ها و شاخه‌ها از جمله شاخه جوانان و زنان شروع به فعالیت کنند و همچنین کمیته انتخابات حزب در مرکز تشکیل شود و قرار است سایتی به عنوان رسانه و زبان حزب به زودی راه‌اندازی شود.


حجت‌الاسلام منتجب‌نیا گفت: آقای کروبی همچنان دبیرکل حزب هستند، اگر چه نمی‌توانیم ایشان را ملاقات کنیم ولی بعضا با واسطه پیام‌هایی برای ما می‌فرستند مثلا ایشان تأکید داشتند که حزب فعال‌تر شود ولی بر اساس اساسنامه بنده به عنوان قائم‌مقام تمام اختیارات دبیرکل را دارم.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «برخی از اعضای شورای مرکزی حزب به خاطر نبودن دبیرکل نسبت به ادامه فعالیت حزب خوش‌بین نیستند»، گفت: دبیرکل حزب، شورای مرکزی و نظام جمهوری اسلامی تأکید دارند که حزب فعال باشد اما متأسفانه برخی از دوستانی که در دستگاه اجرایی مسئولیت برعهده گرفته‌اند از ادامه فعالیت ابراز نگرانی می‌کنند و در جلسات حزب شرکت نمی‌کنند.


وی تأکید کرد: هویت در حزب با کار اجرایی در دستگاه‌های دولتی هیچ منافاتی ندارد.


وی درباره پاسخ روحانی به نامه مجمع روحانیون مبارز در مورد رفع ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات گفت: تا جاییکه من اطلاع دارم دکتر روحانی از قوه قضائیه خواستار اسناد و دلایل ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات شده‌اند.


منتجب‌نیا ادامه داد: البته این اقدام قوه قضائیه سؤال برانگیز بود و از رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی انتظار می‌رود که این مسئله را پیگیری کند البته در مورد مسئله حصر نیز درخواست‌های متعددی از رئیس جمهوری شده است ولی هنوز اقدامی در این زمینه ندیده‌ایم.


وی در ادامه گفت: اواخر سال گذشته سید ناصر قاضی‌زاده یکی از اعضای شورای مرکزی حزب را بازداشت کردند و هر چه ما تلاش کردیم متوجه نشدیم که به چه دلیل وی بازداشت شده است و ما انتظار نداریم که این‌گونه برخورد‌ها در دولت روحانی انجام شود.


قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا شما مورد مشابهی مانند برخورد با علی مطهری را تجربه کرده‌اید»، گفت: این‌گونه اتفاقات فراوان است و آنچه که برای آقای مطهری و سید حسن خمینی پیش آمد شاخص بود. بنده در یاسوج سخنرانی داشتم و یک عده می‌خواستند برنامه را به هم بزنند و به








وزارت کشور به عنوان یک نهاد مهم نزدیک به هفت هشت ماه معاون سیاسی نداشت ولی امید است که بتوانند موضوع انتخابات و مسائل سیاسی را به خوبی مدیریت کنند ولی در سطوح استانی بسیاری از مدیران و استاندارانی که حضور دارند مناسب با آرمان‌های دولت نیستند. یک نمونه آن استان فارس و یا در شهرستان بروجرد قابل ملاحظه بود

آن‌ها تریبون دادیم و بعد از اینکه مورد تمسخر دانشجویان واقع شدند در میانه‌های کار قصد حمله به ما را داشتند. یا اینکه اواخر سال گذشته مانع برگزاری یکی از جلسات شاخه جوانان حزب در انتشارات بعثت شدند یا مثلا قرار بود بنده یکشنبه هفته آینده در دانشگاه آزاد ورامین سخنرانی کنم که دو روز پیش با من تماس گرفتند و گفتند رئیس دانشگاه خواستار لغو برنامه شده است اما اینکه چرا در دولت روحانی این اتفاقات رخ می‌دهد جای سؤال دارد و باید وزیر کشور و معاون سیاسی پاسخگو باشد. چون با این اقدامات خودسر‌ها، انسان یاد اتفاقات قبل از انقلاب می‌افتد.


منتجب‌نیا تأکید کرد: اینکه می‌گویند افراد را نمی‌شناسیم قابل قبول نیست؛ من همین الان می‌توانم سران حادثه شیراز را معرفی کنم برای یک بار هم که شده باید با آن‌ها برخورد کنند تا جلوی این حوادث گرفته شود.


وی در ادامه با اشاره به نقش مؤثر محمد رضا عارف در پیروزی روحانی گفت: آقای عارف از چهره‌های ارزشمند است و ما از هر شخصیتی که برای مجلس مفید باشد حمایت می‌کنیم ولی از الان نمی‌توانیم بگوییم چه کسانی حضور دارند و به عنوان سرلیست هستند.


منتجب‌نیا در پاسخ به آنا درباره وجود انتقادات به بدنه سیاسی وزارت کشور گفت: در این زمینه بار‌ها تأکید کرده‌ایم به خصوص قبل از انتخاب آقای مقیمی به عنوان معاون سیاسی؛ چون وزارت کشور به عنوان یک نهاد مهم نزدیک به هفت هشت ماه معاون سیاسی نداشت ولی امید است که بتوانند موضوع انتخابات و مسائل سیاسی را به خوبی مدیریت کنند ولی در سطوح استانی بسیاری از مدیران و استاندارانی که حضور دارند مناسب با آرمان‌های دولت نیستند. یک نمونه آن استان فارس و یا در شهرستان بروجرد قابل ملاحظه بود.


منتجب‌نیا گفت: در شب پنج شنبه انتخابات سال ۹۲ برای سخنرانی به یکی از شهرهای تهران رفته بودم که فردای آن روز فرماندار آن شهر شخصا دستور از بین بردن تبلیغات آن منطقه را داده بود اما چند وقت پیش متوجه شدم که آن فرماندار را از آن شهر به شهر دیگری منتقل کرده بودند. قطعا این مجموعه نمی‌تواند با دکتر روحانی کار کند و انتخاباتی را برگزار کند که مجلس آن دلخواه ملت باشند.


وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چقدر حزب اعتماد ملی برای رفع حصر دبیر کل خود تلاش کرده است؟» گفت: حزب اعتماد ملی هر چقدر در این زمینه توانسته تلاش کرده و رایزنی‌های بسیاری انجام داده و بیانیه صادر کرده‌ایم و از رئیس جمهوری خواسته‌ایم که این موضوع را پیگیری کنند. اگر فرض را بر این هم بگذاریم که بخواهند آقایان را در حصر نگه دارند باید دادگاهی برگزار کنند و دلایل را برای ملت توضیح دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته